Skolforum – det är mycket nu…

Det är mycket en lärare förväntas behärska och greppa. Det ska skrivas tydliga skriftliga omdömen, arbetas mot mobbing, främlingsfientlighet och kränkande särbehandling, IKT och sociala medier, Lärares yrkesetik, senaste uppdateringarna och läromedlen i det egna ämnet. Dessutom sköljer just nu ny skollag, ny läroplan och ny gymnasiereform över skolan. Mycket är bra och det mesta är verkligen lovvärt. Men det gäller också att lyckas greppa allt. Precis som ett pussel inte får sakna alltför många bitar för att bli en bild, är läraruppdraget oerhört mångfacetterat om det ska lyckas.

Det blir inte minst tydligt när man såhär i elfte timmen studerar programmet för att förbereda sig inför årets upplaga av Skolforum. Programmet innehåller verkligen högt och lågt! Sådant som för mig känns angeläget och sådant som för mig känns helt främmande. Blandningen är nog så viktig – olika lärare behöver såklart olika pusselbitar, beroende på skolform, stadie, ämne, kompetens, talang och intresse. Några inslag som lockar mig är exempelvis seminariet kring Skriftliga omdömen med Maria Sundin. Boken seminariet kretsar kring är mycket klar och tydlig, har hjälpt både mig och några av mina kollegor att känna oss mer säkra på den stundande uppgiften att författa alla dessa skriftliga omdömen (kring detta kan mycket sägas, men det får bli ett annat tillfälle). Utdelningen av GuldÄpplet (som Fruängens skola och Dipak Lahiri erövrade i begynnelsen) är alltid intressant – inte minst utifrån aspekten att det inte i första hand brukar handla om teknik och pengar utan om engagemang och vilja. Vad politikerna säger om skolan nu efter valet är förstås oerhört intressant och viktigt – följ upp, följ upp alla löften!

“Skolforum är mer krämarnas marknad än Lärarstämman”

– tyvärr ligger det något i det påståendet, men det finns också ljuspunkter att bygga på. Visst kan det vara underhållande att lyssna till Mark Levengood, men jag får sannolikt ut mycket mer för framtiden av att lyssna till exempelvis Sara Irisdotter (krav på lärares yrkesetik), Ulla Damber (varför lyckas vissa lärare lära alla barn läsa?), Eva Taflin (problemlösning i matematik – varför?), Elisabeth Frank (vad krävs av läraren för att man ska lära sig läsa?), Marcus Samuelsson (störande elever och korrigerande vuxna), Margareta Stigsdotter Ekberg (om ungas lärande i mötet med skola, socialtjänst och polis), Anette Kullberg (Vad lär sig egentligen eleverna och vad görs möjligt att lära?), Julia Prentice (Svenska som andraspråk), Åsa Morberg (lärares induction), Kerstin Bergkvist (Eget Arbete), Nordänger/Lindkvist (lärarskicklighet) mfl forskare som alla disputerat på ämnen relevanta för lärarens vardag. Mark Levengood är oerhört skicklig på det han gör – men dessa exempel har ägnat minst 4,5 år åt att verkligen fundera, vrida och vända på en fråga som direkt och konkret berör skolan. Anneli Frelin – en av lärarpanelens favoriter i 360 – håller dock en gratis föreläsning kring lärares relationsarbete, den tänker jag inte missa!

Läromedelsförlagen och prylmarknaden finns också på Skolforum. Själv orkar jag inte botanisera där särskilt mycket (bäst är onsdag eftermiddag, då det är minst folk i vägen samtidigt som säljarna har taggat ner), men har kollegor som varje år gör fynd åt oss alla. Nyheter på IT-området har jag ett väldigt kluvet förhållande till – wow vilka möjligheter! (dvs ända tills det krockar med budgeten och/eller stadens policy – jag har faktiskt fortfarande svart tavla (!) i mitt klassrum…). Det är hursomhelst bra att det samlas många lärare och intresserade av skolan – för nätverksbygge, samtal, erfarenhetsutbyte och inspiration. Det är viktigt att det finns stora och konkreta mötesplatser!

En bra möjlighet till detta är Lärarnas yrkesetiska råd, som i år för första gången har en egen monter. Montern är tänkt att ha formen av ett mysigt café, tanken är att man där ska kunna ta en dialog och samtal kring yrkesetiska aspekter av lärares vardag och arbete. Lärarnas yrkesetiska råd och några forskare är på plats, dessutom är samtalet lärare emellan nog så viktigt. Vägg i vägg huserar dessutom Betydelsefulla lärare – en bok och ett perspektiv som kan vara nog så gott att bära med sig. Lärare spelar roll! Det lärare gör spelar roll!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)