Skrivprocessen – en sport eller ett spel

Jag gillar metaforer och liknelser. Metaforer från elevernas vardag berikar både deras språk och förståelse. Därför liknar jag läsprocessen med att klättra upp för Mount Everst och skrivprocessen med sport eller spel? Precis som i sporter och spel består ju skrivprocessen av fyra steg, plan, ram, processen dvs utförandet och målgång. Och precis som i sporter och spel är det övning som ger färdighet och resultat som du blir nöjd med. 

Skrivprocess, att skriva är tufft och kräver mer än bara skrivkunskap. Som elev behöver du förstå och behärska olika texttyper. Du behöver förstå vem som är din mottagare, vad texten ska användas till och vad som gör en text bra. Framförallt behöver eleven förstå att det är en process att skriva. En process som ställer krav på dig som skriver. För att förtydliga detta och inspirera mina elever brukar jag likna skrivprocessen med en sport eller ett spel. I den här bloggen tänkte jag berätta lite mer om min liknelse. (Jag har skrivit med eleven som mottagare och läsare, så det är bara för dig att copy/past om intresse finns.)

Skrivprocessen en sport

Precis som i sport och spel består skrivprocessen av fyra steg, en plan (varför?), ram (hur? regler och förutsättningar), processen (själva spelandet och utförandet av sporten) och sist men inte minst målgång (resultatet eller slutprodukt). Och precis som i sport och spel är det övning som ger färdighet. Färdigheter som ger resultat och som gör oss nöjda. 

Plan – Vad har jag för plan med min text?

För att lyckas med att skriva en text, behöver du ha en plan. Först måste du veta vad du ska skriva om. Kanske behöver du samla idéer och kunskaper innan du kan börjar skriva? Kanske behöver du skriva ner ord du ska använda i texten? Vad du inte får glömma in din plan är, Vem ska läsa min text? För vem skriver jag?

Ram- Vilka ramar, inspiration finns?

Inspirationskällor finns överallt, bilder, texter, någons tankar eller en film. Det gäller bara att hitta dem och strukturerar upp dem. Ett tomt papper kan vara jättesvårt att starta upp med. Ett tips är därför  att använda någon sorts skrivram som en del av planeringen. Skrivramen kan hjälpa dig att hitta struktur i  innehållet. Den kan också hjälpa dig att bygga ut och upp din text.

Process – Skriv ett eller flera utkast och låt någon komma med feed back.

Att skriva texter är en process. Det gör att du kommer vilja ändra på texten under tiden som du skriver. Därför är det bra att ha en skrivpartner eller vuxen som kan hjälpa dig i din skrivprocess. När du har skrivit ett utkast är det alltid bra att läsa texten högt, antingen för dig själv eller någon annan. Finns det något du borde byta ut? Har du svarat på frågan? Har du byggt upp din text på ett bra sätt? Har du kommit ihåg att använda stycken? Har du varierat dina ord och början på dina meningar? Finns det något annat du borde ha tänkt på? Dessa frågor kan vaar svåra att själv svara på. Så tveka inte att ta hjälp av din lärare eller en kamrat.

Målgång – Skriv klart slutprodukten

Slutligen ska du vara din egen sekreterare. Antingen skriver du rent texten på papper eller så fixar du till din text online. Nu ska du kontrollera om de flesta ord är rätt stavade och om du har kommit ihåg att använda rätt in skiljetecken. Som i alla sporter behövs en bra tränare. Här är din lärare din bästa coach. Hen kommer berätta vad du ska leta efter och hur du ska göra för att få din text fulländad, – Nå målgång och ditt bästa resultat! 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)