300 prov på 3,5 timmar?

Idag rättades nästan 300 ÄmnesProv i matematik på under 3,5 timmar.

  • Gjordes det slarvigt? – Nej.
  • Gjordes det med kvalitet? – Ja.
  • Gjordes det utan att förhålla sig till statliga normer för bedömning? – Nej.
  • Gjordes det rättssäkert och likvärdigt? – Ja.
  • Gav det energi? – Ja.
  • Tog det tid och kraft? – Ja.
  • Kostade det skolan något extra? – Nej.
  • Får eleverna en sämre undervisning framöver?

Jag och kollegorna på Lågstadiet/år 1-3 i Fruängens skola har nu för tredje gången gillt rättat de nationella ämnesproven gemensamt och tillsammans. Vi gör det direkt efter lunch, då eleverna får gå till fritidshemmet för särskild undervisning (vi har heller inga grupptimmar på förmiddagen) och vi lärare ännu är hyggligt pigga och alerta. Vi gör det tillsammans (vi är alla ämneslärare i såväl svenska som matematik för år 1-3) runt ett stort bord, tar oss an ett delprov i taget. Så fort man stöter på något som är det minsta oklart tas det upp till diskussion. Diskussionen sker utifrån bedömningsmaterialet från Skolverket. Diskussionens vågor går stundtals höga. Men utifrån argument, i kontrast till PRIM-gruppens material, kommer vi så småningom till någon form av konsensus. Likvärdigheten för eleverna känns betryggad. Arbetsbelastningen för oss är säkrad.

Detta är absolut den bästa kompetensutvecklingen på hela läsåret!

– som en av kollegorna myntade första gången för tre år sedan, och vi fortfarande håller med om. Att vara med och rätta proven varje år gör dessutom att man ständigt är med på tåget, vet vart vi och eleverna är på väg. Arbetsbelastningen får inte en orimlig topp var tredje år, då man dels ska sätta sig in i ett material, dels rätta alla elevernas delprov. Det blir dessutom färdigt på två dagar (alla 14 delprov!) vilket gör att materialet hinner ligga till grund för terminens utvecklingssamtal, vilket även det känns professionellt och relevant.

Det känns som vi funnit en bra modell. Den går givetvis att förfina i äkta Kaizen-anda, vilket vi försöker göra. Skolledningen är med på tåget, men det är klart – varför skulle de inte vara det, med något som inte kostar något men ger så mycket?

För övrigt anser jag att lärare bör utveckla en ödmjuk orubblighet!

Förtydligande: det var endast ämnesprovet i matematik som tog 3,5 timmar, ämnesprovet i svenska är dagens (tisdagens) projekt. Vi var igår fem kollegor på plats, vilket innebär att det gick åt nästan en halv manvecka.

Kommentarer (3)

  1. Lena skriver:

    Tack för tipset! Vilket himla bra upplägg! Borde fungera på 6-9 med. Tror bestämt att jag ska föreslå det.

    • magnus skriver:

      Jag antar att det borde göra det, bara ämnesgrupperna blir tillräckligt stora. Köra ihop med grannskolan?

      Berätta gärna hur det gick – både när förslaget läggs fram och när det sedan (förhoppningsvis) görs! Jag tror vi har mycket att tjäna på att dela med oss av goda exempel, ett Skollyft sker knappast främst utifrån.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)