Skönt sätta igång igen efter höstlov

Igår drog skolan igång igen efter höstlovet. Flera föräldrar undrade om det var tungt att komma igång igen, men jag svarade helt sanningsenligt

“Nej, inte denna gång. Vi har många planer för vad som är tänkt att hända ‘efter höstlovet’ – och nu är vi äntligen där och kan börja göra det. Den ordinarie fritidspedagogen är på plats och drar sin viktiga del i samverkan, vi lärare är på plats och gör vår. Ungarna verkar också sugna på att få komma igång igen.”

Planen vi har innehåller såväl konkret undervisning kring såväl talkamrater som genrepedagogik (sagor, vi försöker även tidigt så ett frö hos eleverna att fundera i banor av “hur kan jag utveckla detta ytterligare?” istället för “jag är klar!”) som en hel del arbete kring att Bygga Grupp. Vi lägger en hel del kraft på vårt relationsarbete och jag är tacksam för att höstlovet även gjorde det möjligt för mig att bli påmind om Anneli Frelins intressanta forskning kring lärares relationsarbete. Hon sätter ord på en del av lärares yrkeskunnande, vilket gör att jag får syn på – och kan både reflektera och resonera kring – nya perspektiv. Egentligen inget revolutionerande, men en viktig del i lärares yrkesspråk och den teoretiska förståelsen av yrkesutövandet. Att följa aktuell skolforskning borde verkligen ses som en naturlig del av lärararbetet. Jag påstår att det är viktigt att det finns höstlov och liknande för att skapa lite konkreta förutsättningar och möjligheter för detta. Jag tror också det är viktigt att vi och eleverna får vara ifrån varandra en vecka mitt på terminen, för att skapa en tydlig avstämning och en längtan. Det är vansinnigt roligt att vara med när stjärnglansen tänds i ungarnas ögon:

Ahhh, Magnus, nu fattar jag! Jag kan det här nu.

Relationsarbetet är en del i undervisningen. Det är en absolut nödvändig del för att lyckas. Samma sak gäller backstage-arbetet, när vi inte är med eleverna. Det är också en nödvändig del av arbetet, för att lyckas. Eller snarare för att eleverna ska få en chans att lyckas. Den tid vi har tillsammans måste ha god kvalitet. God kvalitet kräver sin Plan (liksom sin uppföljning). Det känns jätteskönt att vi har en Plan för tiden efter höstlovet.

Och nu faller snön! Relationsarbetet går in i en ny fas, med såväl snöbollskastningsregeldiskussioner som adventsmys… Känns än så länge skönt att ha kommit igång igen (även om gårdagskvällen ägnades lite för mycket åt att slåss med ett undermåligt it-system för skriftliga omdömen)!

Kommentarer (2)

  1. magnus skriver:

    nope, Stockholms stad har en förkärlek för att bygga egna, unika, undermåliga it-system för skolan. Var idag på dragning kring “Rum på Skolwebb”. Ojojoj, ungefär så långt ifrån Apple-användarvänlighet man kan komma… Med gymnasieingenjörsexamen och någon timmes datorande om dagen i bagaget kan jag hantera systemet hyggligt, men…

Lämna en kommentar

  • (will not be published)