Edcamp MegaPedaPub

För dryga tre år sedan tog lärarna Anna Kaya och Per Falk konceptet Edcamp till Sverige. Edcamp är en form av knytkonferens eller Öppet Forum/Open Space, där programmet och innehållet sätts av deltagarna. Edcamp har förstås skolan som tema. Sedan det första försöket har det rullat ut över hela landet, på olika lärares initiativ. Konceptet är lika enkelt som fungerande, eller med Sven Järgenstedts ord:

Vad är det då som gör detta så intressant och värt att lägga tid på en vanlig kväll? Det enkla svaret är nog att fundera över vad man inte gör på Edcamp. Det handlar inte om att lösa bemanningen på en rast. Det handlar inte om att diskutera hur provvaktschemat ska se ut för NP om två månader. Det handlar inte om att diskutera hur en eller ett antal planer ska se ut eller hur några nog så viktiga eller oviktiga planer ska ändras. Det handlar inte heller om något nytt påbud som måste implementeras.

Det som faktiskt diskuteras? Olika saker kanske men framför allt att det fokuseras på lärandet och på det som är viktigt för lärare och elever. Hur löser man det rent praktiskt det vi pratar om och som finns som visioner lite här och var? Man får goda exempel på sådant som fungerar.

Får du chansen att gå på ett Edcamp är mitt råd att verkligen gå dit. Det är lite som att återvända till varför man en gång blev lärare och till de saker man faktiskt längtar till som lärare. Diskussion kring väsentligheter.

Bilderna ovan är från MegaPedaPub i Stockholm 6/10. Detta är en vidareutveckling av Edcamp, med inledande panel och avslutande ord av inbjudna skolpolitiker. Du kan hitta mer info om Edcamp – var de görs, hur man gör mm på www.edcamp.se. Av lärare, för lärare!

 

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)