Akademiker och Argumenten

IMG_1121 (1)Gott nytt 2016! Om jag får ha en innerlig önskan för året som kommer blir det att vi kan lämna såväl skyttegravar som åsiktskorridor bakom oss för att istället (åter)uppta ett mer akademiskt samtal där  utbyte av tankar står i fokus. Ett samtal som bygger på en önskan om förståelse för den andres utgångspunkter, där frågor ställs i syfte att förtydliga var och ens argument och därmed skapa djupare förståelse mer än fasta skyttegravslinje. Ett samtal byggt på ömsesidig respekt och äkta tolerans även – eller kanske framförallt – när man inte delar erfarenheter eller uppfattning om världens beskaffenhet. Ett samtal där man kanske till och med kan drista sig till att få ”provtänka”, utan att därmed placeras in i ett åsiktsfack? Ett samtal där man faktiskt kan säga ”tänkte inte på det” och inte ta det som ett nederlag utan som en vinst utifrån lärdom- och vidgat perspektiv?

Because he has kept his mind open to criticism of his opinions and conduct. Because it has been his practice to listen to all that could be said against him; to profit by as much of it as was just, and expound to himself, and upon occasion to others, the fallacy of what was fallacious. Because he has felt, that the only way in which a human being can make some approach to knowing the whole of a subject, is by hearing what can be said about it by persons of every variety of opinion, and studying all modes in which it can be looked at by every character of mind. No wise man ever acquired his wisdom in any mode but this; nor is it in the nature of human intellect to become wise in any other manner. /John Stuart Mill, On Liberty (1859)

Därför gillar jag initiativ som #Skollyftet och #Skola365 som bygger på att olika röster får göra sig hörda, även sådana som man kanske inte håller med om det de skriver. De hot som tydligen förekom efter Jessica Schedvins ”Tio myter om skolan” är helt oacceptabla, oavsett om man anser att det hon skriver är underbyggt eller inte. Precis som Isak Skogstads svar faktiskt bör välkomnas av alla som önskar en seriös debatt oavsett om man håller med honom eller inte. Låt samtalet börja!

IMG_1118

”Våld är den odugliges sista tillflykt”/Isaac Asimov.

Detta är också en anledning till att jag väljer att blogga här på lrbloggar. Här förekommer ingen förhandsgranskning, censur eller kollektiv avbön till Den Enda Rätta Vägen. Var och en som bloggar här står för sina egna texter, ofta nog talar det som skrivs mot rådande LR-policy. Ibland är det välformulerat, balanserat och välunderbyggt, ibland blir det mindre lyckat. Men oavsett är det bidrag till en del av samtalet. Precis som det anstår ett förbund av akademiker. För det är väl det vi är? Låt oss nu också leva upp till det, i de sociala medier vi väljer att engagera oss i, på det sätt vi själva väljer att göra det på. Tack!

”The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life.” /Jaggi Vasudev

Må 2016 göras till Det Konstruktiva Skolåret! Ett år där samtal förs i syfte att vi alla ska bli klokare, såsom det anstår den som önskar kalla sig akademiker.

Om jag tar ansvar för det jag skriver, så tar du ansvar för hur du väljer att uppfatta och tolka det jag skriver, OK?

Kommentarer (10)

  1. Bosse skriver:

    Som vanligt Magnus, insiktsfullt, reflekterande och läsvärt.
    Tack!

    • Magnus Blixt skriver:

      Tack för det! Nu håller vi tummarna för att 2016 blir ett år av mer gemensam insikt och reflektion – både när vi tänker och tycker lika och olika.

  2. Malin Holm skriver:

    Så där som du tänkte efter, menar du Magnus, innan du skrev att de där ganska få föräldrarna från helvetet är den troligen största anledningen till att 75% av lärarna funderar på att sluta sitt jobb 😉

    • Magnus Blixt skriver:

      ”mycket stor del” skrev jag väl faktiskt, och det vill jag nog påstå att det finns bäring för, vilket jag väl utvecklar i föreläsningen på UR Samtiden. Men också att stöttande föräldrar – för att inte tala om elever – är det som kan göra att man som lärare trots allt är kvar.
      Sedan hoppas jag att mitt inlägg även tolkas att man faktiskt får tänka högt, och bör kunna göra det tillsammans, utan att vi direkt behöver kliva ner i skyttegravar. Inte för att vi alla ska hålla med varandra, utan just för att dialogen blir rikare när vi inte gör det.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)