Julkalender – Javisst, men inte utan utmaning

Varje år önskar sig barnen varsin julkalender för hundratals kronor. När man trodde att 2/3 äntligen blivit för stora för Lego- och Disneykalendrar, så kommer Body shop och Kicks! Ett är säkert, ingen dyr kalender utan att jag utmanar barnen på något.

Även skolan vill imponera med sina julkalendrar. Det syns i mina Facebook-grupper, där diskuteras det och efterfrågas tips på spännande julkalendrar. I den här bloggen tänkte jag berätta om en julkalenderutmaning som jag och sonen har snickrat ihop. Den kan användas i skolan eller skickas hem som tips till föräldrar.

Men först några tankar som ligger till grund för själva utmaningen…

Bakgrund till utmaningen

Har du som jag, förbannat självlärda bokstavskreationer hos vissa elever? Har du också försökt få elever att lära om, hur de forma bokstäver? Har du också känt frustration när elever blandar gemener och versaler långt in i lågstadiet? Under mina år som lärare har detta varit återkommande. Kan låta banalt. Men jag tror inte att jag är ensam. Så här står det i Läroplanens centrala innehåll och i kunskapskraven för år 3.

Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att,

Handstil och att skriva på dator.

Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.

Lgr 11, centrala innehåll för åk 1-3.

Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.

Lgr 11, Kunskapskraven för år 3 

På hemmaplan ser det inte så mycket bättre ut. Bokstäver skrivs nerifrån och upp, flyger på linjen som fåglar runt telefonledningar. A formas som en krumelur och liknar Q. E ser ut som ett @-tecken och texterna består av en salig blandning av gemener och versaler. Sonen som går i åk 2 har inga inlärningssvårigheter, förutom att han är något sen i sin finmotorik. Vilket visserligen är en bra anledning, men ingen ursäkt att få fortsätta i gamla invanda spår. Därför bestämde vi redan i början av höstterminen att detta skulle vara justerat innan jul.

Med halva terminen avklarad kan jag med stolthet bevittna skrivläxan, där skrivregler som storbokstav och punkt sitter. Den saliga blandningen av gemener och versaler är också justerad. Men dessa krumelurer till A?!  Och varför är det så svårt att skriva uppifrån och ner? Sonen har ju en tjatmamma, som med pock och lock kanske kan rätta till detta innan jul. Men för de elever som inte har lärare hemma, måste pocket och locket komma i skolan. Det ingår i vårt kompensatoriska ansvar.

Idé till julkalendern

Idén till finskrivar-julkalender fick jag när min vännina berättade om hennes och sonens sommarutmaning. Hon kände liknande frustration som jag, när hon bevittnade sin son skrivalster. I slutet av åk 2, blandades gemener och versaler, bokstäver formades som krumelurer mm. Precis som hemma hos oss, ansåg hon att anledningen var slentrian och gammal ful ovana.

Hon bestämde att sonen skulle skriva av, en valfri mening om dagen. En valfri mening, där målet var att forma bokstäverna rätt och skriva fint. Efter första dagens sura miner hittade de en lösning, med relevant belöning kontra utmaning. Och resultatet lät sig inte vänta. Långt innan sommaren led mot sitt slut  hade pojken nått sitt mål. Texten till vänster är innan sommaren, texten till höger, efter.

Idén är klockrent enkel, så varför inte försöka i klassen? Efter lite modifikation, anpassningar till klassrumssituation och ett förslag till hemuppgift tänkte jag att detta kanske kan funka fint i juletider. Det blev en julkalender som passar elever i åk 2 och 3, men varför inte testa i åk1? Man får de resultat man förväntar sig.

Julkalender som utmanar, i skolan

Innan du börjar, förbered ”julgranskulor” eller “paket” i papper som ska bli adventsluckor (ca 10 cm i diametern) till alla elever. Tanken är att numrera och sätta upp dem, antingen i en stor pappersjulgran eller som girlanger.

Förbered också ett häfte med 24 sidor och ett färgat papper som framsida, till varje elev. Gärna av papper som både har hjälplinjer och halva sidan blank. Detta häfte kan även användas vid hemuppgift.

Ge eleverna i uppdrag att hitta en hemlig mening var. Meningen kan de ta från en bok, en tidning, läromedel, väggplansch eller något annat ställe som de kommer på. En idé för att få olika meningar kan vara att ge meningsletandet som hemuppgift. Så här kan läxan se ut:

”-Hitta en mening hemma, skriv av den och ta med dig till lektionen. Meningen kan du hitta i en bok, tidning eller på ett mjölkpaket. Ja, egentligen var som helst. Det är bara din fantasi som sätter stopp. Vi ska arbeta med meningen på lektion X, så glöm den inte! ”

Berätta för eleverna att årets julkalender innehåller två utmaningar. En finskrivarutmaning och en fysisk rörelseutmaning. Ge eleverna ett papper av samma storlek som adventsluckan. Berätta att de ska skriva ner sin hemliga mening på lappen och en kort fysisk övning som kan fungera i klassrummet (ex.15 situps, hoppa 15 hopp på ett ben, balansera som ett träd i 1 minut osv.) Det som eleven skriver ska inte rättas utan låt det vara hens utgångspunkt. Den som ni kanske kan se en utveckling ifrån när julkalendern är slut.

Klistra lappen på baksidan av “en julgranskula” eller ”ett paket” och sätt upp.

När ni öppnar luckorna låter ni ett barn läsa meningen och den fysiska utmaningen för klassen. Du skriver upp meningen på tavlan. Toppen, om du poängterar hur bokstäverna ska formas mm. Alla elever skriver sedan av meningen, det finaste de kan i sitt häfte. Under tiden som du går runt och hjälper, bedömer och berömmer kan eleverna rita något som passar till meningen eller varför inte den fysiska utmaningen?

Julkalender som utmanar, hemma


Julkalendern som utmanar hemma fungerar på liknande sätt. Med skillnaden att eleven får bestämma en mening och en fysisk utmaning per dag. Var hen ska hitta sin mening står på julkalendern. Instruktionen för finskrivarkalendern kan du sätta som framsida på barnets skrivhäfte. Ladda ner Julkalender som utmanar här. 

Att bli fysiskt utmanad och att utmana mig med fysiska uppdrag är sonens idé. Det är hans villkor för att göra finskrivarkalendern hemma. Mitt villkor är att han gör finskrivarkalendern för att få sin efterlängtade Legokalender.

-Visst är det en win-win-situation! 😉

Lämna en kommentar

  • (will not be published)