Historiaundervisning såhär? #1

Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden.

– så inleds kursplanen i historia för svenska grundskolan. Med det i minne tog vi i höstas en liten paus från Medeltid och Vasatid för att istället arbeta utifrån “min personliga tidslinje” samt en ledarartikel om Expertbutikens uppgång och fall. Läroböckerna i historia räckte helt enkelt inte till vår klass, lika gott så. Skolans engagerade bibliotekarie hade grävt fram en mängd böcker istället, plus att eleverna fått gå ut på internet i syfte att söka, finna, samla, granska och värdera informationen. Även det – källkritik – ett än tydligare framskrivet syfte med ämnet historia.

Jag vågar påstå att alla elever minns lektionen när jag hade med mig en stor kasse med teknikprylar. De hade alla haft i läxa att läsa artikeln om Expert och intervjua någon “äldre” om de mindes hur de var och hur de trodde framtiden skulle vara annorlunda. Vi började med något för eleverna känt: cd-skivan.

– Hur många låtar ryms på den här? frågade magistern

– Det beror på vilket format de är sparade i, vanligt = 30, MP3 = 1000, beroende på förluster.

– OK, vi säger MP3. Hur många låtar rymmer i så fall den här? och höll upp en LP-skiva bredvid.

– Det måste ju vara minst hundratusen, kanske en miljon!

– Ja, eller tolv…

Vi fortsatte med usb-minne vs diskett. Idag rymmer ett usb-minne lätt ett par Gb, eller översatt till bilder: några tusen bilder. Hur mycket rymmer då en 3,5-tumsdiskett? Typ en… För bara åtta år sedan delade jag som IKT-pedagog ut varsin diskett till alla skolans elever, nu lär vi oss hantera nätverk. Nästa pryl: kameran.

– Hur gör ni när ni ska ta en bild? 

– Vi tar fram mobilen trycker på kamera och ta kort, sedan på knappen för Instagram, så är den publicerad!

– Såhär ser en traditionell kamera ut. Här på baksidan finns en lucka. Här rullar en plastfilm fram. Den fick man sedan gå till Expert-butiken med för att få ut bilder en vecka senare. Jag minns än den dagen entimmesframkallning kom, det var stort… Hur tror ni detta påverkar vår tillvaro? Hur gjorde man på Vasatiden för att få fram bilder?

Till sist pratade vi om telefoner. Jag hade med mig en gammal hederlig Dialog-telefon:

– Men magistern, det verkar ju jätteopraktiskt att telefonen sitter fast med en sladd i väggen. Varför gjorde man så? …

Nu pratar vi inte femhundra år tillbaks i tiden, men efter detta gick vi tillbaks och började gräva i Stockholms blodbad som förebådare till Vasatiden. Före – Efter? Orsak – Konsekvens? Dåtid – Framtid?

Apropå tidslinjerna: vi har funderat en del på vad nutiden kommer att kallas om hundra år. Det var ju inte så att Vasa sade sig leva i Vasatiden (han hörde antagligen inte ens namnet Vasa, kallades enligt uppgift mest för Kung Gustav) utan förstås i Nutiden. Elevernas hetaste förslag är antingen Krigstiden eller Plasttiden eller Bensintiden. Den som lever får se! Eller snarare: det blir en fråga för framtida lärare i ämnet historia att bena ut; hur tänkte man egentligen då?

Kommentarer (4)

  1. Simon skriver:

    Kul att höra att lite extra engagemang och tanke ger effekt! Fram för spridningen av fler konkreta undervisningstips!

    • magnus skriver:

      Tack. Med rimlig mix av kompetens, talang och inte minst engagemang kan man komma långt tänker jag.

      Fler konkreta undervisningstips att utgå ifrån gillar jag med. Även om metodik inte finns som ämne på universitetet så finns det ju i allra högsta grad ute på fältet…

Lämna en kommentar

  • (will not be published)