Fruktstund?


Lyssnade på P1 igår och läser SvD idag: “Medhavd frukt ett fall för skoljurister. Tydligen har utbildningsförvaltningen i Jönköping fattat ett beslut att skolan inte får uppmana föräldrar att skicka med frukt med sina barn till skolan. Detta med anledning av att en förälder frågat om frukten kan ses som en dold avgift. Skollagen slår fast att skolan ska vara avgiftsfri. Endast enstaka mindre utlägg är tillåtna.

I gårdagens radioinslag diskuterades frågan. Jag måste säga att jag blir glad när jag hör:

“Jag tycker politiker ska hålla sina kletiga fingrar ifrån syltburken och inte frestas att lägga sig i allt…” /Britt-Marie Lövgren, gruppledare för Folkpartiet i Umeå

Lite trött blir jag också när journalisten köper förvaltningschefens beräkning “Det kan kosta 800kr per år för föräldrarna” utan att kontrollera uppgiften närmare. Självklart kan det kosta så mycket, det kan t o m kosta mer – om man ska köpa sin frukt på t ex Pressbyrån eller välja exklusiv frukt eller bär. Men jag hörde efter med min lokala grönsakshandlare (bild ovan) och enligt honom finns det ALLTID frukt att köpa mellan 10-15 kronor kilot, 8-15 frukter per kilo. Med 178 skoldagar per år blir det inte 800 kronor… Väljer man morötter kan man komma undan ännu billigare. Och här i kommunen kan man till och med plocka äpplen gratis på kommunens äppelträd. Jag kommer osökt in på debatten för några år sedan kring priset på skräpmat kontra riktig mat, där det mycket lätt går att konstatera att det inte alls behöver kosta så mycket om man inte väljer att det ska göra det.

När jag hämtade Moa på skolan stod grannflickan och mumsade äpple. Ett som det visade sig medhavt äpple. Jag passade på att fråga vad hon tyckte:

“Det vore jättedumt om jag inte fick ha med mig frukt. Jag har svårt att äta så mycket till frukost och blir så hungrig innan lunch när jag har glömt” /Emma, 9år

Men visst – man kanske inte heller ska ha någon slags obligatorisk fruktstund “nu-tar-vi-vår-frukt-och-sätter-oss”, även om det skulle kunna bli till ett inslag i fostran både till solidaritet och ansvarstagande så kan det också bli en lektion i utpekande och utanförskap. I den bästa av världar skulle det finnas rejäla fruktskålar som det gör på så många andra arbetsplatser, men när det kommer till att prioritera detta över gamla skolböcker och infrastruktur som fungerar så inser man att det nog får ses som en utopi. Jag har dock hört talas om en högstadieskola i Eskilstuna som hade fruktskålar i några korridorer “lägg tre spänn i burken”…

I Fruängens skola går det en del elever vars föräldrar inte på långa vägar har som tradition att åka slalomskidor. Förr arrangerade skolan varje år en resa till Romme, där skolan ordnade bussar, lärare, liftkort, skidhyra, skidskola mm för en blygsam avgift om någon hundralapp (ja, självklart fanns det andra, kostnadsfria men vettiga alternativ). Sedan kom en övernitisk rektor och sa “stopp och belägg, inga avgifter – men inte heller några ökade anslag till idrottsämnet”. Resorna försvann. Därmed fick färre barn än tidigare chansen att faktiskt få dela en för dem unik upplevelse och erfarenhet. Vari ligger rättvisan och logiken i detta? Bara för att någon inte kan/vill, så ska ingen kunna få. Jag har svårt att få ihop det med läroplanens skrivning:

“Skolan ska i samarbete med hemmen främja elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare” /Lgr 11, kap 1, Skolans uppdrag

Nej, nu tar jag helg. Med lite nyinköpt frukt, lite räkor, ost och gott bröd ska livet levas!

Kommentarer (2)

  1. Kjell Ericson skriver:

    Ett sätt att få alla att ha lika bra är att göra att alla har lika dåligt.

    Klyftorna må ha minskat när Ingvar Kamprad flyttade från Sverige – men hur klyftigt är det?

    Apropå frukt så undrar jag om inte frukten även kan bli en indikator för vilka föräldrar som har problem.

    Jag är övertygad om att skolor hjälper barn som saknar frukt eller inte har råd med mindre aktiviteter.

    Behåll resor till Romme-platser så att barnen kan få upplevelser. Gör inte skolan till en torftig plats där allt som är utöver ren undervisning dras in.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)