Historiska tredje gången gillt – tre timmar dit?

En solig vårdag i mars begav sig knappa 40-talet elever och två magistrar mot Stora Staden direkt på morgonen. Målet var Historiska museet, vilket dock inte öppnar upp för skolklasser förrän vid tolv. Kortaste vägen tar det förstås inte tre timmar att ta sig dit ens från en vacker fårhage i Huddinge.

“Först tyckte jag det var dumt att vi inte tog närmaste vägen, men nu är jag glad att jag lärt mig så mycket.” /elev i år fem

IMG_8584Vi klev av vid Södra Station. Promenerade genom Bofills båge, pratade om Södra Torn. Övervägde att besöka saluhallen som jämförelse mot Östermalmshallen som vi passerade förra vändan till Historiska, men avstod. Pratade om Medborgarplatsens historiska uppkomst och historiska betydelse.

“Titta Magnus, där är islamsymbolen!”

IMG_8588Vi passerade Stockholms moské, stannade till vid de gamla röda träkåkarna och försökte föreställa oss ett helt södermalm fylld med dessa och ännu mer primitiva skjul (historisk medvetenhet). Den gamla klockan från tidigare nerbrunna Katarina kyrka fashinerade mången elev. Vi noterade fler gamla kåkar och beundrade utsikten över Slussen och Skeppsholmen, gick utmed kajkanten. Pratade om vattnet som forsade ut genom Slussen. Så tog vi Djurgårdsfärjan (vilken mången elev tydligen aldrig hade nyttjat) och hittade en brygga att äta matsäck på (skolans nya matleverantör visade sig hålla måttet även här, för de som beställt därifrån). Vi passerade minnesmonumentet för Estonia liksom Vasamuséet och Nordiska museet (vars byggnad var tänkt att bli så mycket större, innan den dåvarande kungen satte stopp). Även Oscarskyrkan fick sig ett kort besök, innan vi så till sist landade på Historiska muséet – för andra eller tredje gången denna termin!
Första gången vi var där bevistade treorna (och de från 4-5 som önskade/behövde) en guidad visning av Forntider (stenålder, bronsålder, järnålder).
Andra gången var det 4-5 (och de treor som verkligen ville) som fick en guidning av Vikingar.

Denna tredje gång hade de som tidigare guidats på Vikingautställningen i par förberett en egen guidning för de treor som inte var med förra gången (även de i par, så långt det räckte). Till sin hjälp hade de utöver guidningen Historiska muséets utmärkta hemsida, en fysisk bok om utställningen och allt annat material de kunde hitta (inte minst filmer på sli.se, liksom bra fakta på ungafakta.se). De hade alla gjort sin läxa/uppgift.

Sorlet spred sig när paren myllrade genom utställningen. De som guidade tog det på största allvar, de som guidades följde med. Blev man klar tidigt fick man byta par, då varje guidning förstås var unik. Jag oIMG_8599ch Danne checkade med varje grupp hur guiderna fungerat, liksom hur åhörarna skött sin del. Som lärare vet jag hur mycket jag lär mig när jag undervisar och jag vågar påstå att detsamma gällde även här. Imorgon har vi någon form av prov (elektroniskt förstås, är dålig på att hålla ordning på papper) och får se hur det stämmer!

På vägen hem tog vi närmaste vägen, vilken tog mindre än en timme. Inte lika lärorik, men såväl våra ben som huvuden var vid det här laget tämligen trötta, efter en härlig och lärorik dag i vårsolen!

Nu funderar vi vidare hur vi kan finna fler kreativa former för både undervisning och bedömning av kunskaper. Återkommer om det, med utgångspunkt: Inga ursäkter accepteras!

Saxat ur Läroplanen:

Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar såväl kunskaper om historiska sammanhang, som sin historiska bildning och sitt historiemedvetande…

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referensram och en fördjupad förståelse för nutiden…

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på historia och bidra till att de utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial och möten med platser och människors berättelser…

Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

 

Kommentarer (3)

  1. sören holdar skriver:

    Seså. Undervisning på riktigt.Bravo. Fortsätt så!
    (jfr med dagens fråga: vad avses med “Autentiskt lärande”?)

  2. Ulrika Fröding skriver:

    När jag läser det här så slår det mig, rakt i ansiktet, hur ojämlik vår svenska skola är. Vi i vår lilla kommun i norra Värmland kan erbjuda ett besök på det lokala järnvägsmuseet. Väldigt många av barnen har nog aldrig varit på museum, än mindre i någon större stad. Det finns tonåringar som aldrig ens satt sin fot på en Mc Donald. Historiska museet är ett statligt museum, eller hur? Jag skulle önska att även glesbygdens barn fick möjlighet att besöka ett statligt museum under son skoltid, något den kommunala kassan effektivt sätter stopp för.

    • Magnus Blixt skriver:

      Jo, inte är den likvärdig allt. Själva besöket på museet är gratis för skolklasser (dylika finns det gott om i Stockholm), men resan tar förstås olika lång tid och kostar olika mycket. Att man däremot inte satt sin fot på Mc Donalds ser jag snarare som ett sundhetstecken än som ett problem.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)