Tillit, förtroende, leverans?

nyckelpraktikerJag har en massa tankar som snurrar i mitt huvud just nu. Delvis går de dock lite långsamt med mycken motstånd då jag precis provat på årets influensa, men jag gör i alla fall ett försök: att skriva är ett sätt att tänka, jag tänker som ni vet gärna tillsammans och öppet!

Den gångna veckan har ju skolan återigen varit på tapeten i politiken. Regeringen aviserade att skriftliga omdömen ska försvinna från år 6-9 och minska för år F-5. Detta blev som vanligt till en spännande och böljande debatt på #Skolchatt. Ikväll är ämnet f ö “syftet med nationella prov”… Manual för dig som ännu inte provat #Skolchatt – kan varmt rekommenderas!

Många blogginlägg om IUP blev det också, här ett litet. litet axplock:

Jag tror som så ofta att det gyllene ordet stavas BALANS. Vi behöver mäta för att vi behöver veta vad i vår undervisning som fungerat och vad som inte fungerat, liksom även eleven behöver få veta vad som lärts och vad som ännu inte lärts. Men: 

grisen blir inte fetare för att vi mäter den ofta.

folkskolan bredLika bra som det kan vara med ett kort Fredagsprov eller Träningskort, lika illa kan det som kusinen i Florida berättar om: att de använder en hel dag av varje skolvecka åt att göra tester, vilka lärarna sedan lägger timmar på att rapportera in, istället för att ägna tid och kraft åt kärnverksamheten: Undervisningen, planeringen och uppföljningen av densamma, byggandet av undervisningsrelationen.

Men – och det var hit jag tänkt komma – jag skulle vilja att vi tänkte tanken vad som skulle kunna hända om vi gav de professionella i skolan tillit till att själva besluta vad som bäst behöver göras? Inte då med ena handen säga “Minska byråkratin” för att med andra införa nästa behjärtansvärda rutin. Bygg från grunden istället, visa förtroende och tillit. I gengäld få tillbaks flexibilitet, stolthet, kunskapskultur, glädje och ökat engagemang. Självklart kräver det ett närvarande ledarskap och tydlighet kring både uppdrag.

“Att ansvara för undervisningen är en viktig uppgift som handlar om att ta ansvar för många elevers och barns utveckling och lärande … Undervisningen ska bedrivas utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, i enlighet med lagar, förordningar och övriga styrdokument. Lärare och förskollärare måste kunna leva upp till detta.” Proposition 2010/11:20, Legitimation för lärare och förskollärare

Jag hade tänkt att inlägget också skulle lyfta Centerns och Moderaternas färska utspel, men känner nu att jag får spara på orken till morgondagens undervisning. Kärnverksamhet för kunskapstillväxt!

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)