Bra länkar gällande ”Konsumtion och ekonomi”

Dessa länkar har jag och mina elever i år 9, använt av oss de två första veckorna gällande arbetsområdet ”Konsumtion och ekonomi”.

Presentation av ”Konsumtion och ekonomi”

Pedagogisk planering

Kursplan

En bra start är att eleverna söka/se vad man tjänar i olika yrken. Se dessa länkar:

http://allastudier.se/jobb-o-lön/yrken/

http://www.lonestatistik.se/yrken-a-till-o.asp

Vad betalar vi i skatt?

Länk till hjälp av räkna ut skatten.

Filmer från Konsumentverket

Filmerna ”Livet och pengarna” från Konsumentverket

Lärarhandledning

Lärarhandledning till ”Livet och pengarna”

Kahoot!

Länkarna till mina Kahoot! anpassade till ”Livet och pengarna”
”Privatekonomi” 
”Konsumenträtt” 
”Internethandel” 

Finansinspektionen filmklipp

Koll på pengarna

Koll på pengarna

Koll på pengarna på flera språk

Koll på pengarna på lättare svenska

Hjälp att föra budget

Konsumentverkets budgetkalkyl 

Smartbudget 

 

Bra kompetensutveckling för pedagoger

Jag vill tipsa om två bra webbaserade fortbildningar/kompetensutveckling för pedagoger

Alla pedagoger möter elever med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i sin vardag. Här finns ett ypperligt tillfälle att förkovra sig i ämnet, helt kostnadsfritt. Specialpedagogiska skolmyndigheten har ett studiepaket i ämnet. Jag är halvvägs i utbildningen och tycker att upplägget är riktigt bra och intressant.

Studiepaketet vänder sig i första hand till den som möter barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som autismspektrumtillstånd och adhd i sitt pedagogiska arbete, från förskola till gymnasiet. Innehållet är även överförbart till arbetet med andra barn och elever i uppmärksamhets- och samspelssvårigheter. Materialet kan användas som kompetensutveckling i arbetslaget eller för egna studier.

Studiepaketet är uppdelat i fem moment som består av filmer, föreläsningar, texter och reflektionsfrågor. Det kan användas för eget intresse eller tillsammans i en grupp.

Länk till studiepaketet

Sedan har jag också gått Skolverkets kurs i bedömning och betygssättning. Vallaskolan har som mål att alla ska ha gått kursen samt blivit godkänd på slutuppgiften under detta läsår. Jag gjorde den under förra läsåret. Fördelen när alla går samma kurs är att alla har en gemensam grund att stå på. Man märker tydligt i diskussioner att vi som är färdiga med kursen förstår varandras resonemang bättre gällande bedömning och betyg. Sedan blir man mer trygg i sin bedömning.

Den webbaserade kursen i bedömning och betygssättning riktar sig till lärare och skolledare och kan genomföras i valfritt tempo. Kursen är uppbyggd på teoretiska avsnitt, filmer och texter, varvat med praktiska moment som man genomför i sin praktik.

Sista dagen för att lämna in slutuppgiften är 30 juni 2016.

Länk till kursen i bedömning och betygssättning

Tillaga flera rätter av hel kyckling

Under min resa till Mexiko blev jag inspirerad att testa/skapa nya rätter för mina elever att tillaga under hem- och konsumentkunskapslektionerna. Jag åt en fantastisk god lime- och kycklingsoppa med tortillakrisp, små goda fyllda tortillas samt en läcker kokosglass med hemgjort rån. Dessa rätter ska eleverna få tillaga och jag får också med hantering av hel kyckling, livsmedelshygien, campylobacter,  ”mise en place”, hemgjord fond, tillsatser, cocktaileffekten, resurssnål matlagning samt seriematlagning.

 

Lektion 1

  1. Börja med att dela er kycklinghalva i två delar. Lårbenet för sig och bröstdelen för sig.

 

  1. Dela kycklingdelen med lårbenet i två delar och sedan lägger ni en kastrull med 10 dl vatten + 1 liten morot + ½ lök + 1 tsk salt + 1 krm chiliflingor + 1 bladpersiljekvist + vitlök. Låt detta koka upp och sänk värmen så att detta småkokar. Detta ska bli fond till en soppa samt kycklingbitar till enchiladas (till kommande lektioners måltider).

 

  1. Lägg den andra kycklingdelen med bröst i två delar i en form med lock som passar att ställa i/på med kastrullen. Krydda kycklingen med 2 krm salt, 1krm peppar, ½ lök, 1 liten morot, ev. vitlök, 1 bladpersiljekvist. Tillsätt ½ dl vatten. Tillaga ovanpå kastrullen med fonden.

