Reflektion i vardagen

Såhär söndag kväll infinner sig ofta en stund av reflektion över gångna veckan och viktig laddning inför den som ska komma. På sociala medier kan man lätt notera att man inte hänger ensam som lärare… Att vara fler som dryftar professionella tankar och vänder och vrider på tillvaron är viktigt för reell utveckling. Det gäller att hamna i sammanhang och göra vad man kan för att skapa miljöer där man tillåts prova såväl tankar som praktik, ensam och tillsammans. Fel gör vi varje dag, frågan är bara om vi försöker gömma dem under mattan* eller nyttjar dem som språngbrädor för att hitta nya vägar?

I torsdags hade vi Skolvärlden på besök. Med anledning av kommande avgöranden** i Lärarnas Ansvarsnämnd sökte de en grupp lärare som var villiga att diskutera några av yrkets kärnfrågor inför en artikel i januari. En intervju tror kanske många är en stund av anspänning, men jag som varit med några gånger vågar påstå att det snarare handlar om en stunds givande möjlighet till god reflektion som närmast kan liknas vid handledning. En klok journalist hjälper en helt enkelt att ställa sig de frågor man nog hursomhelst borde ta sig tid att ställa. En gruppintervju med kloka kollegor har även ytterligare perspektiv att tillföra.

Man kan undra varför professionell handledning för lärare i allmänhet mest verkar tas till när det är problem i en grupp, istället för att vara en naturlig del av arbetet? Jag vågar påstå att i princip alla andra grupper som arbetar med människor har återkommande handledning som ett naturligt inslag i vardagen. Som ett sätt att utveckla en gemensam förståelse för verksamhetens olika aspekter, liksom handlingsberedskap inför ett och annat dilemma som vi ju faktiskt vet seglar upp. Dessutom vill jag påstå att god handledning skapar tillit mellan kollegor, en tillit som är en grundsten för att skapa en god gemensam verksamhet.

För nog är det en verksamhet med god kvalitet vi alla vill ha? Är vi då även beredda att betala priset för det? Dvs ge resurser för att kunna ge rimligt med tid för varje elev, tid för förberedelse och uppföljning av god undervisning samt tid och kraft till professionell reflektion i syfte att utveckla verksamheten vidare. Som en grund.

PS. Ett annat tillfälle till reflektion är förstås Pedagogisk Pub respektive Edcamp. Arrangeras runt i landet av lärare för lärare, se respektive länk för mer info. Jag hänger på den i Stockholm nu på torsdag om någon önskar reflektera vidare…

* debattartikel på detta tema kommer äntligen i nästa nummer av Skolvärlden

** 17/12 är det beräknat att dessa ska vara klara

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)