Utvecklingssamtal – elevledda

Såhär i utvecklingssamtalstider kan det vara värt att påminna om Elevledda utvecklingssamtal. Min ringa erfarenhet är mycket tydlig och jag har enbart hört positiva erfarenheter från de som prövat. Oavsett ålder på eleverna, finns de som haft detta i flera år hela vägen F-9 och jag antar att det även skulle fungera fint på gymnasiet.

Elevledda utvecklingssamtal:

  • ger mer engagerade elever som äntligen är fullt närvarande vid samtalet
  • ger mycket nöjda föräldrar
  • ger minskad arbetsbelastning för oss lärare

Det gäller att se skogen för alla träd. Men också börja såga i något av dem om man ska få ihop plankor till ett hus.

Jag och min kollega hade länge pratat om det men ändå inte kommit till skott. Förra terminen gick vi till sist från “det borde vi göra – sen när vi får mer tid att fundera” till “nu tar vi ett konkret steg i den riktningen och kastar oss ut i ett försök utan att hinna planera igenom det hela först, men tar det som det kommer”. Det blev väldigt lyckat och fortsätter denna termin, nu även i några parallellklasser. Ska bli intressant att utvärdera tillsammans utifrån att lärare lär tillsammans.

Även en tusenmilafärd inleds med ett enda litet steg åt rätt håll.

Mitt bestämda tips till dig som funderar kring elevledda utvecklingssamtal är att inte fundera för mycket, utan istället pröva. Om man inte hinner/vill pröva med alla hela vägen så prövar man något med någon utifrån att Steg åt rätt håll alltid är mycket viktigare än hastigheten.

Elevledda samtal igång

Elever leder utvecklingssamtalSomnar ovaggad

Kommentarer (1)

  1. Anna-Lena Andersson skriver:

    Hej Magnus!
    Elevledda samtal är helt super! Under mitt lärarliv har nog inget gett mig så mycket positiv respons som när jag började med detta för 10 år sedan. Föräldrarna var så stolta och eleverna så nöjda med sina samtal. Underbart!
    Kram kram / Anna-Lena

Lämna en kommentar

  • (will not be published)