Står svenska skolan still?

Nej, verkligen inte! Det sjuder och det puttrar, under ytan och på ytan, i det lilla och i det stora. Goda lärare har alltid utvecklat sin undervisning, på egen hand och tillsammans med andra. Digital teknik har medfört nya möjligheter till ytterligare utökat kollegium. Vilket i sin tur leder till nya fysiska träffpunkter, vilka dessutom ofta får en parallell digital dimension.

skolutveckling

 

Om man som utomstående följer Twitterflödet från Edcamp eller Pedagogiskpub verkar det kanske inte som så mycket händer, men det beror främst på att vi som är där är upptagna med samtalet på plats (några av oss använder dock Twitter som anteckningsblock), som sig bör.

wantwishmakeInte en sekund har jag ångrat att jag undersökt vad Twitter ger mig för professionella möjligheter. Inte en enda gång har jag heller ångrat att jag efter en intensiv skoldag valt att åka till någon Edcamp eller Pedagogisk pub. Att prata skola på allvar, med andra lärare, ger helt enkelt mer energi än det tar. Tillsammans formar vi den skola vi alla behöver. Snälla politiker, politruker, administratörer och byråkrater: ge oss lärare mandat och tillit! Sätt upp mål, lämna verksamhetsutformning och utveckling till oss professionella, följ upp målen ni satt. 

Nästa vecka hänger jag på Edcamp Drömskolan, veckan efter på Edcamp Sollentuna. Häng gärna på! Eller så ses vi på Twitter, eller varför inte på skolan?

Kommentarer (2)

  1. Jan Lenander skriver:

    Vill väl ogärna förstöra din positiva bild av skolan men jag måste nog till att börja med påpeka att svenska skolan struntar i svårt innehåll,

    http://jansyrligheter.wordpress.com/2014/05/03/strunta-i-svart-innehall-ett-svek/

    och hävda att det hänger ihop med att skolan struntar i de som kan lyfta Sverige

    http://jansyrligheter.wordpress.com/2014/05/03/skolan-skiter-i-de-som-kan-lyfta-sverige/

    och avsluta med de myter som körs ut för att hindra att den bättre majoriteten elever får tillräckligt bra lärare och tillräckliga utmaningar.

    http://jansyrligheter.wordpress.com/2014/05/02/battre-larare-till-majoriteten-med-battre-eleverna/

    • Magnus Blixt skriver:

      Jo, nog har svenska skolan problem att ta tag i och mycket behöver lyftas och bli bättre. Men jag blir bara så trött av alla som utan grund påstår att inget händer och att svenska lärare är förändrings/utvecklingsobenägna. De länkar du bidrar med tycker jag snarare bidrar till att visa på att det finns engagemang och konkreta saker som görs och behöver göras, utifrån såväl vetenskap som beprövad erfarenhet.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)