Tänk att något så självklart inte är det!

Först hade inlägget titeln “Klassrummet, Samhället och OECD”. Men bland en av alla kommentarer jag fått idag i sociala medier så kom även den som kom att bli titeln… Något som fler instämt i. Andra har tyckt att jag varit modig och jag förstår faktiskt inte varför – för mig var det närmast självklarheter som jag fick chansen att säga i nyhetsmorgon idag:

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3178266

Finner du något kontroversiellt i det jag sa får du mer än gärna höra av dig!

Det enda jag hade önskat att jag gjort annorlunda såhär långt är att reagerat på “här i ditt klassrum, bakom din kateder”. Bilden i bakgrunden är väldigt långt ifrån hur det ser ut i mitt klassrum

“Undervisning sker alltid i ett sammanhang. Fler och fler kommer till skolan idag med en idé om att lärande alltid skulle vara enkelt och roligt. Riktigt så är det ju inte.”

“Det fungerar väldigt olika i olika klassrum.”

“Den stora frågan är varför vi är i skolan? Är vi där för att lära oss saker och utveckla förmågor, eller är vi där för att hänga med kompisar?”

“Det finns olika förhållningssätt, varav en del är mer gynnsamma än andra”

“Fler och fler elever kommer med attityden ‘Du bestämmer inte över mig och jag behöver inte anstränga mig!’ – vilket är ett ogynnsamt förhållningssätt”.

“Demokrati innebär inte bara att vi har det tryggt, trivsamt och inte är kränkta. Det kräver en del arbete och det måste vi tala om.”

“Tryggt och trivsamt är en absolut förutsättning. Men det räcker inte att det är tryggt och trivsamt. Vi är faktiskt i skolan för att lära oss ett och annat och utveckla saker tillsammans”

“Föräldrakontakter kan vara väldigt givande, men också problematiska”.

“God undervisning uppstår inte i ett vakuum, det kräver att man har tid och kraft och också att man känner sig uppskattad. En rimlig lön är en del av att känna sig uppskattad.”

“Vi behöver ha ett kontrakt kring ett gynnsamt förhållningssätt, där det faktiskt handlar om att engagemang och ansträngning faktiskt lönar sig.”

“Talang är överskattat, Zlatan jobbar många timmar innan landskamp”.

“Att vara med eleverna och skapa god undervisningsrelation är viktigt och kräver sin tid för planering och uppföljning, det uppstår inte bara av sig självt.”

IMG_9126Som av en händelse låg dessutom Carol Dwecks bok i brevlådan när jag kom hem…

Undrar vad som skulle hända om fler lärare diskuterade dessa klipp med sina elever?

Kommentarer (4)

  1. Mats skriver:

    Det du säger är det bästa skolpolitiska inlägg jag hört på mycket länge. Stå på dig!
    Skolan måste vända utvecklingen och det är framförallt inte resurser utan ändrade attityder bland elever, föräldrar men tyvärr också bland lärarkollegor och skolledning som sällan är helt överens om hur lärmiljön ska vara. Lärarna behöver också utökade befogenheter och förtroende från ledning.

  2. Siv Åström skriver:

    Äntligen ett perspektiv till stöd för en bra skola.
    När vi för diskussionen om skolfrågor, ligger undertonen i debatten i en förfäran över en förutsatt mental misshandel av eleverna, där skamvrå och och fysiska straff lever en subtil och svävande närvaro.
    “Om inte uppgifterna är tillräckligt stimulerande behöver man inte som elev anstränga sig.”
    Jag är så trött på att den svenska skolans problem så ofta landar i “…öka lärarnas kompetens” och problemen är lösta.
    Med den attityden tar vi ifrån eleverna viljan att anstränga sig för att uppleva glädjen att lyckas.
    När i vuxenlivet undkommer vi personligt ansvar och mer intressant…den tillfredsställande känslan av att ansträngningar och svårigheter fick mig att växa och utvecklas?
    I en undervisningssituation är det läraren som har ansvaret och därmed tolkningsföreträdet, enligt en fastställd läroplan.
    Missförstå mig inte… som lärare tar vi eleven i handen med respekt och lyhördhet. Det som är vårt ansvar är att eleven ska lämna den svenska skolan med värdighet och framtidstro. Dit kommer man inte utan att förstå att rättigheter medför skyldigheter.
    Och något som politiker måste inse.
    – Vi kan inte trolla!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)