Historiaprov såhär? #2

Efter att ha jobbat lite övergripande med förståelse för historiebegrepp och tidslinjer så har vi nu arbetat med klassikern “Vasatiden“. Vi inledde med en liten läxa, vilket om inget annat gav en del intressanta föräldrakommentarer:

Enligt författaren Jan Mårtensson är #1523, #1632 samt #1718 vanliga portkoder* på Östermalm. Lämna en rimlig förklaring till varför du tror att det är så?

svenskartiklarhistoriaDet fanns ingen lärobok över till oss, så jag har valt att arbeta med olika källor och på köpet fått bra diskussioner om källkritik. Vi har läst, funderat, diskuterat. Vi har tittat på filmer som vi pausat, skrivit minnesanteckningar från, jämfört parvis och i helklass – argumenterat för vad som är mer eller mindre viktigt och relevant. Vi har skapat digitala tankekartor (vilka jag först hade kontroll över, men sedan släppte helt fria) och egen gemensam Wiki. Eleverna har skrivit fiktiva tidningsartiklar daterade 7/6 1523 (dagen efter Gustav Eriksson valdes till kung, om du nu inte har det färskt i minne), först i en svensk och sedan i en dansk tidning samt sedan diskuterat olika perspektiv på samma händelse. De har även fått skriva fiktiva brev till Gustav Vasa från Herrarna i Lübeck (vilka ju faktiskt finansierade upproret). Eleverna har även producerat förslag till provfrågor, vilka vi sedan ordnade “turnering” med  för att hitta bästa frågan (utifrån de förmågor som ämnet lyfter fram).

danskartiklarDet har varit givande och intressant. Jag har lärt mig mycket, både om Vasatiden och om hur man kan lägga upp undervisning. Eleverna har varit engagerade och därmed också fått möjligheten att lära sig ett och annat; om det centrala innehållet, i de förmågor de behöver utveckla samt ett och annat användbart arbetssätt. En hel del av denna bedömning är redan gjord, utifrån den undervisning som gjorts, men jag har också valt att avrunda det hela med ett skriftligt prov.

Nedan hittar du provet såsom jag formulerade det, utifrån hur min kollega Cecilia Skarke formulerat sitt prov året innan (tack för att delade med dig!). De två första frågorna som jag lade till är tänkta som lite uppvärmning, samtliga hade rätt på dem. Använd det om och som du önskar: Sharing is Caring! 

* noterat: vi fick börja med att förtydliga vad “portkod” var för något, de flesta elever här bor i stora villor…

Prov Vasatiden

Vad hände i Sverige år 1523: _____________

Vad hade hänt i Stockholm tre år innan det? _____________________

Som du vet så skrevs det många brev och texter under Vasatiden. Din uppgift i detta prov är att formulera tre olika texter. Förutsättningarna för respektive text ser du nedan. Tänk på att använda dina historiska faktakunskaper på ett resonerande och argumenterade sätt i breven. Skriv texterna på lösbladshäfte, kom ihåg att skriva namn och lägg in detta i mitten.

Lycka till! /Magnus

Brev

Detta brev är skrivet av Gustav Vasa. Brevet är skrivet till hans söner från hans dödsbädd. Han berättar hur Sverige har förändrats under hans levnadstid, vilka konsekvenser vissa av hans beslut har fått samt reflekterar över vad som kanske hade hänt om han inte hade fått makten. Börja med att datera brevet.

Insändare

Denna insändare eller kampanjblad är skrivet av Nils Dacke. I denna korta men argumenterande text försöker han få med sig fler bönder i upproret.

Artikel

Rubriken på denna artikel är ”Spår från Vasatiden” och är skriven idag. Artikeln handlar om vilka spår vi har av Vasatiden idag och varför just denna korta period i historien har satt sådana spår i nutid. (1527 är ett årtal som nog bör nämnas i artikeln, Sälen och Mora två platser som kanske kan vara med? Valdes Gustav Vasa, Erik X IV eller Carl XVI Gustav alla till kungar?… )

 

Kommentarer (8)

  1. LottaN skriver:

    Åh vad glad jag blir! Jag vill gå i din klass! Jag försöker jobba på liknande sätt tillsammans med Sh-läraren i mitt arbetslag på gymnasiet och sätta de olika textyperna i sammanhang, undvika pluggkräksprov och ha lite roligt med faktakunskaperna i stället – men det är inte lätt att få ihop det schematekniskt. Nästa år har inte hela klassen Sh vilket komplicerar det ännu mer 🙁
    Kram
    LottaN

    • magnus skriver:

      Tack, det känns mycket bra såhär långt. Man får helt enkelt göra det som går – vilket trots allt är ganska mycket även inom givna ramar. “Det bästa får inte bli det godas fiende” – även om det förstås vore roligt om hela klassen/årskursen/skolan/huvudmannen/skolan var med så får man helt enkelt göra det som är möjligt i sin egen vardag.

  2. Lisa skriver:

    Jättetrevligt! Vilken årskurs var detta i?

    • magnus skriver:

      Årskurs fem, alltså elva/tolvåringar. Eller som jag brukar tänka: de som förväntas vara myndiga om sex/sju år…

  3. Charlotta Aspelin skriver:

    Tack för detta delande – man blir så lärarglad av det. Hälsningar från gymnasielärare som också försöker låta eleverna använda kunskaperna på ett konstruktivt sätt i examinationsuppgifter (svenska och religion).

Lämna en kommentar

  • (will not be published)