Utgångspunkter & Metodik

stairsI måndags ledde jag åter seminarium på temat ”Bättre samverkan med föräldrar – hur få till det?”.  Jag finner det alltid givande intressant dryfta angelägna frågor med medvetna lärarkollegor (denna gång i Gävle med lärare från både grundskola och gymnasium).

På tåget hem träffade jag på en annan kollega från ett helt annat sammanhang; ”föreläsarkollegiet”. Vi pratade lite kort om våra respektive föreläsningar och jag slogs av en tanke:

Jag gillar verkligen att prata metodik, hur man kan göra, rent konkret. Men senaste tiden har mina föreläsningar och seminarier startat mer och mer i utgångspunkterna bakom metoderna.

Även vid närmare eftertanke känns detta inte alls fel, utan snarare ganska vettigt. Om man inte vet varför man väljer att göra som man gör så bottnar helt enkelt inte handlingen. Så jag tänker fortsätta, utgångspunkter är viktiga för metodiken. Men jag tycker samtidigt att det är lika viktigt att vi inte bara pratar utgångspunkter, visioner, syften, mål – vi måste också komma till det praktiska och “verkstaden”. Även om metodik försvann från Universitetet så finns det ju i allra högsta grad i verkligheten. Kan OCKSÅ återigen tänkas vara det gyllene ordet? Tillsammans med BALANSJag hoppas på det och minns…

Visioner utan Handlingar är Dagdrömmeri

Handlingar utan Visioner är Tidsfördriv.

För övrigt anser jag att en av utgångspunkterna för lärararbete bör vara Ödmjuk Orubblighet.

Kommentarer (3)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)