Omvälvande år

På intervjun med rektor Peter var jag tydlig

Jag har inte arbetat i förskoleklass tidigare mer än fyllt ut någon timme i min tjänst något år…

Hans svar var lika tydligt:

Ingen av er jag anställt har tidigare arbetat i förskoleklass. Men ni har stor erfarenhet från förskola respektive fritidshem. Både du och fröken Ann har tagit emot ettor tidigare och har säkert en idé om vad man borde ha gjort i förskoleklass. Nu får ni chansen!

Så blev det. Vi fick och tog chansen. Rektor valde oss och vi valde honom. Vi fick möjligheten att tillsammans och #hållbartihop börja bygga den skola vi alltid velat se. Det har verkligen varit ett spännande år, extra bra att vi i väntan på att vårt nya skolhus ska bli klart fick husera i några vanliga klassrum på nybyggda Kästa skola mittemot deras förskoleklass. Inte minst var det bra då materialleveransen förstås strulade och vi då kunde låna material från deras förskoleklass (evigt tack till Ulla & Eva). Personalen träffades en halv dag i juni förra året, sedan först 10/8 – och 11/8 var det öppet hus och inskolningssamtal (vilket vi för övrigt helt omvärderat betydelsen av och inte regelmässigt erbjuder till hösten utan väljer att använda vår och föräldrarnas tid till saker som sannolikt ger mer effekt).

Sexåringar är små. Men de klarar onekligen väldigt mycket om vi tror det om dem.

Om vi tror att de ska klara det får vi väldigt ofta rätt.

Om vi tror att de inte ska klara det får vi alltid rätt.

Våra elever har alla kommit igång med sin läsning. Vi har arbetat tillsammans med förberedelseklassens sextonåringar, vi har talat som TED, intervjuat seniorer, kört hangout där äldre elever lärt oss alla ett och annat, vi har haft elavledda utvecklingssamtal och mejlat hem våra IUP, vi har frångått idén om fasta grupper skulle vara det som skapar trygghet, upplevt att fri placering i matsal kan fås att fungera, gått i fackeltåg, tränat gynnsamma förhållningssätt, skapat många fungerande reträttplatser i vanliga klassrum med vanliga möbler, fått möta tydligt närvarande ledarskap, skippat morgonsamling och schema på väggen, fått perspektiv o spegling utifrån, tränat på ansvar för uppgiftslämning, gjort filmer där elever intervjuat ny personal, föreläst om Lärmiljö, haft fantastisk sommaravslutning, fångat lärandet i stunden – samt förstås planerat, genomfört och följt upp god undervisning. I förskoleklass. Timplanen är ett minimum och inte ett tak för hur mycket undervisning som får ges, detta friutrymme har vi nyttjat. Vi har pratat mycket om varför vi är i skolan, hur vi vill ha det tillsammans. Lärarkollegiet har både utmanat och varit mentorer åt varandra.

Men jag har ju lektion efter lunch. Jag vill ju inte missa något.

säger elev vars förälder kommer för att åka in till firande av 17e maj på Skansen. Vi fick förstås förklara för eleven att den upplevelsen också var lärorik – inte minst när man sedan får berätta om det för sina kamrater.

Nu har jag varit hemma i tre dagar. I min IUP här på spaden står det att jag ska träna gemener. Kan du hjälpa mig mamma? (svar: ”hjälp, vad är gemener?”).

IMG_2645Det har som helhet varit ett ytterst roligt och lärorikt år för mig. Det började dock tungt när mycket gjordes fel. Jag var förstelärare på Skapaskolan och begärde förstås motsvarande lön för att byta huvudman. Och nu har jag blivit förstalärare ovanpå det även här. Plus god lönerevision. Så äntligen kan jag säga att min lön börjar bli någorlunda anständig i förhållande till utbildning, ansvar och engagemang.

Apropå engagemang hittade jag ett gammalt brev från en fantastisk f d elev på Vasaskolan som får avrunda inlägget

Du har drivit på oss med en glöd som är svår att missa, och än är den kvar i mig. Du är annorlunda, lär ut på ett spännande sätt och tacka Gud för det! Tack Magnus. Tack.

Tack till alla er som på olika sätt bidragit till detta läsår – och kommande!

Kommentarer (2)

    • Magnus Blixt skriver:

      Tack, hade förstås mycket gärna fortsatt fördjupa mitt goda samarbete med dig, även om det nu blev ”ur askan i elden” (fast tvärtom).

Lämna en kommentar

  • (will not be published)