Erfarenhet från verkligheten

Halvvägs, 50%, två fjärdedelar. Glaset börjar liksom bli halvfullt för mig som en vacker vårdag 2017 kommer att bli färdigutbildad F-3 lärare. Två år in i utbildningen vid Stockholms universitet var det dags för en rejäl reality check för min del då jag sedan i mars har hoppat på ett tre månaders vick i en förskoleklass. Från den trygga bubblan på universitetet rakt in i skolans värld och en vardag fylld med 30 stycken sexåringar. Att se kunskapsutveckling på nära håll och i en sån tidig ålder har varit ganska häftigt faktiskt. Jag tänker att det kan vara intressant för lärare och lärarstudenter som arbetar med de högre åldrarna att få en inblick hur det kan se ut i arbetet med de absolut minsta i skolan. Vart börjar man ens? Vad kan en sexåring? Tänk dig att du ska undervisa i matematik. En sexåring kan addera tiotal med varandra och en annan kan inte räkna nedifrån från 15. Tänk dig att du ska undervisa i svenska. En sexåring läser Harry Potter, och en annan är osäker på vilken bokstav HUS börjar på. Tänk dig att du ska undervisa i NO. En sexåring kan förklara trädens livscykler, och en annan vet inte vad en knopp är för något. Det är definitivt en utmaning, men då är det tur att man jobbar med stans skönaste åldersgrupp. Om det är något sexåringarna har så är det engagemang! Det spelar igen roll vad det handlar om, varje morgon har jag minst 20 elever som står på knä på stolarna med händerna viftande i luften för att få chansen att svara på frågan ”Vad är det för datum idag?”

Så man kan säga att jag och mina trettio sexåringar mer än väl lever upp till LR studs slogan Engagerad hellre än likgiltig!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)