Saco Studentråds kongress

Under föregående helg var jag och fyra andra från LR Stud på Saco Studentråds kongress. Det behandlades proppar och motioner om politiska program, intern och extern fokusfråga, stadgefrågor men även frågor om fribelopp, kompensutveckling, VFU och normkritik. Dessutom valdes en ny styrelse och en ny valberedning in.

 

Men det började under fredagen. Då möttes delegaterna från LR Stud upp och hade ett möte där vi diskuterade de proppar och motioner som har skickades in. Det stöttes och blöttes redan på fredagen kring handlingarna. Dagen efter åkte delegationen till kongressen tillsammans med de andra delegationerna från de andra förbunden. När vi anlände till kongressen, som var på Bosön, registrerades vi alla in och fick mackor. Därefter startade kongressen på riktigt med olika typer av tal, mötesformalia, verksamhetsberättelse och torgskola. Redan i genomgångarna var folk på hugget kring glassval och strössel. Klubban slog fort och högt och snart var alla i ”kongressmode”. Efter lite fler tal och lunch var det dags för torgdiskussioner. Det är så kallade ”torg” där man diskuterar kring de olika propparna och motionerna. Man lägger även till ändrings- och tilläggsyrkande samt sker en typ av inofficiell röstning för att man ska få fram ett huvudförslag som sedan går in i plenum, salen där besluten sker. Vi han redan innan middagen gå igenom lite av torgen i plenum för att sedan se på lite underhållning, ”på minuten- kongressstyle”. Väldigt roligt och googla om ni inte vet vad det är. Under kvällen var det kongressmiddag med dans och fina kläder. Det blev en sen natt med mycket diskussion och mycket skratt.

 

Dagen efter, sista dagen på kongressen, vaknade nog alla med lite påsar under ögonen. Dagen började med att mötesordförande höll en dikt då det vara första advent med temat kongress. Dessutom tändes ett ljus och det snöade utanför. Efter adventsmyset fortsatte kongressförhandlingar och de resterande propparna och motionerna avklarades. Dessutom valdes en ny styrelse in med en ny ordförande och två från LR Stud valdes in. Det valdes också en valberedning där även två LR studdare in där jag var en av de två! Känner mig väldigt glad att få äran att arbeta med valberedningen under nästa år 🙂

 

Det var allt från mig denna gången. Tills nästa gång, ha det bra!

Återupptar skrivandet

Tiden den går, saker förändras och utveckling sker.  För mig närmar sig utbildningen  mer och mer slutet då jag har mindre än halva utbildningen kvar. Jag har snart varit fackligt aktiv i tre år, suttit snart två år i den centrala styrelsen för LR Stud och kassör i drygt ett halvår. Jag har jobbat inom Kriminalvården i drygt ett och halvt år och jobbat hos ett gymnasium i cirka en månad. Utöver utbildning, fackligt arbete och jobb har jag dessutom bott i Stockholm i över tre år.

Trots att tiden går kvarstår en hel del arbete. Utbildningen är inte över, jobbet återkommer varje vecka och det fackliga arbetet tar aldrig slut. Inom utbildningen är jag på termin sju och studerar linjär algebra samt algebra och kombinatorik. Är i början av båda kurserna. Vad gäller jobbet arbetar jag halvtid på en skola och har kurserna samhällskunskap och internationell ekonomi. Jag är aktiv i både lokalföreningen i Stockholm och i den centrala styrelsen, CS. I CS utför jag ett ständigt arbete kring ekonomin, även gör jag arbetet i lokalföreningen.

Tiden kommer att fortsätta gå men jag hoppas att jag kan ge en inblick i min vardag. Jag hoppas att jag, genom mitt bloggskrivande, kan ge lite ljus hur det är att vara en lärarstudent i Stockholm, Sverige. Dels dess möjligheter med också med svagheter och nackdelar. Dels hur det är att vara aktiv. Dels hur det är att jobba under studier.

En sjuk start på VFU nummer två

Tjo!

