Jag ska börja skolan, ny termin och nya utmaningar

Sommarlovet går mot sitt slut och jag med flera har satt igång de små grå för ett tag sedan. I morgon sätter vi igång på allvar. Samma känsla varje år, utvilad, nöjd med sommaren, lite vemod men med en kreativ längtan efter nystart ser jag framemot höstens utmaningar.

Mitt uppdrag på skolan kommer i år att vara riktad mot de yngre barnen och deras läsutveckling och läslust. Som jag sagt så många gånger förr,

– Vi lärare kan lära de flesta elever att läsa, men vi kan inte lära ut läslust. Läslust kommer från elevens tidigare erfarenheter, litterära upplevelser och språkutveckling. 

Därför vill jag berätta om två material som jag tänkt använda i höst för att främja just elevernas läslust. Jag hoppas att ni som blir nyfikna hinner sätta er in i materialet innan skolan drar i gång på högvarv.

Utan lyssnarlust – inga lustläsare

Tyvärr saknar alldeles för många elever på vår skola längtan efter att förflytta sig in i fantasins värld och slukas upp av läsäventyren. Något som speglar av sig på elevernas studieresultat. Visst har vi lyckats vända vissa negativa trender genom olika projekt, men långt ifrån tillfredställande. I år prioriterar vi att försöka ge de yngre eleverna lyssnarlust, vilket vi räknar med ska skapa viljan att vilja lära sig läsa. En vilja som verkligen är viktig för att orka traggla igenom den mängd text som behövs för att bli en lustläsare.

Min plan är att arbeta med eleverna i förskoleklass och årskurs 1. Jag hoppas på ett gott samarbete med deras ordinarie pedagoger och speciallärare. Dessutom ska jag arbeta hårt med att få med elevernas föräldrar på tåget. Det är med dem som coacher vi kommer få de största vinnarna.

Ni kan räkna med att jag under höstens spaningar låter er vara med i vår utmaning… 😉

Kartlägga elevernas fonologiska medvetenhet

Det tar ca 6 månader att lära sig att läsa, men det förutsätter att eleven bland annat är fonologiskt medveten. Därför är det ytterst viktigt att vi hittar de elever som inte har fått tränat denna förmåga innan skolstart.

Så snart terminen är i gång kommer jag att kartlägga elevernas fonologiska medvetenhet, både för att hitta de som kommit långt i sin utveckling, som är redo för att lära sig att läsa och för att hitta de som vi i skolan behöver stimulera extra mycket. Bland dessa elever finns ju även elever som trots stor språklig stimulans inte utvecklat sin fonologiska medvetenhet tillfredställande. Elever vars lässvårigheter troligtvis beror på dyslexi. Tänk vad dessa elever har att vinna om vi lyckas kartlägga dem redan nu!

Jag kommer använda mig av material från stiftelsen Legilexi. Där finns både bra screening och en fantastisk övningsbank med lekar och lektioner som passar i förskoleklass och årskurs 1.

”Jag ska börja skolan”.

För att uppmuntra läslust och nyfikenhet för det skrivna ordet planerar jag att arbeta med den nya antologin ”Jag ska börja skolan”, från En bok för alla.

Under våren har jag fått äran att ta del av innehållet och varit med och arbetat fram lärarhandledningen som tillhör antologin. Jag kan varmt rekommendera den till alla som ska arbeta med förskoleklass eller ettor. Antologins texter tar upp allt från uppropet till vad som händer på rasten, att få nya kompisar och att äntligen förstå vad bokstäverna betyder.

Lärarhandledningen innehåller bland annat lärandelekar som tränar elevernas fonologiska medvetenhet, läsförståelse, matematiska begrepp och vardagligt samspel.

Lärarhandledningen finns på En bok för allas hemsida.

Hoppas ni hittar guldkorn i antologin, dess lärarhandledning och bland materialet hos Legilexi. Hoppas de och min blogg kan vara till stor inspiration under hösten! 😊

Antologin finns på En bok för alla, Bokus, Adlibris.

Länk till Legilexi.

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)