Kompetens är alltid vackert

CG90OFLWoAAptUrI går var jag på UR för att medverka i kommande programserie #lärlabbet, där den ständigt aktuella frågan vad som kan göras mot mobbning är tänkt att fördjupas. Det var klart givande, med bra samtal som gärna hade fått fortsätta – och absolut lär göra så när programserien sänds i höst. Jag blev också tydligt påmind om att det som känns så enkelt och naturligt när man sitter hemma i tv-soffan verkligen kräver sin tribut av engagemang och kompetens. Runt programledare och gäster finns en hel stab av tekniker, sminkörer, assistenter, redaktörer, kameramän… Var och en med sin specialkompetens och sitt tydliga uppdrag – mot ett väldigt tydligt gemensamt mål. Inte så mycket sköna omskrivningar och fluff, utan pang på: detta måste göras, detta måste göras om. Håll i och håll ut! Vacker kompetens i praktik.

IMG_9340

På eftermiddagen hämtade jag femåringen för ett besök hos tandläkaren. Vi hade läst boken ”Moa går till tandläkaren” innan, så vi visste ungefär vad som väntade. Lite nervositet finns där ändå, men tandläkaren avdramatiserade raskt det hela genom att vända allt sitt fokus till femåringen och berätta om den magiska stolen som kan röra sig så att den magiska lampan kan lysa in i munnen så att tandläkaren kan kolla alla dina fina tänder med hjälp av sin trollstavVacker kompetens i praktik, inklusive att sedan få välja sitt bokmärke…

Trots detta sov femåringen lite dåligt och när det var dags att lämna på förskolan idag var hon trött och ville för en gångs skull inte studsa in som hon brukar. Personalen möter då raskt upp på golvnivå med ett genuint välkomnande:

Vad härligt att du är här nu, som vi har saknat dig! Kom så får du hjälpa mig att koka färdigt morgongröten. Eller ska vi koka ägg?

Vacker kompetens i praktik. Baserad på genuin undervisningsrelation och engagemang.

Idag var jag på ett energigIMG_9342ivande studiebesök på Breviks skola i Tyresö. Bara det att mötas av riktiga plåtskyltar som berättar om de kvalitetsutmärkelser man erhållit vill jag påstå visar på kompetens. Sedan tog det inte heller många minuter inne i byggnaden innan man på allvar kände kulturen. Det fanns ett uppenbart lugn och fokus. Både liten och stor visade i praktik att man hade koll på varför man var i skolan liksom hur man vill ha det tillsammans. Efter lunch skulle den årliga lärarkabarén genomföras och inledningssamlingen steg sakta men säkert sorlet. Rektor ställer sig så framför församlingen, höjer armarna i en tydlig gestaltning av ”nu har vi tänkt att börja och väntar på att det blir tyst” – vilket också skedde. Inga åthävor, inga höjda röster, men en mycket tydlig förväntan. Alla förstod, alla ville vara med på tåget. Ledarskapskompetens när det är som vackrast. Ett litet konkret exempel på något som förstås var mycket större än så, som vanligt handlar det om en fungerande undervisningsrelation – uppifrån och ned.

CFiFp4JWMAAB_OeAtt vara kompetent lärare (eller rektor) betyder näppeligen att vara ofelbar. Tvärtom. En del i att vara lärare är att gestalta det mänskliga och förebilda för barn och unga hur man bör göra när det blir fel (liksom när det blir rätt, förstås). Eller som tuffledarskapsträning beskriver tillvaron (då om en annan verksamhet, men parallellen är inte svår att dra om man vill):

tuffKompetens är alltid vacker, varhelst den påträffas. Med detta i tanke har jag svårt att förstå varför samhället fram tills nyligen stadigt sänkt läraryrkets status och attraktivitet och samtidigt tagit stadiga steg mot ett granskningssamhälle. Den framtida kompetensförsörjningen är i fara – på både kort och lång sikt!

 

Kommentarer (5)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)