Twittergruvan

Jag var länge med i Våga Vägra Facebook. Sedan började jag blogga på PedagogStockholm och insåg att sociala medier var en god kanal för att både inspirera och låta sig inspireras. Efter ett tag hittade jag även till Twitter, vilket för mig blev till något av en guldgruva:

  • – inspiration
  • – kontakter
  • – brytande av tankar, idéer
  • – start av gemensamma projekt
  • – mm

Exempel på gemensamma projekt vilka fötts fram med hjälp av Twitter är Edcamp, Pedagogiska läslyftet, Pedagogisk Pub. När jag var och föreläste på Skoldagarna i Malmö såg jag en tweet från Morrica med en fråga om någon ville äta lunch och prata skola, vilket blev ett flera timmar långt tankevidgande samtal. Utan twitter hade vi aldrig träffats.

”För mig är Twitter en mötesplats, jag möter människor från hela världen, följer nyhetsflöden, följer händelseförlopp, samtal och diskussioner ungefär på samma sätt som  jag gör när jag möter människor på andra platser.” /Morrica

Viktigt att veta att twitter bör hanteras annorlunda än e-postens inbox. Här läser jag aldrig ikapp, utan hoppar in när tid och kraft finnes. Ofta handlar det om minutrar i väntan på tåg och buss, som en form av avkoppling och ställtid.

En fördel gentemot Facebook är att man inte är vänner, utan följer. Att jag följer dig betyder inte att vi är vänner eller att jag håller med det du skriver. Det betyder att det du skriver av någon anledning är intressant för mig att läsa, för att det ger mig något (inspiration, tankespjärn, utmaning, bekräftelse, information…). Det finns många intressanta konton, såväl inom som utom skolans värld!

I veckan hoppade jag in i en diskussion om det här med anonyma konton på twitter. Den startade i att det borde förbjudas med tanke på att det finns ett antal troll som i skydd av sin anonymitet sprider dålig stämning. Diskussionen gick hög, men twitter visade sig från sin bästa sida. Trots att man bara har 140 tecken på sig bröts tankar fram och tillbaks, med respekt för andras argument och, vad jag uppfattade, en genuin vilja att förstå den andres argument. Personligen landade jag i att det måste vara OK med anonyma konton, men att det inte får bli en ursäkt för att vara medvetet elak mot medmänniskor. Man får gärna tycka och tänka olika, det är det som driver utveckling. Men man kan fortfarande visa varandra respekt. Till elever brukar jag säga:

17 juni 2016 06-19-30En grundregel är att inte skriva något som man inte kan säga öga mot öga, när ens farmor står bredvid och lyssnar.

Samtidigt finns där tyvärr ett fåtal som inte riktigt klarar detta hela vägen. Det är tråkigt för alla, men som jag ser det ingen anledning att själv låta bli att försöka vara anständig samt fokusera mer på sådant som ger kraft och energi. Jag påminner om Jacob Möllstams kloka ord från SETT-15:

Det finns drygt 400 000 lärare i Sverige. Av dessa är ungefär 10-20% aktiva i sociala medier (om vi ser till de största Fb-grupperna). Av dessa är en knapp handfull troll som inte förstår att lärares värdegrund är något som måste gälla 24/7. En handfull vs 400 000…

Jag önskar även påminna om viktiga ord:

Jag tar ansvar för vad jag skriver. Inte för vad du läser in i det jag skriver.

Oftast brukar jag försöka inleda dialog med de som tycker och tänker annorlunda. Ofta ger det nya insikter och tankar. Om jag märker att den andre inte är intresserad av dialog kan det vara så att jag tystnar och helt enkelt låter det rinna förbi. I extrema fall kan man även blockera, något jag i möjligaste mån försöker undvika då dialog är grunden för all demokrati.

”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana. Undervisningen ska vara saklig och allsidig.” /Lgr 11, kap 1

17 juni 2016 06-45-48

Kommentarer (3)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)