Kompetens Förtroende Trovärdighet

Igår var Planen att skriva ett blogginlägg om vårt försök med mer elevledda utvecklingssamtal (eleverna har bjudit in till sitt samtal, övat samtal, skrivit en agenda, strukit under nyckelord i tidigare IUP och skriftligt omdöme, funderat över nya mål, lagt dokument i rätt ordning i sin IUP-mapp – och ska på måndag generalrepetera sitt samtal med en femma som spelar välvillig förälder), men nu blev det inte så. Jag fick istället åka till akuten med en illa stukad fot.

Jag har tidigare väldigt lite erfarenhet av akutbesök, men hade en hel del fördomar om att det skulle bli ett tillfälle med gott om väntan och möjlighet att verkligen öva Gilla Läget. Blev positivt överraskad. Bemötandet var positivt och trevligt, väntetiderna närmast försumbara – och klart uthärdliga (trots smärta) tack vare ett mycket positivt bemötande. Bemötandet andades också trovärdighet, vilket gjorde att mitt förtroende för läkare, sjuksköterskor och kassapersonal inte bara är orubbat utan även vuxit. Förtroende är viktigt – det reviderade seminariematerialet kring Lärares yrkesetik utgår också bland annat från detta. Förtroende bygger på att det finns trovärdighet. Trovärdighet kommer bland annat av att man innehar kompetens. Kompetens är helt enkelt alltid trevligt att träffa på. Varhelst det uppenbarar sig; kompetent lärare, kompetent kassörska, kompetent musiker, kompetent hantverkare, kompetent säljare… Kompetens är nödvändigt, men inte tillräckligt. Det krävs också engagemang, vilja och attityd. Eller som SÖS hade valt att sätta upp på väggen: Positiv Attityd, Respekt, Ansvar och Flexibilitet. Först när alla dessa är på plats kan det bli till Betydelsefulla möten och Värdskap.

Samma sak gäller Skolan tänker jag. Åt båda håll – den positiva attityden smittar lätt av sig om den är ömsesidig. Respekt måste vara ömsesidig. Var och en måste ta det Ansvar som faller på en själv. En lärare utan Flexibilitet blir inte långlivad. Precis som jag litar på att läkaren kan sina saker måste föräldrar lita på att läraren kan sina saker.

Kommentarer (8)

  1. Thomas de Ming skriver:

    Mycket bra skrivet Magnus!
    Tror att LR skulle ha låtit dig svara på frågorna kring katederundervisnings-utspelet istället för en förbundsordförande som kommer lite sent in i situationerna (för att låna ett fotbollsmetafor :-).
    /Thomas
    @Mingligt

  2. Ordklyverier skriver:

    Ja nyckeln är det du skriver, föräldrar måste kunna lita på att lärarna kan sitt jobb. Som debatten ser ut är jag rädd att detta inte sker så ofta. Mer fokus på att höja vår status på riktigt och dessutom ta fram fler positiva exempel istället för en ständig svartmålning.

  3. Cyrene @cyrran Waern skriver:

    Så sant som det är sagt: ömsesidig respekt, förtroende på den professionella läraren som bedömer vilken undervisningsform som passar varje situation är det som ger goda resultat!
    Spännande att se att Josefssons och Ermins Portfolio fortfarande lever! Jobbade med det under ett par år i slutet av -90 och början av -00 och det var otroligt givande att se vilket ansvar eleverna tog när det gällde både dokumentationen av sina framsteg, reflektionen över framstegen och “bakstegen” (om/där sådana fanns) och hur de sammanställde det hela för sina föräldrar.

  4. Cyrene @cyrran Waern skriver:

    För den professionella läraren ska det naturligtvis vara 😉

  5. Jan Lenander skriver:

    Jag tycker att Metta Fjelkner gjorde bra ifrån sig. Hon tolkade många medlemmars känslor och det var dags att slå tillbaka mot filmen Hets som har använts om och om igen för att skada lärarkåren och undervisningen.

    Thomas! Jag tycker inte att dina argument mot struktur och ledarskap håller utan tydliggör i min blogg hur detta leder fram till en framtidsäkrare skola och en mer varierad undervisning.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)