Internationella konsumentdagen 2016

Idag är det den internationella konsumentdagen. Vad är det viktigaste att känna till som konsument? Fakta från Hallå konsument.

Tänk efter före

-Måste jag köpa nu?

-Vad kostar det egentligen?

-Kan jag ångra mig?

 

Telefonförsäljning

– Du kan slippa telefonförsäljning genom spärra ditt nummer hos NIX-telefon. Telefonnumret dit är: 0772 – 28 00 00. Gäller all telefoni, oavsett teknik. Att spärra din telefon kostar ingenting mer än samtalskostnaden.

– Se upp för tävlingar och undersökningar på internet där du genom att godkänna tävlingsvillkoren kan ge företag tillåtelse att kontakta dig.

-Du har 14 dagars ångerrätt när du köper något på telefon. Köper du en tjänst räknas ångerfristen från dagen du sa ja till att köpa tjänsten, för varor räknas de 14 dagarna från när du har fått varan.

 

Bytesrätt och öppet köp

-Fråga innan du betalar om butiken erbjuder bytesrätt och/eller öppet köp.

-Försäkra dig om att det antecknas att du har handlat varan på bytesrätt och/eller öppet köp, till exempel på kvittot.

-Spara kvittot.

-Lämna tillbaka varan innan den avtalade tiden går ut.

-Återlämna varan i samma skick som du köpte den.-Om det är något fel på varan kan du alltid reklamera den, oavsett om du har bytesrätt och/eller öppet köp eller inte.

 

Reklamera

-För att du ska kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.

-Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.

-Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den.

 

Handla på nätet

-Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.Se till att du vet vilket företag du handlar från.

– kontrollera att företagets namn, adress, telefonnummer och e-post finns på webbplatsen. Sök på företagsnamnet på internet och läs vad andra tycker om företaget.

-Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget. Var uppmärksam om det inte finns några avtalsvillkor alls, om de är konstigt formulerade eller verka strida mot lagen.

-Leta efter trustmarks på webbplatsen. Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmark) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Till exempel ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”. Det finns många olika märkningar så kontrollera vad just den aktuella märkningen står för. Kontrollera också att företaget verkligen är anslutna.

-Prova att få tag på företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.

-Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?

-Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten.

-Läs på företagets betalningssida hur du kan betala. Tänk på att om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans.

-Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte heller kortnumret via e-post.

-Om du väljer att betala med ett kreditkort får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då även vända dig till kreditgivaren med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.

-Kontrollera om du har ångerrätt och i så fall hur lång den är, om det är en webbplats utanför EU. Inom EU har du alltid 14 dagar ångerrätt. Kontrollera också vilka kostnader som är förenade om du ångrar dig.

-Läs om produkten du ska köpa går att använda i Sverige, och kontrollera att eventuell garanti gäller i Sverige. Skriv ut och spara informationen.

-När du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att ingå avtal behöver du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.

 

Köp mellan privatpersoner

– Vid köp mellan privatpersoner kan postförskott eller Swish vara en bra betalningslösning. Med Swish ser ni, till skillnad från internetbetalning, att pengarna kommit fram direkt även om köparen och säljaren har olika banker.

-Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

-Handel mellan privatpersoner går under köplagen. Det som säljaren och köparen avtalat om är det som gäller. Rätt att ångra köpet finns bara om säljare och köpare gjort upp om det innan. Var därför noga med att dokumentera vad ni har kommit överens om i ett avtal.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)