Våga falla!

På tåget mot Malmö läser jag dagens tidning: Att misslyckas är ingen katastrof. Får tankar utifrån vad min gode vän Förskolläraren berättade igår från sitt studiebesök i den amerikanska förskolan, där hon visat bilder från sin förskolevardag. När de fick se bilder av fyraåringar klättrandes i träd utbrast hennes amerikanska motsvarigheter:

Men ni kan väl inte låta barnen klättra i träd! De kan ju ramla ner och slå sig! Då blir ni stämda.

Så kan man ju också se på tillvaron, men själv är jag övertygad om att barn mår bra av att få klättra i träd. Hjärna och kropp behöver helt enkelt utmanas för att växa till sig. Blåmärken kan med fördel benämnas ModighetsMedaljer. Bekymrad blir jag om det stämmer att

Vi söker inte i första hand göra rätt, vi försöker snarare att inte göra fel,

Jag inspireras också mycket av Trevor Dolans föreläsning till vad som gör en skola framgångsrik, där han är mycket tydlig att man måste se elevens “jag förstår inte” som viktig information till läraren att man på något sätt måste göra en ny undervisningsinsats. Att våga prova är sannolikt en av de största framgångsfaktorerna för allt lärande – såväl för barn som för vuxna.

Jag blir glad när jag hittar mina egna barn täljandes på fritidshemmet. Här har man förstått vad fritidspedagogik kan vara och att det handlar om att lämna trygghetsnarkomanernas land.

Kommentarer (4)

  1. Morrica skriver:

    “jag förstår inte” är en underbar kommentar att få som lärare. Den som talar om att h*n inte förstår tar ansvar för sitt lärande, vill förstå och upplyser mig som undervisar om att så är fallet. Det är en inbjudan till samspel, och ett sätt att tala om att personen är villig att försöka igen, men behöver lite mer vägledning för att hamna rätt.

    Ljuvligt!

    • magnus skriver:

      Ja, det är en ljuvlig kommentar med mycket värdefull information till oss lärare. Jag kan dock erkänna att jag inte alltid tagit den riktigt så, men man lär ju så länge man har elever…
      Den Stora Frågan jag funderat på under min ledighet kretsar kring hur man skapar klimat för mer frågande, utforskande, prövande. Blir intressant att komma tillbaks och försöka omsätta praktiskt.

  2. Anna skriver:

    Nja… Jag tar nog sällan den kommentaren särskilt positivt. (Men visst – ibland, om tonfallet är “rätt”, kan den absolut betyda det…) Min erfarenhet är snarare att den betyder att jag orkar inte försöka… Tyvärr.

    • magnus skriver:

      Det ligger också något i detta, men även att eleven på detta sätt meddelar att den inte gitter anstränga sig kan ses som viktig information.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)