Man brukar säga att efterföljare aldrig är lika bra som originalet, titta bara på Jaws II, Anchorman II eller The Hangover Part II. Jag  väljer dock att se min andra VFU som Terminator II: Judgment Day som på många sätt överträffar originalet. Inte för att min första VFU var som Terminator (originalet), dvs en något luddig film som var mer skräck än sci-fi och action, utan snarare tvärtom – den var fantastisk! Nu förväntar jag mig dock bättre lektioner, bättre bedömning och bättre bloggande under VFU nummer två. Det är inga viloveckor som väntar heller, en studerandefacklig kurs i Halmstad väntar till helgen och ett möte med den centrala styrelsen helgen efter. Ses vi kanske i Halmstad?

Kort om mig då: sitter som vice-ordförande här i LR Stud Stockholm (har faktiskt agerat ordförande nu ett tag då vår ordförande Sofie surfat runt i Portugal på utlands-VFU i en månad, jag är bara nöjd över att alla har överlevt med mig vid rodret – man ska inte ha för höga förväntningar!). Sitter också i den förträffliga centrala styrelsen som ledamot där jag mest leker lite med hemsidan, StudentNytt, rekrytering och våra kurser. Läser till engelsk- och historialärare till gymnasieskolan på SU och har precis börjat mitt tredje år. Annars gillar jag filmer, serier och att ibland träna (tråkigt att sitta still för länge, eller hur?). En viss förkärlek finns det kanske till att blogga också, då jag ändå har roat (mest) mig själv med detta flera gånger nu.

Hur som helst, då var man tillbaka igen i skolan som var skådeplatsen för min första VFU och allt vad det innebar: Min första lektion som lärare, min första kaffeklunk i lärarrummet, min första observation, min första riktiga smak av lärarlivet (som mest smakade kaffe), mitt första trepartssamtal och framförallt mitt första LR-bloggande! (jag tvivlar på att min handledare ansåg att mitt bloggande var det som skulle skrivas efter ”framförallt” i den listan…)

Jag har alltså samma handledare, samma lärarkumpan och har återigen naturklasser i engelska på samma skola – Är det här någon slags Groundhog Day-VFU?! Jag vet inte, jag ska ju trots allt klara av att bedöma elever på ett klart effektivare sätt nu än förra gången, hur det ska gå kan bara framtiden utvisa (vilket fegt uttryck det är, eller hur?). Har jag blivit en bättre lärare? Kanske lite, på både gott och ont så känns inte tanken på att hålla en lektion lika omvälvande och tokig längre.

Nåja, första lektionen höll jag faktiskt redan igår med min NA1:a – då blev det mycket retorik, public speaking och annat trevligt, fick faktiskt mycket av min inspiration från ett blogginlägg från en av de mystiska ämnesspanarna vid namn Robin Smith (namnet klingar agent på lång väg) som handlade om effektiv återkoppling med hjälp av YouTube. Det gick alldeles lysande och att hålla tal kommer förbli temat för min kära NA1:a.

Nä, jag ska sluta ljuga. Det har visserligen varit en sjuk start på min andra VFU men det beror endast på att jag varit sjuk tre av fyra dagar än så länge. Jag har alltså inte hållit i en enda lektion än, jag har mest sovit här hemma och fantiserat över att jag är ”patient zero” av en ny och livsfarlig variant av förkylning a la filmen Contagion (jag kanske kollar på för mycket film inser jag nu…). En sämre start på en VFU går nog inte att uppleva, men jag börjar befrias från förkylingsbojorna och jag har mycket att ta ikapp!

Den korta tiden jag varit på min skola så har jag roat mig mycket med boken som ni ser på bilden nedan som alltså är en ordbok över amerikanska slanguttryck, ni får bilden på framsidan vid ett senare tillfälle (årets cliffhanger om ni frågar mig). Jag vill ju inte vara en ”fuddy-duddy”!

12019871_10205090218151472_6503575228171369813_n
Blogginlägg med fräscha färgbilder utlovas under cirka en månads tid, både från min VFU och min andra äventyr inom LR Stud, det blir inte varje dag som förra gången men så fort som det händer något käckt så får ni reda på det här!

