Nedkopplad – erfarenheter o lärdomar

Vi kör ända in i kaklet! Igår två seminarium om Lärares yrkesetik i vackra Sölvesborg. Idag två korta dragningar på Lite HETT i Hässleholm. På tåget hem pillar jag i hemsida och FAQ för min nya arbetsplats Glömstaskolan. Imorgon Akademiska och sedan är det laddning inför midsommarafton då jag leder tre pass med dans kring midsommarstång för ett par hundra personer varje gång.

Efter det hägrar dock som vanligt sommarstugan. Sand mellan tårna och glass som rinner… Första dagarna lägger jag ifrån mig mobil och dator helt. Helt! Jag kör gärna hårt, men är också beroende av återkoppling och (kort) digitalvila. Det gör en dessutom så mycket mer medveten om hur de tillför men också påverkar ens liv till vardags.

IMG_9429Vi provade också att köra #digvila en dag på Skapaskolan. Skolan har ju den digitala infrastrukturen på plats, invävd i den reguljära undervisningen, så det var en sann utmaning. Dagen blev väldigt medvetandegörande vill jag lova! Lilla Aktuellt var till och med där och gjorde reportage (även till Rapport) – vilket vi inte kunde twittra om då vi var nedkopplade… Vi körde det nämligen all in, även för oss lärare. Vilket fick till följd att:

  • – vi kunde inte sätta på Tabata-musiken (Spotify) när eleverna behövde rörelse
  • – vi var tvungna att skriva ut vår schemaplanering på papper, vilket jag tappade bort och sedan blev vilsen (har den annars i mobilen, plattan, datorn), även en del elever blev vilsna här
  • – vi fick köra handuppräckning (vi kör annars Pick Me slumptalsgenerator)
  • – vi kunde inte visa film
  • – eleverna kunde inte hämta uppgifter de var igång med då de ligger i molnet
  • – vi kunde inte enkelt få upp uppgifter så alla såg dem – de finns inte heller sparade till de som inte var där (vilket annars görs per automatik, i molntjänsten)
  • – ett meddelande till rektor fick anstå och glömdes därmed bort istället för att skickas direkt när det var aktuellt
  • – en sak som skulle meddelas fritidshemmet kunde inte skickas bums utan fick överlämnas personligen (tog tid och fokus)
  • – eleverna kunde inte fortsätta arbeta med skoluppgifter och lärande hemma (lärplattorna blev kvar i skolan)
  • – elev i behov av särskild vila blev inte påmind och hade inte klocka som påminde om när det var färdigvilat
  • – elev med adhd-begåvning kunde inte räkna matematik utan att lyssna på musik, blev orolig och störde arbetsro
  • – vi kunde inte berätta för omvärlden att vi skulle vara med i Lilla Aktuellt och Rapport
  • – kontakt med förälder i behov av återkoppling hur det går för barnet uteblev
  • – dagen innan krävdes ännu mer planering då stenciler skulle tryckas ut. Det blev mer samma till alla än att elever själva kan välja utifrån sin nivå.
  • – feedback på (ex matematik)stenciler dröjer en dag eller två, istället för den omedelbara respons som annars ges (minst en elev hade tränat in fel)
  • – det blev svårare att ha gummibandsuppgift som elever kan stretcha ut till sin nivå, nu var det mer att en del blev klara och sedan inte visste vad de skulle göra (vilket de annars visste, och gör).
  • – normalt kunde föräldrar se närmast i realtid vad vi gjorde på Instagram, nu kom där ingen information alls
  • – varje skoldag avslutades normalt med en Exit Ticket, där eleven reflekterade över dagens lärande. Mentorn kommenterar sedan detta (äkta kommunikation, där även vårdnadshavare var inbjudna). Nu fick detta göras på papper (inte alls lika smidigt) resp muntligt (finns inget dokumenterat).
  • – vi kunde inte efteråt se vad som faktiskt gjorts och inte, normalt ligger uppgifter i olika digitala system, åtkomliga varhelst det finns internet.
  • –  …

En del av det är förstås sådant som beror på att vi är så digitala, men mycket visade också både oss och våra elever vilka bra verktyg vi normalt har till vårt förfogande. Att köra en nedkopplad dag då och då tror jag kan vara väldigt bra, just för att skapa medvetenhet!

Medvetenhet är ju sällan fel.

Precis som bildning.

Eller lärarledarskap.

Eller återhämtning.

Kommentarer (3)

  1. sören holdar skriver:

    Stackars stackars er. Vojne vojne. Men seriöst: medvetenhet om vad? Se det så här: när det blir en sjudundrande solstorm har eleverna ändå en gång fått en snutt erfarenhet av ett liv som funkar oavsett yttre förhållanden. Därmed inte sagt att vi ska skippa allt elektroniskt beroende, vi ska tvärtom självklart använda oss av det men vara klara både över att det handlar om hjälpmedel.

    Jämför lite med bil respektive cykel. Lars Gustafsson (författaren) uttryckte det ungefär så här: cykeln är en riktig uppfinning då den i stort sett är tids- och miljö-oberoende, bilen är det inte då dess teknik bygger på tidsberoende faktorer.

    Ps. Det skulle vid tillfälle vara intressant att höra några eventuella positiva erfarenheter av den sk nedkopplade dagen – som rimligen ska vara en del i ett arbete och inte ett jippo.

    • Magnus Blixt skriver:

      En intressant erfarenhet var att eleverna lärde sig slå i lexikon. Det trodde vi iofs att de kunde, men de äldre eleverna (som alla kommer från andra skolor) hade uppenbarligen helt missat detta. Det vackra med ett uppslagsverk till skillnad från Wikipedia är ju att man snubblar över en massa som man inte trodde var intressant. I övrigt vet jag inte riktigt vad som blev bättre, men så har vi även andra dagar förstås en del högst traditionella och nedkopplade aktiviteter såsom högläsning och 3D-dialog.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)