Apropå Lärmiljö #hursvårtkandetvara

IMG_0110I onsdags var jag på “Framtidens Hållbara Skola”, det blev ett klart givande seminarium på temat. Här finns en hel del att göra! En skrift kommer inom några veckor. Att bygga en ny skola är en stor investering för varje kommun – att inte göra det kostar dock faktiskt ännu mer, när vi vet att varje utanförskap kostar samhället många miljoner.

Vi arkitekter är livsfarliga. Vi kan visa fina bilder vilket gör att beställare inte förstår planritningar som faktiskt inte fungerar i praktiken. /Anna Törnquist, arkitekt

Fredagen var jag äntligen åter hos mina goa elever på Glömsta (efter en sväng inför Huddinge Visar). Jag har nog ändå stundtals världens bästa jobb:

Jaaa, magister Magnus är tillbaks! Som jag saknat dig! /sexåring

På eftermiddagen fick jag vara gäst på Pod #Hursvårtkandetvara. Nedan fritt utdrag ur det halvtimmeslånga samtalet där rektor verkligen lever platt organisation och låter mig berätta:

Standardskåp i mången klassrum...

Standardskåp i mången klassrum.

Hur har vi tänkt Magnus? Vi har ju båda varit med på Lärlabbet, kan du berätta…

Den fysiska lärmiljön kan underlätta och försvåra för den psykosociala lärmiljön. De båda måste samspela.

Idén är att faktiskt göra det som står i styrdokumenten; göra möjligt för varje unge att nå sin potential.

Trygghet och trivsel är absoluta förutsättningar, men det räcker inte.

... kan ganska lätt göras till fungerande reträttplats.

… kan ganska lätt göras till fungerande reträttplats.

Var sitter du helst på ett café om du får välja? I mitten, med folk bakom ryggen? Knappast! Vi människor gillar hörn. I ett vanligt klassrum finns där fyra hörn, varav läraren lagt beslag på minst två. Och så undrar vi varför det går lite knackigt för elever som har svårt att sitta still…

Vi måste agera de värden som vi vill att eleverna ska ha med sig. #Hållbartihop handlar om att vi har en fungerande dialog ihop. När det blir fel så måste vi kunna prata om det och gestalta att vi kan göra en andra- och tredjefjäril när den första blivit tokig.

Lärande lärmiljöer: när det inte fungerar måste vi anpassa tills det gör det. Vi måste ha en organisation som stödjer detta.

Det senare var väl också den stora kontentan av ifous senaste spridningskonferens om Inkluderande skola (här finns även en hel del material som du kan ladda ner).

IMG_0191Vi måste bygga en organisation och struktur som stödjer ett äkta samarbete lärare emellan, så att skolan som helhet kan nå varje unge.

Jag lär återkomma till frågan fungerande lärmiljöer och inkluderande skola fler gånger. Bland annat har Sollentuna ett pågående projekt som jag följer både genom mina barns skola och som fritidspolitiker. Peter Lippman kommer till Skolforum, där vi har seminarier på temat, liksom på Huddinge Visar. I november en konferens på temat. Samt självklart här, på Edcamp och Pedagogisk pub mfl tillfällen. Men inte minst i mina klassrum, varmt välkommen förbi!

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)