/Sebastian Forsman

Erfarenhet från verkligheten

Halvvägs, 50%, två fjärdedelar. Glaset börjar liksom bli halvfullt för mig som en vacker vårdag 2017 kommer att bli färdigutbildad F-3 lärare. Två år in i utbildningen vid Stockholms universitet var det dags för en rejäl reality check för min del då jag sedan i mars har hoppat på ett tre månaders vick i en förskoleklass. Från den trygga bubblan på universitetet rakt in i skolans värld och en vardag fylld med 30 stycken sexåringar. Att se kunskapsutveckling på nära håll och i en sån tidig ålder har varit ganska häftigt faktiskt. Jag tänker att det kan vara intressant för lärare och lärarstudenter som arbetar med de högre åldrarna att få en inblick hur det kan se ut i arbetet med de absolut minsta i skolan. Vart börjar man ens? Vad kan en sexåring? Tänk dig att du ska undervisa i matematik. En sexåring kan addera tiotal med varandra och en annan kan inte räkna nedifrån från 15. Tänk dig att du ska undervisa i svenska. En sexåring läser Harry Potter, och en annan är osäker på vilken bokstav HUS börjar på. Tänk dig att du ska undervisa i NO. En sexåring kan förklara trädens livscykler, och en annan vet inte vad en knopp är för något. Det är definitivt en utmaning, men då är det tur att man jobbar med stans skönaste åldersgrupp. Om det är något sexåringarna har så är det engagemang! Det spelar igen roll vad det handlar om, varje morgon har jag minst 20 elever som står på knä på stolarna med händerna viftande i luften för att få chansen att svara på frågan ”Vad är det för datum idag?”

Så man kan säga att jag och mina trettio sexåringar mer än väl lever upp till LR studs slogan Engagerad hellre än likgiltig!

Engagerad hellre än likgiltig

Hur är det egentligen att läsa till gymnasielärare under fjärde terminen, vara studerandefackligt aktiv och hinna med allt annat livet har att erbjuda? Jag kan inte svara för alla men  kan förklara hur mitt liv ser ut.

Först och främst, jag studerar till ämneslärare inom historia och matematik, sitter i LR Stud Stockholms styrelse som ekonomiassistent, blev i helgen inval till den centrala styrelsen för LR Stud som suppleant och försöker hinna med och räcka till till mycket mer. Just nu skriver jag min C-uppsats inom historia. Den handlar om väckelserörelsen i Sverige och dess ungdomsrörelse. Lite passande i min mening 😉 Jag har precis lämnat in mitt PM och har typisch 48 timmar på mig att läsa ut en bok och svara på frågor angående den. Stress! Utöver boken ska jag även undersöka mitt källmaterial närmare till ett möte som jag har med min handledare. Utöver skolan har jag en del, läs mycket, inplanerat med LR Stud Stockholm och LR Stud, vilket jag är sjukt peppad över! Det väntas lokalt årsmöte med diverse förberedelser och att vara med på mitt ”första” möte med den nya styrelsen. Dessutom ska lägenheten städas, tvätten ska tvättas och jobben ska jobbas. Helt enkelt, min vardag har rätt mycket i den.

Men hur klarar jag av det? Jo, min kalender. Min kalender är mitt allt. Mitt liv skulle inte fungera utan min kalender. Men det är inte endast min kalender som gör att jag klarar av det utan även jag. Mitt engagemang till de uppgifter som jag har. LR Studs ” Engagerad hellre än likgiltig” är ett stort ledord för mig. För att kunna ändra hur min omgivning ser ut, krävs det någon som är engagerad. Någon som kan vara och är jag. Helt enkelt, för att klara av mitt händelserika liv har jag valt att vara engagerad och det är bland det bästa som jag har gjort! Så mitt tips till dig, för att kunna klara av vardagen men samtidigt kunna ändra saker och ting kring dig, engagera dig!

Laddad med vfu-krav, i nya skor till Universitetskanslerämbetet

Lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning, VFU, ska förbättras! Det är i alla fall tanken med den utredning som Universitetskanslerämbetet (UKÄ) fått i uppdrag av regeringen att göra. UKÄ ska, genom att följa upp VFU:n utifrån några kvalitetsaspekter, identifiera förbättringsområden. Och till det, ville de höra vad vi tycker.

Bakgrunden till uppdraget är att regeringen menar att det finns en begränsad kunskap om VFU:n i den nya lärarutbildningen och att tidigare utvärderingar och granskningar pekat på brister. Detta är ju något även vi i LR Stud har gjort, bland annat i LR Stud Växjös rapport VFU – Viktigt För Utbildningen.