 

  1. Efter ca 1 timme så att kycklingen i både fond och form är genomtillagade.

 

  1. Fonden/vätskan med grönsaker ska sparas till soppa och frysas in i antingen fryspåse eller en tom mjölkförpackning. Märk med namn och klass. Av detta ska ni tillaga en mexikansk limesoppa med kyckling lektion 3.

 

  1. Kycklingköttet från lårbenet rensas från benet och ska frysas in i en fryspåse. Märk med namn och klass. Av detta ska ni tillaga enchiladas med kyckling lektion 2.

 

 

Dagens måltid:

Den tillagade kycklingdelen med bröst ska vara till dagens måltid. Håll kyckling och grönsaker varma genom att låta de vara kvar i formen under lock. Kycklingen kan rensas från ben straxt innan måltiden.

 

Av fond/vätskan som finns i formen ska ni göra sås.

 

Recept på sås 2 port

Vispa ihop i en kastrull:

1 dl valfri grädde

1 msk vetemjöl

Häll sedan i 1 dl fond.

 

  1. Koka upp under ständig vispning.
  2. När det kokar stänger ni av värmen och låter det sjuda/småkoka på eftervärme minst 5 min.
  3. Smaksätt såsen vid behov med exempelvis ½ tsk soja och lite mer peppar,
  4. Serveras till kyckling, grönsaker och couscous.

 

Recept på couscous

Lägg 2 dl couscous i en skål. Koka upp dubbelt med vatten. Tillsätt vattnet och 2 krm salt och 1 msk olja. Täck med plast och låt stå i 5 min. Smaksätt vid behov. Färdigt!

 

Lektion 2

 

Uppdrag i köket

  1. Baka tortillabröd. Gör många små. (1/3 ska ni frysa in till nästa lektion. Av dessa bröd ska ni göra tortillakrips till limesoppan).

 

Recept på tortilla

  1. Blanda i en bunke: 6 dl vetemjöl (eller majsmjöl) med 3 tsk bakpulver och 3/4 tsk salt
  2. Tillsätt 3 msk olja och 3 dl kallt vatten. Rör om!
  3. Tillsätt mer mjöl så att degen släpper från bunken.
  4. Ta upp degen och arbeta den smidig på bakbordet.
  5. Dela degen i 16 delar och kavla varje del till en tunn kaka.
  6. Värm en stekpanna. Grädda kakorna på båda sidorna i het och torr stekpanna tills de har fått fin färg.
  7. Låt svalna på hög under bakduk.

 

  1. Gör egen tacosås och guacamole.

 

Tacosås: Koka ihop eller blanda kallt lite tomatkross med vitlök, koriander, salt, peppar, chiliflakes/peppar, lite citron/limesaft och ev. lite, lite socker.

 

Guacamole: Mosa avokado och blanda samt smaksätt med citron/limesaft, matlagningsyoghurt, salt, svartpeppar, vitlök och lite torkade chiliflakes.

 

 

  1. Gör några olika varianter:

Burritos: Skinka, bönor eller annan fyllning i en tortilla.

Enchiladas: Rullade, gratinerade tortillas med olika fyllningar.

Fajitas: Kycklingbitar, kött eller räkor inrullade med grönsaker i en tortilla.

Quesadillas: Tortilla med ost

Tacos: Tortilla fyllda med kött. Fisk, räkor eller vad man önskar.

 

  1. Ät och njut!

 

  1. Kokosglass

Recept

  1. Vispa 1 dl grädde.
  2. Vispa 1 äggula med 2 msk socker. Spara äggvitan.
  3. Tillsätt 1 dl kokosmjölk.
  4. Fördela i 2-3 små glas.
  5. Plasta in, märk med namn och klass.
  6. Frys in till nästa gång.

 

 

Reflektionsuppgift

Ni ska skriva om innehåll och tillsatser gällande burkar med salsasås och guacamole. Skriv ner vad som finns i den hemmagjorda samt den köpta. Besvara dessa frågor:

 

Vilka ingredienser och tillsatser innehåller hemgjord taco/salsasås?

 

Vilka ingredienser och tillsatser innehåller köpt taco/salsasås?

 

Vilka ingredienser och tillsatser innehåller hemgjord guacamole?

 

Vilka ingredienser och tillsatser innehåller hemgjord guacamole?

 

Varför finns det tillsatser i mat?

 

Vad menas med cocktaileffekten gällande tillsatser?

 

Hur undviker man tillsatser?

