Mitt Lärande på Mittlärande

Igår tog jag en paus från undervisning på Glömstaskolan för att ta gryningståget mot Sundsvall och Mittlärande2016 (lite som Skolforum eller SETT men med 1000 deltagare). Gillar att åka tåg, får mycket gjort då – ostörd tid och bra tillgång till kaffe och internet.

Väl framme fick jag chansen att första gången få lyssna på ”Fröken Flipp”. Det är alltid intressant att i 3D möta någon man haft en del kontakt med via sociala medier. Jag nämnde även att jag tänkt försöka livesända min föreläsning via periscopePeriscope och Lotta var inte sen att haka på. Efter lite inledande teknikstrul kom sändningen igång. Då jag samtidigt ville använda Twitter som anteckningsblock blev det väl ingen fantastisk filmning, men trots det hade 60 personer tittat in på den – flera tacksamma över att kunna delta fast de inte lyckats ta sig till plats. #sharingiscaring. 

Jag föreläste senare om Lärmiljö, något jag tänkt och pratat mycket om på senare tid. Att hålla en entimmesföreläsning på temat gör att man behöver samla ihop sina tankar. Responsen som ges – i 3D och i sociala medier – gör också att man blir mer klar med hur man tänker. Tankespjärn tillför!

Samtidigt hade jag förstås velat lyssna till Barbro Westlund, men trots sociala medier kan man vara mest på ett ställe i taget. Vi hann dock mötas i en paus, dessa pauser mellan föreläsningar är också en viktig del av denna typ av konferenser – i dessa möten uppstår ofta mening.

Sist på dagen lyssnade jag åter på Beppe Singer ”10 sätt att misslyckas som lärare”, alltid givande.

Om du följer mitt tiostegsprogram garanterar jag att du blir den sämsta läraren ever!

– vilket förstås ingen är intresserad av, men ibland kan man få tydlig syn på ett och annat först när man definierar vad det är man inte vill se.

skolchattmmEfter följde så en enkel pedagogisk pub, där samtalet fortsatte, först med Beppe och sedan med andra. Några jag haft kontakt med tidigare och nu fick möta, andra som jag inte mött tidigare. Rektor, lärare, utvecklingspedagog – alla med tankar att bryta om skola i stort och smått, var och en utifrån sina erfarenheter och utgångspunkter. Jag gick ifrån samtalen med många tankar, insikter och erfarenheter och tror detsamma gällde övriga. Det händer något när lärare möts och bryter tankar med varandra!

Här finns ju stora möjligheter, på olika konferenser land och rike runt, på sociala medier, på #skolchatt torsdagar kl 20-21 på Twitter, på Pedagogisk Pub (också på olika ställen), på Edcamp (knytkonferenser av och med lärare) och andra initiativ tagna av lärare (ex Skollyftet, Digitala skollyftet, …)

För nog är det så att vi lärare vill bli bättre. Kompetensutveckling krävs, men också bra och viktiga möten yrkesverksamma emellan. Här har vi alla ett ansvar.

Den lärare som säger sig vara färdig är nog också det.

Jag är långt ifrån färdig. Desto mer jag lär, desto mer inser jag vad som återstår att lära, pröva, utveckla. Härligt!

Nej, nu hög tid att ladda inför dagens föreläsning om Lärarledarskap, Arbetsro, Relationsarbete! Samt alla givande möten med andra lärare.

Varje vaken stund har lärandepotential.

Man lär så länge man har elever!

Kommentarer (2)

  1. sören holdar skriver:

    Jösses Magnus. ”3D”, och två gånger om dessutom ;- )

    • Magnus Blixt skriver:

      Uttryck ursprungligen från Morrica som när vi träffades första gången ”IRL” som jag sa då. Hon la då huvudet på sned och ställde frågan ”Magnus, menar du att det som händer på nätet inte är verkligt?”… Levande livet kan te sig på många sätt.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)