Tillgänglighet, sociala medier, modern arbetstid?

Föregående helg var en helg som gav kraft och energi. Fredag kväll testade vi att köra Pedagogisk PubSkapaskolan, som en After Work med kollegor i en vidare bemärkelse än personalfest. God mat o dryck, intressanta och givande diskussioner i stort och smått om tillvaron i allmänhet och skoltillvaron i synnerhet.

Men hallå, fredag kväll! Då ska man ha fredagsmys med familjen…

Ja, det kan nog så ofta vara en god idé, att lämna jobbet bakom sig och ägna sig åt andra ting som på både kort och lång sikt ger kraft och energi. Men att någon gång ibland välja något annat kan likväl göra samma.

Lördag-söndag for jag så på Yasuragi på Hasseludden, med fru och goda vänner vilka firade tioårig bröllopsdag. På vägen ut la mobilbatteriet av. När det senare var fulladdat lät jag bli att mata in pin-kod vilket gjorde mig helt oanträffbar. Det kändes inte på något sätt läskigt, utan faktiskt helt rätt. På yasuragi står lugn, harmoni och närvaro i nuet i centrum – då är det helt enkelt klokt att låta världen utanför vänta. Det går – jag lovar! Och då är jag ändå en som hänger en del på sociala medier…

Skapaskolan har Modern Teknik & Hälsa som två ben att stå på. Därmed är all personal mer eller mindre begiven på sociala medier. I veckan föreslog dock en klok fritidspedagog i vårt digitala internFacebook (!) en spännande utmaning:

sociala rastrummet

Apropå det uppstod tidigare i veckan en diskussion på Twitter om det här med att svara på mail och sms på kvällar och helger. En lärare började med att berätta sin erfarenhet att det ofta fick en del elever att komma mer förberedda till skolan (eller ens komma dit). Andra tyckte att arbetstiden skulle hållas strikt. Själv svarade jag åter att detta är ett exempel på det vackra med förtroendearbetstid:

Det möjliggör för mig att fatta egna professionella beslut vilken tid som är min arbetstid.

Passar det mig, mina elever och vår kontext att svara i olika sociala medier (sms, mail, Fb, Twitter, lärplattformar…) så ser jag inget som hindrar det. Passar det inte mig så är det väl inte ens någon fråga, rektor styr enbart och bara över den reglerade tiden. Våra elever är olika, vår undervisning är olika, vi är olika, hur vore det om vi kunde acceptera att det är så även i konkret handling?

Jag själv är ofta nåbar, men vet också att för att jag ska kunna göra en bra måndag så behöver jag exempelvis koppla ner allt vad sociala medier heter (inkl e-post och sms) och ägna mig helt åt mig och min familj söndag kväll efter 21 (innan dess är det matlagning och folkdansträning, så i realiteten är det sparlåga efter 16.30). Det passar mig och gör att jag möter måndagen full av kraft och energi till att skapa undervisning och bygga god undervisningsrelation. Jag har kollegor som istället ägnar motsvarande tid till att planera veckan och har stor respekt för det – vi är olika, våra grupper är olika, vår undervisning är olika. Vi måste var och en hitta sådant som fungerar för oss, som helhet, utifrån att tiden och kraften alltid är begränsad. Här krävs professionella beslut och vägval. Inte minst måste vi inse att vi inte kan göra allt som ryms inom vår ambition.

lgrNär det gäller sociala medier behöver vi prata mer om dem. De ger stora möjligheter till god kommunikation, men kan också stjäla tid och fokus. Inte minst behöver vi prata om de yrkesetiska aspekterna. Som utgångspunkt kan man med fördel nyttja Lärarnas Yrkesetiska råds uttalande om sociala medier. Jag ska också leda ett seminarium på SETT på detta tema (ett utmärkt sätt för mig själv att bli klar med hur jag tänker).

När det gäller arbetstider behöver vi prata mer om det med. Det finns så mycket vanföreställningar om vad som är modernt och inte, om ”arbetsplatsförlagd tid” (en term som mig veterligen inte återfinns i några lagar eller avtal, en del uppgifter görs självklart bäst när eleverna är på plats, andra inte lika självklart på skolan eller på stämpelklocketid). Grundfrågorna bör förstås vara:

  1. Vad gynnar elevernas kunskapstillväxt bäst?
  2. Vad är rimligt?

Ska vi ta ett snack? Gärna! Vi tar det på en tid och i ett medium som passar oss båda tycker jag!

Kommentarer (3)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)