 

Finns det någon genväg till färre tillsatser?

 

Maila uppgiften i PDF-format

 

 

Lektion 3

 

Uppdrag i köket

 

  1. Skär tortillabrödet i tunna strimlor. Stek brödet gyllene i smör eller olja. Fördela strimlorna i två tallrikar/skålar.

 

  1. Skär en halv avokado i skivor/bitar och fördela i tallrikarna/skålarna.

 

 

  1. Hetta upp kycklingfonden med lite majskorn, tillsätt pressad limesaft. häll i tallrikarna/skålarna och ät genast!

 

  1. Gör rån hemgjorda rån.

Recept:

50 gr smör

3/4 dl socker

1 ½  dl vetemjöl

3/4 dl vatten

 

Smält smör och vispa till slät smet. Grädda i rånjärnet.

 

  1. Servera rånen med kokosglass.

 

Reflektionsuppgift

 

Ni ska reflektera och skriva om att välja och hantera kyckling. Ni ska sträva efter att motivera och argumentera i flera steg och göra det så utvecklande ni kan. Passa på att utveckla denna färdighet så att ni kan behålla eller höja ert betyg.

Maila uppgiften i PDF-format

 

Orden nedan får ni som hjälp. Dessa får ni på lappar så att ni kan sortera era tankar innan ni skriver.  Använd perspektiven hälsa, ekonomi och miljö som rubriker.

 

 

Ord: Importerad kyckling, svensk kyckling, hel kyckling, pris, fryst kycklingfilé, färsk kycklingfilé, klimatsmart, gynna svenska bönder, transporter, miljöpåverkan, tillsatser, hemmagjord fond/buljong, köpt fond/buljong, cocktaileffekten, fetthalt, vattenhalt, hygien, svensk djurlagsstiftning, campylobacter, ”mise en place”, salmonella och genomstekt.

 

 

Länk till förklaring: http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2016/01/16/11251977-reflektion-kring-att-valja-och-hantera-kyckling/

 

Länk till dokumentet på Google drive: https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5VjF4WnkxNXJON1U/view?usp=sharing

 

Första arbetsdagarna

Andra arbetsdagen denna termin har jag ägnat mig mig åt planering av lektioner och inköp. Det är lite segt att komma igång efter ledigheten, särskilt då jag lider av jetlag efter min resa till Mexiko. Däremot har jag fått inspiration till nya rätter som vi ska tillaga under vårterminen. Då blir det mycket roligare att undervisa och lättare att få eleverna intresserade.

Efter jul passar jag alltid på att köpa kokt julskinka till ett lågt pris. Den kostade 19:90 kr per kg. Eftersom jag har svårt för den processade skinkan så brukar jag propagera för att köpa skinka som hel muskel. Fördelarna är många; smak, man slipper alla onödiga tillsatser och slipper ihopklistrat kött. När köttbitar, vatten, socker, konserveringsmedel, smakämnen och andra tillsatser blandas ihop utsöndras en aminosyra som gör den klibbig och klistras ihop. Man trycker ihop i runda formar, kokar den och sedan liknar den en hel muskel. Tillsatserna är många; bland annat E407, E451, E500, E331, E301 och E250. Istället för att röka skinkan så tillsätter man antingen rökvätska eller rökarom. Även i den kokta julskinkan hittar man tillsatser men det känns bättre att köpa den. Bra litteratur är ”Den hemliga kocken” av Mats-Eric Nilsson. Jag har varit på en av hans föreläsningar och läst hans andra böcker.
Av skinkan gör vi olika rätter. Det kan vara ost- och skinkpaj, Ts’ao-mi-fan, pasta och skinksås, pizza och skinkgratinerad smörgås. Temat för dessa veckor är ”Restfest”.

Ost- och skinkpaj

Skinksås

Skinkstuvning

Trevligt är också att låta eleverna själva planera vad de ska göra utifrån vissa utvalda råvaror. Jag tänkte ta de råvaror som finns i frysen och sätta ihop med vissa andra och paketera i papperspåsar. Sedan låter man bara varje grupp ta en påse utan att veta vad som finns i. På så vis blir man av med en del rester. Man får med många av kunskapskraven på så vis.

Den första lektionen på terminen brukar alltid mina elever få baka bullar. Trevligt för eleverna att ha något att se fram mot samt lätt för mig att planera.

Gårdagen ägnades åt utbildning i form av föreläsning med Friends om nätmobbing. Hela skolan utbildas, elever, föräldrar och personal. Friends har gjort en undersökning hos ungdomar som visar att en av tre ungdomar har blivit utsatt av kränkningar på nätet och i sociala medier. Här kan du läsa rapporten.

