Tydlig Tillit Taggar

IMG_0149I begynnelsen av den tid då det blev självklart att varje skola med självaktning skulle skapa sig en hemsida hade jag ett uppdrag som IKT-pedagog. Då jag skrivit min bok och så smått börjat föreläsa strax innan hade jag skapat en hemsida till detta. Lotten att skapa hemsidan föll därmed på mig. Vid denna tid hade jag en rektor som blev utsedd till Årets Chef och hon var ytterst tydlig:

Vi vill ha en bra hemsida som riktar sig till det omgivande samhället. Du får fria händer att utforma detta, jag har fullt förtroende för att du gör det bra utan min inblandning.

IMG_0413Och så blev det, jag tog bollen och la en del kraft, energi och engagemang på att göra något som jag kunde vara stolt över och som jag själv hade velat se. På den tiden var vi tidigt ute med bilder från verksamheten, målande beskrivningar och elevarbeten. Senare kom en rektor som ville ha kontroll och detaljstyra mer. Mitt engagemang falnade.

Nu är jag återigen på en skola med en rektor som visar full tillit. Här pratas det inte så mycket om platt organisation och distribuerat ledarskap, här gestaltas och levs det. Exempelvis genom att jag och mina kollegor ges fullt mandat att forma undervisning och organisation, uppdatera hemsida, göra inlägg på blogg/twitter/instagram i skolans namn…

IMG_0171 (2)Jag tar förstås gärna dessa bollar. Jag växer när jag visas tillit. Jag är en legitimerad lärare och jag har en del kompetenser, låt mig då få nyttja dessa! Och lita på att jag vill göra det bra, utan att någon behöver dubbelkolla det över min axel. Samma sak gäller faktiskt i förhållande till föräldrar, när de ger mig sin tillit och sitt mandat att undervisa och tillrättavisa deras barn går mitt engagemang igång. Liksom tvärtom.

Detta gäller förstås även i förhållande till kollegor. Jag vill vara någon att lita på och jag trivs verkligen i ett kollegium där jag kan vara trygg i full tillit till att mina kollegor gör vad de ska, utan att jag eller någon annan behöver övervaka dem. Tydlig tillit taggar och ger förutsättningar för underverk –eller åtminstone en riktigt bra verksamhet vilken ständigt utvecklas, precis som individerna inom den. Skolan är värd tillit. Samtidigt som det förstås även krävs att man levererar, annars behöver mandatet återtas.

Jag blir även glad när jag får veta att äldsta dottern av sin lärare visas tillit att få tillgång till årskursens twitterkonto. De ska twittra om vad de läser. Tillit taggar även henne, liksom andra elever. Förstås.

Kommentarer (6)

  1. Ingrid skriver:

    Du sätter ord på något otroligt viktigt. Att känna sig bevakad gör att engagemanget stannar upp.

    • Magnus Blixt skriver:

      Ja, liksom tvärtom – att känna sig litad på gör att det växer. Inte direkt kärnfysik, men uppenbarligen inte helt enkelt i praktik. Resonemanget är förstås giltigt för både liten och stor.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)