Uppkopplade Lärare?

görskillnadJag har just tillbringat en timme med att diskutera Lärande, Livet samt en del om skolans arkitektur och organisation av alltihopa. Inte helt ovanligt måhända. För mig var det eftermiddag, för Peter Lippman var det sen kväll – han befann sig nämligen fysiskt i Australien. Ändå bara en lärplatta bort när nu Internet knyter samman världen! Givande och intressant, inte särskilt märkvärdigt utan bara fungerande infrastruktur. Tekniken i sig är inte särskilt intressant, den skapar bara en del ytterligare möjligheter till kommunikation.

Apropå kommunikation har jag och mina kollegor som vanligt skickat 10-20 SMS mellan varandra den gångna veckan. Ofta korta frågor – snabba svar. Ett smidigt sätt att lösa situationer som uppstår oavsett om man är plats eller inte. Via e-post har vi också löst ett och annat praktiskt problem. Vi har också via e-post och konferenssystem tipsat varandra om ett och annat som vi tänkt kan inspirera undervisningen.

Självklart vill vi arbeta effektivt! En smart mobil, en lärplatta och en dator får väl anses som självklara arbetsredskap idag? Märkligt nog är detta något som vi idag står för själva… Rent fackligt är det förstås vansinne att vi gör så, men jag kan bara inte med att arbeta utan att använda dem (men skulle inte ha några problem att låta bli om jag såg det som ett problem). Jag skulle gärna ställa upp på BYOD om infrastrukturen bara fungerade och lönerna var på en mer rimlig nivå.

För vem vill inte ha en lärare som kan fokusera sin tid och sin kraft på det som är själva huvuduppdraget: undervisningen och den därtill hörande planeringen + uppföljningen + utvecklingen av densamme? När det gäller utvecklingen finns ju ungefär hur mycket som helst “där ute”; som exempelvis Skollyftet, TeachMeet, Ted, PedagogStockholm, PedagogMalmö, Parasoll och tusentals (tusentals) fler.

Undervisningsrelationen är också en grundbult för lärande och även här kan välfungerande infrastruktur tillföra en hel del. Jag säger inte att lärare ska eller ens bör vara uppkopplade och alltid tillgängliga – verkligen inte – men jag säger att var och en bör kunna fatta medvetna beslut om sin egen nivå utan att tekniken lägger hinder i vägen.

Eller?

Kommentarer (3)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)