Flippat föräldramöte på Brädgården?

stenarJag har sällan problem samla och få även en större grupp elever att fokusera på ett visst undervisningsinnehåll. Jag har en känsla av var konflikterna på skolgården uppstår och är ofta på plats innan de eskalerat. Även i ett standardklassrum kan jag skapa en trygg, dynamisk och välkomnande miljö med definierade hörn och ytor. Jag kan få barn att gå från jag-kan-inte-det-här till titta-jag-kunde-ju-faktisktHär har jag faktiskt en viss kompetens. Delvis talang, men framförallt engagemang, intresse, träning och erfarenhet. Jag trivs i skolan och att vara i en miljö där bildning är central.

xlJag är dock inte särskilt händig när det gäller att snickra. Har aldrig varit och tyvärr spädde en och annan träslöjdslärare mest på den känslan. Trots detta har jag ägnat en försvarlig del av sommarens ferie åt att isolera en friggebod åt barnen. Detta har förstås inneburit en och annan tur till den närliggande brädgården. Det finns få ställen där jag känner mig så bortkommen som där. Alla andra rör sig så hemtamt och verkar veta vad de ska ha till vad och var de olika plankorna, skivorna och skruvarna finns.

Jag lyckades dock hitta några som arbetade på Brädgården som verkade känna och första min förlägenhet och olust. De mötte mig där jag var och guidade mig vänligt men bestämt vidare till det jag faktiskt behövde. Vilket inte alltid var det jag sa att jag önskade, men det jag faktiskt behövde.

Vi i skolan behöver förstå och möta en och annan förälder som känner sig bortkommen eller till och med bortkollrad i skolans värld. Vi behöver möta dem där de är och lotsa dem in till det de faktiskt behöver (vilket inte alltid är det de säger sig vilja ha). Här gäller det att hålla i, hålla ut!

Vi ska inte ge föräldrar det de önskar, utan det deras barn behöver.

På helt nystartade Glömstaskolan hade vi redan andra dagen av skolans existens ett kort Öppet hus för elever och föräldrar. Var allt på plats? Nej, självklart inte! Men föräldrar och barn fick en chans att möta oss och se lokalerna som de var, och ärligt talat vet vi alla att ett gott möte människor emellan slår vilka snygga lokaler som helst. Vi har sedan fortsatt med Inskolningssamtal och planerar nu för ett delvis flippat föräldramöte kvällen innan upprop/skolstartsfest.

Man får aldrig en andra chans göra ett första intryck.

Ett flippat föräldramöte bygger på att det som normalt är envägskommunikation från skolan kommunicerats ut innan*, vilket gör att mötet istället kan användas till dialog. Istället för att se lärare stå längst fram och förläget mumla (tyvärr förekommande i en del andra klassrum, även om inte vi skulle göra det) har vi gjort en enkel film och presenterar oss på hemsidan. Först kan ev frågetecken från informationen rätas ut och sedan kan den viktiga frågan om förväntningar penetreras. Vi tar reda på vilka förväntningar de har på skolan och tänker vara tydliga med vilka av dessa som är rimliga och vilka som inte är det utifrån vårt statliga uppdrag såsom regeringen formulerat det. Vi kommer också vara tydliga med vilka förväntningar vi har på dem som föräldrar, om vi ska få en chans att lyckas med vårt uppdrag. Vi kommer att hålla i – hålla ut.

Vilka vanor och förhållningssätt är långsiktigt gynnsamma? Hur kan vi tillsammans stödja dessa? Varför är barnen i skolan? Hur ska vi ha det tillsammans?

Här är några klipp som jag också tänker att det vore intressant att skicka ut innan och föra dialog om tillsammans:

Vilka tips har du? Dela gärna med dig i kommentar nedan! Och se till att gör vad du kan för att få till fungerande samverkan vilket bland annat bygger på att föräldrar inte känner att de inte är på en svårbegriplig brädgård när de är i skolan…

Nu kör vi! Gott Nytt Läsår!

* vi gör det bland annat i form av en FAQ, ett levande dokument där vi försöker samla svar på frågor som kommer upp.

Kommentarer (4)

  1. Margareta Svelander skriver:

    Jag delar din länk med mina kollegor i östra Jämtlands glesbygdsskola Kälarne. Har nyss berättat utförligt för dem om dagarna i Stockholm i april och du var en av sju föreläsare på två dagar. Blixtgordon! Lärorika dagar….mvh Margareta Svelander

Lämna en kommentar

  • (will not be published)