Ärligt arbete

Innan jag läste till lärare arbetade jag på en restauranggrossist; lagerplock, körandes lastbil och i butik. Även militärtjänstgöring i ubåtsmaskin hanns med. Ibland säger jag skämtsamt

Jag är glad att ha provat på ett ärligt arbete.

Vilket förstås även läraryrket är, men jag hoppas alla förstår vad jag menar. Jag anser dock att ingen skulle få påbörja sin lärarutbildning utan att ha haft något annat än skola som erfarenhet i bagaget. Vältränad var man också då, med hyggligt betalt för att lyfta några ton fryst kyckling om dagen… Arbetet kunde uppenbarligen göras med olika engagemang och på olika sätt, men var måhända inte så värst intellektuellt krävande. Jag har ibland tänkt tanken att det vore gott att återvända till det typ en dag i veckan. Om inget annat för träningen och reflektionsmöjligheten…

Kompetens är alltid vacker.

Den här helgen har jag valt ideell kökstjänst på BUS-helg. Trettiotalet folkdansande barn ska trakteras med frukost, lunch, middag, fika, kvällsmacka, frukost, fika, lunch. Väldigt trivsamt att så att säga lite på distans få återuppleva de bushelger jag fick uppleva på det glada 70-talet (tre av barnen är dessutom mina). Dessutom inte alls dumt att i tankar och händer bli upptagen med att hacka, steka, koka, blanda, diska… – som ett sätt att också skaffa återhämtning.

Stress i sig behöver inte vara farlig. Frånvaro av återhämtning är direkt livsfarlig.

Jag är rätt duktig i köket. Jag är usel på hantverk. Jag kan leda grupper, men kan bara två lekar. Jag hade inte tid hämta på station eller handla denna gång. Men som tur är står ett samlat gäng bakom bus-helgen, var och en med sina kompetenser och specialområden. Alla med ideellt och äkta engagemang. Beredda att hugga i där det behövs, utan ledning och med mandat.

Ingen kan göra allt, alla kan göra något.

Här råder en väl utvecklad ansvarskultur, där var och en tar ansvar för sitt, vilket tillsammans bildar en god helhet. Detta är också något vi arbetar med på Glömstaskolan, både personligen, och inom respektive yrke. Exempelvis tänker vi oss att socialpedagoger ska ansvara för elevers närvaro, konflikter, föräldrakontakter som inte rör kunskapsbedömning.

Nej, nu ska jag ta ett kort varv på dansgolvet innan kvällsfika ska plockas fram! 

Lev väl!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)