Ett klassrum är så mycket mer än ett rum

Ett rum är så mycket mer än ett rum

skriver Karin Thunberg i gårdagens tidning. Efter ett antal timmar i sällskap med Peter Lippman, arkitekt och lärmiljöforskare, kan jag inte annat än hålla med. Jag träffade ursprungligen Peter på en konferens om skolmiljöer för fyra år sedan. De hade hyrt in mig i egenskap av lärare att moderera konferensen (att låta någon som faktiskt är i verksamheten leda samtalet tycker jag var ett klokt drag och ställde därför gärna upp). Första kaffepausen började vi prata och hade sedan svårt att sluta. Jag kopplade ihop honom och skolforskaren Trevor Dolan, de höll sedan kontakten tills Trevor så olyckligt rycktes ifrån oss. Då Peter bor i Australien har vår återkommande kontakt fått ske via digitala hjälpmedel, fantastiskt smidigt idag.

Men nu var det dags för Peter att komma till SETT-dagarna och föreläsa. Jag hade tyvärr inte möjlighet att lyssna där, men då han tagit flyget runt jordgloben passade vi på att låna in honom till en workshop på Skapaskolan för hela personalen. Nästa alla lärare på skolan hade dessförinnan varit på SETT-dagarna, som tur är har vi goda vikarier att sätta in (pensionerade lärare och lärarstudenter) vilket vi tänker borgar för undervisningskvalitet på både kort och lång sikt.

Det blev väldigt givande vill jag lova. Twitter är något av mitt anteckningsblock, men det mesta blev tänkt utan att antecknas. Först såg vi tillsammans en mängd exempel på design av olika slags lärmiljöer, tillsammans med ett återkommande budskap:

Du kan inte flytta något ur sin kontext och tro att det fungerar i en annan. Du måste ställa dig frågorna: Vad är det vi tänker göra – och på vilka sätt stödjer lärandemiljön det vi tänker göra?

Egentligen helt självklart, men med tanke på mycket av det man sett i skolor land och rike runt så verkar det ju ändå inte det…

Vi fick sedan enskilt och i grupper lista de sju grundförutsättningar vår lärmiljö måste innehålla. Inte alls lätt prioritera, men efter det fick vi i grupp skära ner dessa till fem. Självklart måste och bör mycket annat till, men när vi sedan gör de val som måste göras är det bra att ha tänkt efter innan vad som är viktigast bland allt som är viktigt och bra.

Det är med skolmiljö som med skor. De bör vara både snygga och sköna, men är tyvärr sällan båda. Frågan är då vad man prioriterar…

Lärandemiljön på Skapaskolan blev inte riktigt som jag tänkt mig. Den blev både skönare, mer funktionell och snyggare än jag kunde föreställa mig. En del medvetet från början, annat har vi upptäckt och lärt oss under resans gång. Också det en av Lippmans deviser:

Se och undersök vad som faktiskt fungerar – och vad som inte gör det. Utveckla därifrån, istället för i blindo välja en väg och sedan tvingas hålla fast vid den.

Bland annat så beställde vi olika typer av bord och stolar istället för att fastna för det vi spontant trodde skulle fungera (eller möbelföretaget helst ville sälja). Numera vet vi mer vilka bord och vilka stolar som passar olika typer av elever och olika typer av aktiviteter. Det handlar ju ofta om det: vad ska vi egentligen göra och hur ska vi göra det?

En annan viktig lärdom vi gjort: om man börjar med utgångspunkten att varje elev vid varje tidpunkt måste ha en egen plats vid ett bord blir det inte mycket plats över till annat. När vi istället insåg att det räcker att ha bordsplatser till hälften av våra 44 elever, så blev där plötsligt plats för en gradäng, två soffgrupper, ett grupparbetsbord, ett skrivbord, två “breakout-spaces” samt ett bibliotek… Du ser en del exempel på vårt öppna Instagramflöde.

Ty till syvende och sist handlar det om prioriteringar. Då är det klokt att innan tänkt igenom vad som faktiskt är viktigast. Med utgångspunkt:

Vad ska vi göra? Vilka? När? Hur ofta? Vad stödjer på allvar vår idé om undervisning och lärande? 

Sedan blir förstås klassrummen ingenting utan sina lärare och sina elever. Det är vi tillsammans som verkligen gör dem till goda lärandemiljöer (eller inte). En god och välplanerad lärandemiljö kan ge oss stöd, men är ingenting utan oss och vårt bidrag.

Mer om lärandemiljöer med/av Peter Lippman: 

 

Kommentarer (8)

  1. Bernt A skriver:

    Har ni berört musikunderviningens lokaler i samtalet?

    • Magnus Blixt skriver:

      Nej, inte explicit. Men Lippmans grundläggande utgångspunkter fungerar väl även här: Vad ska göras? Av vilka? Vilken teknik behövs? Vilka grundförutsättningar behöver råda?

Lämna en kommentar

  • (will not be published)