Ropen skalla: retorik är för alla!

I tisdags for jag återigen till Universitetet med mina grundskoleelever. Första gången var ett improviserat besök i samband med Cosmonova, numera en tradition som alltid gett mersmak. Eleverna fick en inblick i Aula Magna, biblioteket, korridorer, undervisningssalar, föreläsningssalar och bibliotek.

Att se 90 elvaåringar gå stumma genom det enorma biblioteket i andäktig upplevelse, det är verkligen ett minnesvärt ögonblick!

Femteklassarna fick också i mindre grupper haffa studenter i korridorerna för kortare intervjuer:

  • Vad studerar du för något?
  • Vad är anledningen till att du valt att studera det?
  • Hur är det här på Universitetet?
  • Har du några tips till oss som elever?

Studiebesöket avrundades sedan med att jag föreläste för ett gäng lärarstudenter och för mina elever! Det var ovant men intressant att ha två så olika målgrupper. Tanken var att lärarstudenterna skulle ta till sig själva innehållet: “Lärare – Möjligheternas yrke” och eleverna mer fokusera på själva framförandet, utifrån Aristoteles ord:

”Det bästa sättet att lära sig tala väl är att iaktta goda talare och försöka efterlikna dem.” /Aristoteles

Läroplanen innehåller ju krav på att eleverna ska kunna använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt och då måste skolan också leva upp till detta och ge konkret undervisning – för detta handlar väldigt mycket om ett hantverk som faktiskt kan läras in! “Det ska böjas i tid…” tror jag är en nyckel här, vi ska inte vänta för länge med att introducera det, utan börja med “Visa & Berätta” redan i första klass!

Igår följde vi upp elevernas anteckningar som en bra start på Retorik-temat. Till min hjälp har jag även URs fantastiska temasajt, med hur mycket material som helst att ladda ned:

Retorik är rätt att tala, vett att lyssna

Eftermiddagen fick jag sedan ytterligare övning i att tala i samband med skolans dag på T-Centralen. En lokal med särskild akustik och dynamik. Både många och inte så många åhörare, samtidigt. Innan och efter sjöng Anderas Weise. Här var det bara att tala helt utan Powerpointstöd, i en halvtimme på temat “Vad är egentligen en lärare?”. Innan mig talade Johan Kant på samma tema. En hel del beröringspunkter fanns.

Alla elever kan nå alla kunskapskrav. Det är bara en fråga om tid. Och bra strukturerad undervisning. /Johan Kant

Allting filmades och kommer säkert att läggas ut vad det lider på www.lr.se. Det ska bli intressant att se sig själv, precis som det var väldigt intressant att höra elevernas bilder av vad jag gör som föreläsare även om det viktigaste förstås var vad de själva fick med sig.

Man lär så länge man har elever!

Sist på kvällen en snabbkurs i Twitter för lärare. Varför sociala medier? Hur? Yrkesetiska dilemman? Det blev ett givande seminarium, även om jag kan förstå den deltagare som efteråt sa

“Ja, det var intressant, men jag trodde faktiskt vi kommit förbi punkten med Varför redan”.

Jag lovar, jag var länge med i VågraVägraFacebook, men ställer mig själv idag ofta frågan “Hur gjorde man egentligen innan Twitter och det utvidgade kollegiet“?

För övrigt anser jag att lärare behöver utveckla mer av Ödmjuk Orubblighet! Samt en fungerande retorik!

Kommentarer (3)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)