 

Vi fick också fortbildning gällande nytt planeringsverktyg i SchoolSoft som håller på att byggas upp. Här har vi möjlighet att påverka utformningen.

Kollegialt utbyte mellan skolor

Idag har jag haft besök av två kollegor, Sari och Tomas Bravenius från Scheeleskolan i Köping. De kom på sin lediga dag för att se hur vi har det på Vallaskolan i Sala. Jag har haft ett kollegialt utbyte Sari tidigare när jag gjorde ett studiebesök på deras skola. Vid ett tillfälle under hösten (när mina elever var på prao) var jag jag där. Det är alltid utvecklande att ”bara” besöka en kollega på dennes arbetsplats. Se hur de undervisar, har organiserat i klassrummet, se vilken lärarplattform de har, äta i en annan matsal, prata om hur de använder elevens val etc.

Det vore intressant att veta hur kollegor ute i landet arbetar kollegialt mellan skolor. Är det något som ni planerar i samarbete med rektor? Får ni tid till detta? Sker det överhuvudtaget?

 

Forskning i ämnet hem- och konsumentkunskap

Denna vecka deltar mina elever i årskurs nio i en enkät som handlar om elevernas uppfattning om medborgarskap, jämställdhet och hem-och konsumentkunskap. Det är Karin Hjälmeskog, lektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet som gör studien. Hon har särskilt fokus på frågor om genus och jämställdhet, hem- och konsumentkunskap och utbildning, konsumtion och hållbar utveckling.

Enkäten gjordes även för 20 år sedan och då och som nu samarbetade Karin Hjälmeskog med Noriko Arai från Japan och de jämför de båda länderna. De ska presentera resultatet nästa sommar på IFHEs kongress i Korea. IFHE står för Internationella federationen för huslig ekonomi som är ett nätverk med lärare i hem- och konsumentkunskap runt om i världen.

År 2013 deltog mina nior i en annan studie som Maria Lange, doktorand inom ämnet hem- och konsumentkunskap, gjorde. Då kom Maria och genomförde studien i aulan med ett system via mentometerknappar. I och med att eleverna tryckt sitt svar så fick alla se resultatet eftersom storbildskanonen användes. Studien handlade om livsmedelshygien.

Det finns väldigt lite forskning gjord kring just ämnet Hem- och konsumentkunskap och Marias projekt var tänkt att bidra till att stärka ämnets vetenskapliga bas och är en del av den nationella forskarskolan i Hem- och konsumentkunskap som då genomfördes i Sverige. Genom studien kunde jag se vilka luckor som eleverna hade i ämnet. Eftersom eleverna hade bristande kunskaper skapade jag ett nytt undervisningsmaterial i utifrån resultatet. Följande lektion tog jag upp resultatet samt visade min nya presentation. Efter min undervisning fick eleverna svara på en enkät via SchoolSoft med liknande frågor. Enkäten sammanställdes automatiskt som självklart visade på en klart bättre resultat än på Marias studie. Det är just därför jag gärna vill delta i olika studier så att man kan bidra och basera sin undervisning på forskning.

Hur ska vi få flera lärare att fortsätta i yrket?

Det är mycket alarmerande och beklagligt att 8 av 10 lärare funderar på att sluta. Skolvärlden gör denna typ av undersökningar, vilket är bra men borde det inte ligga i politikers och skollednings intresse att ta reda på vad som gör att vi vill fortsätta att arbeta som lärare. Tänk en enkät till lärare som undrar över vad som möjliggör att vi kan utföra vårt arbete på bästa sätt och vilka faktorer som gör att vi trivs på arbetet. Utgå från resultatet när ”satsningar” och prioriteringar ska göras på/i skolan. Det borde finnas ett intresse eftersom det är en stor lärarbrist. De lärare man har anställda borde man värna om att få ha kvar. Istället möts man av dessa rubriker:

image

 

Obefintlig kompetensutveckling i våra ämnen

Satsningar på kompetensutveckling i våra ämnen är i stort sätt obefintliga, med undantag av matematiklyftet. Det våra skolledare satsar på är framförallt skolutveckling. Det har varit bra men vi behöver också kompetensutveckla oss i våra specifika ämnen. Vi förväntas att vara engagerade lärare, ha uppdaterade ämneskunskaper samt kunna inspirera våra elever i deras lärande. Då behöver vi kontinuerligt få ägna några studiedagar per år till ämneskompetensutveckling. Alla som varit iväg på någon meningsfull fortbildning vet hur entusiastisk och inspirerad man blir. En påfyllning av energi och ny kunskap. Det är så givandet att få träffa ämneskollegor för att utbyta erfarenheter. Så roligt att sedan applicera detta i sin undervisning samt göra lärandet för våra elever mer intressant.

