Aktiva värderingar & vanor

På toaletten i sommarstugan ligger lite blandad litteratur. Bland annat boken Positiv Påverkan av John Steinberg. Man ser att den har några årtionden på nacken (och därför tydligen reas ut för 46 kr!). Men ack så mycket tidlös visdom den innehåller ändå.

Bläddrar och läser på måfå. Får upp stycket om Aktiva värderingar och fångas av:

Tanken är att de som har utvecklat s k aktiva värderingar kan:

  • bättre handskas med konflikter och dilemman eftersom de vet vad de tycker i olika frågor som ibland skapar förvirring.
  • Bättre handskas med påverkan och påtryckningar eftersom de har utvecklat förmågan att stå för sina åsikter och säga ifrån.
  • Formulera mål och vara mera målmedveten eftersom de har en mer genomtänkt grundsyn och vet tydligare vart de “är på väg”.
En aktiv värdering uppfyller flera kriterier:
  • Vi har gjort ett medvetet val.
  • Vi har valt den ur många alternativ.
  • Vi har valt med eftertanke och med hänsyn till konsekvenserna.
  • Vi är nöjda, ja t o m stolta över vårt val.
  • Vi bekräftar och kan offentligt deklarera vår värdering.
  • Vi handlar utifrån denna värdering.
  • Vi upprepar den ofta. Den är en del av vårt liv.

Det här blir något att fundera vidare på. Inte minst utifrån Aristoteles visa ord:

”Vi blir det vi oftast gör. Att lyckas med det, är då ingen handling utan en vana” /Aristoteles

Liksom även Lars-Åke Kernell (även det en sommaråterläsning):

”Förmågan att hantera dilemman skulle kunna utses till yrkets mest kännetecknande kompetens. Delar av den professionella ambitionen är att inse komplexiteten och att omdefiniera otillräckligheten till just den utmaning som är en del av yrkets charm. Att sedan orka detta är bland annat en facklig fråga. För det finns förstås gränser för vilka utmaningar vi ska anse vara rimliga.” /Kernell Lars-Åke, Att finna balanser, Studentlitteratur 2002

Kommentarer (2)

  1. Jan Lenander skriver:

    Vi bör verkligen arbeta med att skaffa oss mer aktiva värderingar som lärare. Det är något som ger eleverna bättre undervisning. Det är så sorgligt att skolledare tillät sig att försöka slå sönder lärarnas integritet och längtan efter att stå för åsikter med angrepp om fel människosyn, elevsyn och kunskapssyn mot de som inte tyckte som de. Skolledare ska odla sina medarbetares integritet. De rektorer och folk i ledande positioner som fortsätter med sådant bör bort från skolan.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)