Hopp om 2012?

Så ska man då lära sig att skriva 2012. Det ska nog gå bra. Jag hyser faktiskt visst hopp inför året.

Jag tror vi på skolan ska lyckas genomföra de nationella ämnesproven galant även denna gång, inklusive den ack så viktiga gemensamma rättningen. och de efterföljande elevledda utvecklingssamtalen.

För elevernas skull hoppas jag också vi får till en nationell likvärdighet utifrån en kvalificerad utredning och en ordinationsrätt för lärare, en fortsatt utveckling av såväl formativ bedömning som summativ bedömning, precis som vi lyckas klarlägga skillnaden mellan misslyckande och misstag i syfte att i mötet med eleven, stoffet och läraren se det som äger rum, vara närvarande, och i professionen ta ansvar för morgondagen..

Jag hoppas vi får se mer uppmärksamhet för program som Hjärnkontoret, att såväl retorik som algoritmlogik blir naturliga inslag i skolan. Precis som det utvidgade kollegiet och Edcamp (vilket f ö planeras igen i Stockholm kvällen tors 23/2-12).

Jag hoppas också man inser att samhället inte har råd att inte genomföra en satsningläraryrkets attraktionskraft liksom att den som har ansvar också tar det. och inte visar sig ovärdig ansvaret för framtiden

“Men alltför många ungdomar driver rotlöst omkring på byn. Alltför många har en vardag som präglas av en tomhet, sysslolöshet och brist på engagemang. Och vilja.

Här kan man inte nog betona föräldrarnas roll. Det går inte tro att skolan ska rätta till saker och ting utan allt kan alltid – jag säger alltid – härledas till de personliga omständigheter som omgärdas oss som individer.

Det är alltför lätt att sitta med pekfingret i höjden och tala om vad andra ska göra om man inte själv tar sitt ansvar. Jag blir rent ut sagt förbannad när jag hör folk gnälla över saker och ting utan att själva göra någonting åt det. Vill man ändra på saker och ting får man helt enkelt engagera sig. Det gäller inte minst sina egna barn.”

/Kennteh Hagberg,Vi i Sollentuna, nov 2011

20120104-040330.jpg

Kommentarer (3)

  1. Ulrik Borg skriver:

    Skönt att någon fortfarande har hopp om framtiden. Själv letar jag efter en väg ut ur det helvete Helsingborgs kommun har skapat. Beredd att sänka lönen avsevärt, så hör av er om ni har något tips på jobb i närheten. Så länge det inte är ett lärarjobb.

  2. SÖREN HOLDAR skriver:

    Magnus.
    Semper bufo, vårt jobb är KUL. Men jag är allvarligt bekymrad över plakatmetodiken. Som den kan slå tillbaka. Jag fasar.ALDRIG LOVA NÅGOT DU INTE KAN GENOMFÖRA. Klarar jag det här? Det är ju en kardinalsfråga för läraren, ett av de få råd jag ger studenter jag träffar.
    Legitimation – ingen har ännu svarat på frågan Vem eller Vilka som ska dra in den och på vilka premisser. “Hon e ju dumm i huve ju!” Räcker det? Eller “Du måste inse att du är en dålig llärare” Konsekvens indraget leg och handledning i två år??? För att inte tala om nyexade lärare, nu i VÅR ska de söka arbete “AT-tjänstgöring” i höst. Hur? För vem? osv osv

    “Ordinationsrätt” är det senaste påhittet. Bevare mig. I Per-Olof Sundmans Sagan om Såm som utspelade sig i en (fiktiv) isländsk stat skruvade han till tusentalets rättsordning (det var inte riktigt så) i på ett sätt som tål att tänka på. Fritt citerat ur minnet:
    vi har en dömande makt, men ingen verkställande.
    “Ordinationsrätt”. Som om en läkare skriver ut antibiotika men det saknas apotek.

  3. Helena von Schantz skriver:

    Magnus, även jag har höga förväntningar på det här året. 2012 smakar faktiskt bra i munnen. Men när det gäller likvärdigheten räcker det inte med förhoppningar. Vi behöver en statlig skola och en systematisk central resultatkontroll. För innan vi vet hur olikvärdig skolan är kan vi inte lappa och laga.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)