Drömmen om mitt eget klassrum

”Lina verkar inte ha svårt för någonting, förutom att vara tyst under lektionerna. De är väldigt snackiga i klassen.” Det var väl ungefär kontentan av varje utvecklingssamtal min lärare hade med mig och mina föräldrar under hela högstadiet.

Men jag älskade högstadiet. Vi var en klass på 17 elever, varav 12 tjejer och 5 killar, och om vi snackade! Och hade åsikter, om allt!

Sedan dess har jag också själv velat bli högstadielärare och nu, drygt tio år senare, är jag halvvägs i min utbildning till att bli lärare i svenska, historia och religion – riktiga diskussionsämnen! Redan har jag massor av idéer på hur jag skulle vilja lägga upp mitt arbete.

Inspirerad av våra studie- och yrkesvägledar-studenter i LR Stud och av hur elevhandledarna arbetar i Finland (i våras gjorde vi i LR Stud Stockholm en studieresa till Helsingfors) tänker jag att jag vill inkludera arbete med studieteknik med eleverna i sjuan, normkritiska diskussioner om yrkesval i åttan och studieförberedande diskussioner och arbete i nian.

Genom mina ämnesdidaktiska studier i svenska har jag massor av idéer på hur jag ska kunna ”kroka” eleverna i introduceringen av såväl skönlitterära böcker som facklitteratur, såsom självaste ämnesplanerna. Historieämnet triggar mig till att arbeta mycket med att vidga elevernas referensramar och religionsämnet till att utmana elevernas filosofiska perspektiv.

Men utöver lektionsplaneringar brukar jag även drömma om hur mitt klassrum ska se ut. Ljusblå väggar, vitt golv och vitt tak, två stora gröna plantor i vardera hörn längst ner, ett vitt skåp med böcker och elevernas ”arbetsportföljer”, några få väl valda tavlor i guldkantade ramar och stora, tunga, mörkblå sametsgardiner, tjusigt förda åt sidorna med varsina gardinomtag i guld. När eleverna kliver in i mitt och deras klassrum vill jag att vi ska känna det som att vi kliver in i en helt annan värld, en magins och kunskapens värld!

antikens-varldar-svt-play-tv-dokumentarserie

Bild från svt:s dokumentärserie Antikens världar

När det är tyst läsning i mitt framtida klassrum ska det vara tyst, stolar och bord ska ha tassar under fötterna och eleverna ska varken behöva störas av varandra eller andra onödiga ljud eller bilder. Men när det ska diskuteras, då ska alla vara med i diskussionerna i mitt demokratiska flerstämmiga klassrum!

Jag ser framför mig hur elevernas förmåga till eget ansvarstagande kommer att utvecklas från mer lärarstyrt till desto mer elevinflytande under sina tre år i högstadiet med mig och jag ser fram emot en god kontakt med alla föräldrar till vilka jag stolt kan berätta vilka utmaningar lektionerna innebär för just deras barn!

Lite så ser drömmen om mitt eget klassrum ut. Hur ser din dröm ut?

Lämna en kommentar

  • (will not be published)