Status, Hjärngymnastik o Hygienfaktor

Helgen tillbringades i goda vänners lag firandes femtioåring i London. Ytterst trivsamt och energigivande! På festen visade det sig vara gott om globetrotters som mjukvarusäljare, ekonomichefer, forskare, kirurger. Samt undertecknad lågstadielärare. Men jag kände tydligt respekt för det vi faktiskt gör.

Om du inte gör ett bra jobb, kan inte jag som professor sedan göra mitt. 

 Av logistiska och ekonomiska skäl fick vi hyra en bil från flyget. Plus att jag aldrig kört vänstertrafik och kände att det var dags för lite hjärngymnastik inom det som annars är ett hemtamt område (körde varutransporter året innan Lärarutbildning).

  Den lärare som ständigt lär mer har elever som lär mer.

   Detta inlägg skrivs ombord på flyget! Wifi ingår. Precis som på tåget, tågstationer, flygplatser, sjukhus o samtliga kommunala skolor i Sollentuna. För mig är internetåtkomst närmast en självklar hygienfaktor såhär anno 2015. Hur är det där du jobbar? 

Ska vi testa och be handläggarna på bygglovsenheten dela dator?

  Nu har vi två spännande veckor fram till vecka 44, vilken för mig innebär Skolforum, Huddinge Visar samt en viktig återhämtningspaus. Precis som denna helg blev.

Nu kör vi!

Kommentarer (2)

  1. Sören Holdar skriver:

    “hygienfaktor”? Utveckla. (Jag TROR jag förstår ungefär vad du menar, men ordvalet?)

    • Magnus Blixt skriver:

      Kunde ha valt “självklarheter” också, dvs sådant som inte längre ger någon riktig positiv aha-upplevelse, men som verkligen saknas när de inte finns på plats. Vi påtalar till exempelvis inte längre “skolan har rinnande vatten och elektrisk belysning i alla lokaler, och varje klassrum har ett eluttag som fungerar”.
      Se http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=Herzbergs%20tv%E5faktorteori för mer information om hygienfaktors ursprung.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)