FaceTime Fungerar Fint!

I går blev jag åter påmind om hur smidigt tekniken idag kan fungera, och vad den kan bidra med. Först ringde Peter Lippman upp på eftermiddagen, via FaceTime (som kan sägas vara en variant på Skype eller Hangout). Jag och Peter (som är något så ovanligt som en arkitekt som forskar på lärande) ska ju ha två stora seminarier på Skolforum, plus ett i Huddinge, och dessa behöver förstås planeras. Då han bor i Australien blir det lite långt och träffas och lite fattigt att bara prata. FaceTime är inbyggt i dator och mobil (om man kör Mac), det är bara att ange e-postadress och trycka “Ring upp”, så är man igång! Förutom att se varandra kunde jag visa lite vad vi gjort med vår lärmiljö, vi kunde även gå igenom powerpointen tillsammans. Väldigt smidigt!

Senare på kvällen Pedagogisk Pub. En kollega på en annan skola var där även i syfte att vi ska försöka göra något tillsammans, där hon undervisar mina elever lite på distans. För att visa hur enkelt FaceTime fungerar ringde jag upp en av de andra som mött upp två bord bort. Det är verkligen bara två knapptryckningar, sedan är man igång! Kopplas sedan lärplattan/mobilen/datorn till en projektor och kameran riktas mot dig själv eller din grupp elever – och ni är igång. Jag provade detta för flera år sedan, det var väldigt givande för både mina och distanskollegans elever. Det blev liksom viktigt på riktigt, med riktiga mottagare. Samtidigt som det i en pressad lärarvardag inte hade tagit timmar av planering (snarare minuter). När tekniken är på plats, vilket jag idag 2015 faktiskt ser som ren hygienfaktor.

För två veckor sedan var jag på Bok & Bibliotek. Beppe Singer var också där. Då han är mina elevers stora idol passade jag förstås på att köra lite FaceTime med hemmaplan. På så sätt fick de även se lite från magisterns andra vardag och fick något att prata vidare om. Det krävdes inte mer än att jag och kollegan var överens om tid, samt varsin lärplatta och lite wifi (vilket idag finns öppet lite varstans, mässor, tågstationer, flygplatser, sjukhus… – och därmed torde finnas öppet och fungerande även på skolor utanför Sollentuna, där jag bor).

Så mitt enkla råd till dig som funderar är:

Just Do It!

PS. Skype in the classroom verkar också ha potential… DS.

Kommentarer (2)

  1. Sören Holdar skriver:

    Men använder du Apples produkter är det väl knappast ett powerpoint-program (Microsoft) du använder utan en motsvarande appleprodukt? (Som sk hasch(!)tagg skulle kommentaren väl rubriceras “petigjävelapropåvarumärken” ;- )

    • Magnus Blixt skriver:

      Nej jag har inga hämningar eller instängningar när det gäller varumärken, jag använder det som jag för stunden tycker fungerar bäst. För videokonferenser är det oftast FaceTime (men jag lyfter även två alternativ), när det gäller skriva, presentera och beräkna väljer jag faktiskt oftast Microsoft Office. Dels av vana, dels för att det är så kraftfullt. När det gäller datorer, mobiler och lärplattor väljer jag dock absolut Mac framför pc eller cromebooks; jag vill ju ha något som fungerar tillsammans utan att jag behöver pilla med det alltför länge. I synnerhet när jag köper en ny pryl så har jag inte lust att lägga en halv dag på konfiguration. Samtidigt tycker jag deras instängning är ett problem, men än så länge överväger fördelarna jag erhåller.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)