Sommaren med #pedaläslyft

Jag hade tänkt att skriva spontana tankar, reflektioner och erfarenheter av sommarens Pedagogiska Läslyft vilket uppstod i vidgade kollegiet på Twitter mitt under brinnande schlagerfestival och nu mot slutet lockat över 660 deltagare.  Men jag inser nu att morgonens HangOut-summering faktiskt täcker det mesta – ett uppenbarligen effektivt sätt dela tankar (och ge feedback till elever, som diskuterats i gruppen mer än en gång. Detta ska jag utveckla vidare!).

Nu kör vi! På Glömstaskolan och i ett vidgat kollegium. På tisdag är det f ö Pedagogisk Pub i Stockholm, en perfekt start på ett spännande läsår.

Kommentarer (3)

  1. sören holdar skriver:

    Ujedanimej! Ibland blir det tydligt varför radio är att föredra framför ljud och bild. Bara för att alla har tillgång till en vebbkamera betyder det inte att alla är bildredaktörer. Här släckte jag ner efter fyra minuter eftersom bilden formligen mosade budskapen. Pinsamt.

    • Magnus Blixt skriver:

      Vi fokuserade helt klart mer på samtalet i sig än på bilden (hangout långt mer effektivt än skriva motsvarande blogginlägg). Är det en möjlighet att man kan lyssna på det som sägs utan att titta?

  2. sören holdar skriver:

    Jag vill bara stilla påminna om – vilket fler än jag suckat över – att bara för att alla har tillgång till en kamera är inte alla fotografer och än mindre är alla filmare bara för att datorn har en vebbkamera. Tänk efter: inte ens Kunskapskanalens filmade eftermiddagstjofräs orkar gemene man med, och varför är det så viktigt att loppa runt scenen och i max femton minuter nota bene vara “witty” i de sk TED talk (klart överreklamerade för övrigt)? Jo för att fånga publiken eftersom det inte finns klipp och regi utan bara en eller ett par kameramän. Min poäng är att ett sådant amatöristiskt hackande elände om det ovan förtar all möjlighet att nå utanför den egna lilla gruppen – och jag tvivlar på att ens deltagarna orkar se det igen. Budskapet bara dör. Och nog måste ni anse innehållet vara viktigare än så.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)