Det borde vara så att vi förväntas och uppmanas att söka kompetensutvecklingen våra ämnen. Att det är viktigt att vi håller oss uppdaterade. Att rektor och medarbetare planerar tillsammans vad nästa steg i vår kompetensutveckling.

Som det är nu så får man leta efter ”gratis” fortbildning samt helst se till att det inte behövs vikarier. Det jag brukar göra är följande:

-Besöka en kollega på en annan skola/kommun när eleverna är på prao.

-Delta i Västerås kommuns studiedagar för hem- och konsumentkunskapslärare (arbetar själv i Sala kommun).

-Praktisera på en arbetsplats under en dag.

-Delta på en årlig återkommande gratis kompetensutvecklingsdag i Uppsala; World Home Economics day. Dagen genomförs med medel ur Stiftelsen Uppsala Hushållsskolas fond. Alltid bra och intressanta föreläsare.

-Gå kurser privat för att förkovra mig inom mitt ämne.

Denna form av kompetensutveckling kräver tid, driv och intresse. Det jag efterfrågar är att det ingår i min kompetensutvecklingsplan så att jag uppmanas /uppmuntras att gå olika kurser och får medel för detta.

LLU

Att vara lokal lärarutbildare (LLU) är både roligt och utvecklande. Jag har haft förmånen att vara det till några lärarstudenter. Nu är Angelica Ohls hos mig för den sista VFU-perioden i hennes utbildning. Den tredje gången i ordningen. Fördelen med att studenterna kommer till samma skola är att de lär känna en skola bra och eleverna blir mer trygga när samma person återkommer. Dessutom ska de gradvis ta över mer av undervisningen och är det en fördel om studenten och LLU har förtroende för varandra.

Självklart finns det fördelar att vara på flera skolor och möta olika pedagoger. Risken att bli ”färgad” blir nog mindre då.

Det jag tycker är viktigt är att studenten ska hitta sitt sätt att vara som pedagog. Inte ta efter någon annan (om man nu inte tycker att det passar ens person bra). Det man ska arbeta med är att vara autentisk i sin person och i sitt förhållningssätt. Förstärka sin egen personlighet. Det är enligt min erfarenhet ett bra sätt att bli respekterad av eleverna. Att vi är olika som individer uppskattas och är viktigt i skolan. Engagemang och ett kunnande i sitt ämne är självklart för att lyckas i sitt uppdrag.

Nu sista perioden så ansvarar Angelica för planering, inköp, genomförande och bedömning. Dock är det jag som har det juridiska ansvaret, eftersom studenten är under utbildning.
 Jag har fullt förtroende för att Angelica och eleverna uppskattar henne. Hon ser alla elever, bygger snabbt relationer med eleverna och får alla att arbeta. Det blir spännande att se hur eleverna utvecklas i sitt lärande tillsammans med Angelica. Varje lektion arbetar de med att utveckla olika färdigheter, de blir formativt bedömda så de har möjlighet att göra justeringar i sin planering och genomförande. Det blir mycket arbete som ska läggas ner eftersom det är 130 elever som arbetar efter samma planering. 130 elever x 4 veckor blir totalt 520 olika formativa bedömningar under hennes VFU på Vallaskolan. Genom att betrakta andra inser jag vilket omfattande uppdrag vi lärare har.

VFU Angelica Ohls

Under fyra veckor kommer klassen tas över av Angelica Ohls som gör sin sista VFU hos mig. I januari är hon färdig hem- och konsumentkunskapslärare. Det är hennes tredje period hos mig på Vallaskolan i Sala. Det är så roligt och utvecklande att ha en så duktig lärarkandidat hos sig.

image

Detta är hennes planering under hennes veckor här:

Första lektionen

Presentation av arbetet:

image image image image image

De får testa näringsberäkningsprogrammet Matkoll där programmet även prisberäknar.

Första lektionens bedömningsmall. (De blir formativt bedömda genom hela arbetsprocessen).

Livsmedel att utgå ifrån:

Planering för eleverna:

 

Presentation av Andra och tredje lektionen:

image image

Bedömningsmall för matlagare:

Frågor till dektektiver att arbeta med:

Bedömningsmall för detektiver (kamratbedömare)

Presentation av lektion 4:

image

Frågor att besvara vid reflektion:

Bedömningsmall för reflektion