Körlingföräldrar hjälper – på riktigt

IMG_7628Lyssnade efter Twittertips på Studio Ett två dagar innan jul och kan bara inte låta bli att skriva några rader. Undrar vad som skulle hända om fler föräldrar lyssnade till – och i handling tog till sig av det – Anne-Marie Körling säger:

Föräldern som i handling visar att eleven med sin läxa ”gör ett viktigt arbete… Vilken tilltro till hennes förmåga och till hennes arbete, och till det som skolan givit hemmet att ta del av”…

‘”Att hjälpa är kanske att bara tala om att jag ser att detta är svårt. Jag är väldigt nyfiken på hur du kommer att klara av det här… Jag tror dig om det här.

”Det är ju en ganska läskig känsla att bli räddad…”

Inlärd hjälplöshet är helt enkelt livsfarlig. Men med fler Körlingföräldrar och färre Curlingföräldrar skulle vi kunna komma långt. Eller egentligen inte vi – utan framförallt nästa generation! Dvs den generation som förväntas betala för vår pension och vår välfärd… Tror vi på allvar att det går att göra på andra sätt än med fler starka innovationer, vilket i sin tur bygger på en god kombination av mod och förmågor att förverkliga sina drömmar? Kreativitet och färdigheter är inte varandras motsatser, det förra bygger snarare på det senare. Det senare räcker dock inte i sig, men ger en stabil grund att bygga på när nya saker ska prövas. Dessutom krävs förstås en tillåtelse att få misslyckas på vägen till framgång – för vad händer egentligen om vi vet att vi inte längre kan misslyckas – men måste göra vad vi kan för att försöka? Men det handlar förstås om något helt annat än att sopa banan från allt som är lite knöligt, för det leder i förlängningen helt fel:

IMG_7650”Vad är det för skola och vad är det för kunskapssyn som det här skapar? Man ramlar när man lär sig cykla, man ramlar i matematikböcker. Man gör sig illa när man lär sig för att det också är svårt. Men man ställer sig upp och borstar av knäna. Och jag tror vi måste låta saker vara svårt också. Lärande tar tid.” /Anne-Marie Körling, Studio Ett 2014-12-22

Läxor och skolans respektive föräldrars mandat kan och bör vi dock fortsätta tala om (lyssna gärna på hela programmet och läs gärna länkarna ovan, plus denna om att ifrågasätta sina egna läxor – inkl länk vidare till Skolverkets skrift i ämnet), känns som det är dags att få till den där Edcamp om Rättläxa som vi så länge talat om?

Kommentarer (6)

    • Magnus Blixt skriver:

      Tack för det, Körling/Curling-föräldrar har jag lånat från Lisa Carrs inlägg (som jag alltid delar inför första föräldramötet).

    • Magnus Blixt skriver:

      Tack för det, ibland känns det som om saker och ting landar.

  1. Anna Thor skriver:

    Som vanligt, när det gäller dig Magnus, snitsigt och väl formulerat – ”curling/körling-förälder”. Och mycket tänkvärt!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)