Syfte, kärna och undervisningsrelation

Skolforum blev i mina ögon ett lyft mot den Lärarstämma det borde vara. Jag fick med mig många tankar, idéer och inspiration till måndagens undervisning och fortsatta utvecklande av undervisningen och allt som hör därtill. Jag höll två föreläsningar på temat “Läraren och de professionella relationerna” och en del av en av dem kan man följa ovan. Samtalet på scen om “Ödmjuk Orubblighet & Flippat föräldramöte” gav också en hel del, alltid bra att få hjälp att ställa de frågor man själv önskar att man kom på. Samtal med Anna Ekström och Johan Wendt om vad som motiverar lärare och elever gav också en och annan insikt. Två framtidsspaningar runt mässan nya tankar. Plus alla möten och de seminarier jag hann bevista – samt förstås den Pedagogiska Pub som avrundade måndagen. Att efter en händelserik dag sitta ner och informellt reflektera i sällskap med andra som också vill göra det ger så mycket, så mycket.
Apropå det: Pedagogisk Pub rullar här och var i landet – anslut dig till samtalet!
Strax ska jag leda ett seminarium om Lärares Yrkesetik, men sedan är det faktiskt dags för ett välförtjänt höstlov – så vi kan möta eleverna och kollegorna med full energi nästa vecka!

Kommentarer (3)

  1. Sören skriver:

    Flippat föräldramöte förutsätter som så mycket annat engagerade föräldrar för att fungera, eller att de i alla fall dyker upp på föräldramötet. En kollega nära mig kan flippa tills det understa ruttnar men vad hjälper det med fem barn representerade på föräldramötet eller där närmare hälften av föräldrarna inte ens lämnar återbud till utvecklingssamtalet. I de skolorna eller klasserna ställs lärarna inför helt andra utmaningar för att få barnen att fungera positivt och kunna föra vidare information om deras framsteg och kunskaper till föräldrarna.
    Lite i linje med min kommentar ovan ligger iakttagelsen av att entusiasm inför och utprövning av metoder, lösningar och arbetssätt ppfallande ofta sker i lägre årskurser och mer sällan eller nästan aldrig i högre. Det finns naturligtvis en rätt självklar förklaring till det – i lägre årskurser funkar det…
    En skola i vilken jag var engagerad arbetade länge hårt, entusiastiskt och framtidsinriktat med “Elevens ökande ansvar” och med elevinflytande. Vad gäller det senare bad de yngre eleverna så småningom om att få ha ett eget elevråd “eftersom de stora bara pratade om niornas bal”. Inget ont om åttor och nior, de engagerade sig verkligen i vad som rörde dem. Vad rör det förra var det påtagligt hur elevens ökande ansvar i praktiken snarare visade en inverterad skala – och skolan fick en skopa ovett av Skolinspektionen, som inte heller fattat ett smack av barns utveckling och puberterande tonåringars prioriteringar. Men det gjorde ju inte ens de gamla grekerna som ondgjorde sig över ungdomen. Det gör inte jag, inte över lärarna heller, men över en hel del annat…

    • Magnus Blixt skriver:

      Tja, min upplevelse är ju att ett flippat föräldramöte i alla fall inte har mindre chanser engagera föräldrar än ett mer traditionellt. Dessutom gav det mycket mer energi till oss lärare, nog så viktigt då denna därmed kan ägnas åt undervisningen (som sig bör).
      När det gäller elevinflytande kan jag inte annat än instämma. Detta har Skolinspektionen fått väldigt mycket om bakfoten. Tur att vi inte behöver ta deras ovett på större allvar än det förtjänar, i detta fall.

  2. Sören skriver:

    Ett ps.
    Påfallande ofta läggs någon form av skuld för ett haltande ssmsrbete skola-hem på skolan och tyvärr ofta nog enskilda lärare. Någon skuld ska inte läggas på någon part, däremot är det värt att söka förklaringar. Dessa är många gånger ganska lätt funna; exempelvis sjunker förädraaktiviteten med barnens stigande ålder, något som sannolikt både bekräftas och applåderas av utvecklingspsykologin. Motsatsen kan faktiskt bli nästan fånig, med kompletta föräldrarpar plus ett antal syskon och farföräldrar ett vanligt enkelt föräldramöte i årskurs åtta på hösten. En annan förklaring kan vara att “hälsan tiger still”. Föräldrarna har koll på sitt barns både trivsel och kunskaper så ett föräldramöte är inte särskilt intressant oavsett innehåll. Det kan till och med vara så att i en klass med stor turbulens en trötthet infinner sig efter att situationen ser ut att ha vänt och man därför sparar krutet till en kanske osäker framtid.

    Oavsett är det trist för lärare och skola men det visar samtidigt på vikten av att koncentrera sina krafter på skolarbete och undervisning.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)