I rask takt promenerade så jag, som representant från LR Stud, och Andreas Mörck, tidigare aktiv i LR Stud och numera kommunikations- och utbildningspolitisk chef på Lärarnas Riksförbund och som därtill går jäkligt fort, till Universitetskanslerämbetet för en hearing i november innan årsskiftet.

Vi var tillsammans med andra från lärosäten, centrala myndigheter och organisationer inbjudna att ge våra synpunkter och diskutera hur UKÄ:s uppdrag kan genomföras för att bli så utvecklande för VFU:n i lärarutbildningarna som möjligt. Och med stöd i LR Studs åsiktsdokument Livslångt Lärande hade vi många synpunkter!

Tre kvalitetsaspekter lyftes fram, till vilka vi som sagt hade en del att flika in:

1. Kvalitetsaspekt 1: Innehåll, organisation och genomförande

Här framhöll vi vikten av att lärarstudenter får genomföra sin VFU i rätt ämne/-n och i rätt åldersgrupp för sin utbildning. Vi tog även upp problem med att bli placerad på en skola långt bort eller till och med på en annan ort än ens hemort utan att ekonomisk ersättning tillkommit. I exempelvis Stockholm har det även förekommit att en kommun på grund av ekonomiska incitament vägrat släppa ifrån sig en student som behövt byta till en annan kommun.

Rent generellt har jag uppfattat det som problematiskt när all kommunikation går via studenten i de fall då kontakten mellan universitet eller högskolor och VFU-skolan eller VFU-samordnaren i kommunen varit obefintlig. Tydligare krav på samtliga parter och en bättre kommunikation mellan universitet och högskolor, skolor och huvudmännen tror jag dessutom skulle kunna vara positivt ur många aspekter.

2. Kvalitetsaspekt 2: Examination och kvalitetssäkring

LR Stud menar att det behövs nationellt likvärdiga kriterier för bedömningen av den verksamhetsförlagda utbildningen. Därtill efterfrågar vi framtagandet av en nationell professionsutvecklingsmatris för att öka likvärdigheten i utbildningarna i landet. Behovet av att professionsutvecklingsmatriser används som stöd under trepartssamtalen och som en allmän guide för såväl studenten som handledaren under hela VFU:n var något jag särskilt framlyfte. Inte minst för att handledare också ska kunna handleda studenten i rätt saker utifrån var i ens utbildning en befinner sig.

På frågan om hur betyg för vfu:n bör se ut poängterade vi vikten av att kraven är höga och att betygskalan endast bör vara godkänt eller icke godkänt. Likt läkarna vill vi inte ha några mer eller mindre professionella utan antingen är en godkänd utifrån den nivå i ens professionsutveckling en förväntas ligga på eller så är en det inte.

3. Kvalitetsaspekt 3: Handledning

Här var nog de flesta överens om att de flesta klagomål från studenterna handlar om bristande handledning på olika sätt. Men vi från LR Stud och LR var däremot de enda som faktiskt betonade att en kvalitetshöjning av lärarstudenternas VFU också kräver en kvalitetshöjning av handledarnas (och indirekt alla lärares) villkor. Problemet idag med ibland dålig attityd från handledaren och att hen kan lämna studenten själv i klassrummet i allt ifrån några minuter till flera hela lektioner bottnar framförallt i en pressad arbetssituation och stress, vilket försämrar kvalitén för många studenter under sin VFU. LR Stud kräver därför bland annat att handledningen ska ske av legitimerade lärare som har genomgått handledarutbildning och som ges kontinuerlig fortbildning, att handledaren ska ha rätt till ersättning och att adekvat ersättare sätts in om ordinarie handledare är frånvarande.

Under våren nu genomför UKÄ enkätundersökningar, frågeformulär till lärosäten och ett antal fördjupade studier för att sedan under sommaren och hösten arbeta på att sammanställa vad de kommit fram till. Enligt nuvarande tidsplan ska rapporten presenteras den 19 november 2015, något vi ser fram emot med både höga förväntningar och förhoppningar.

Några ytterligare möten är åtminstone för tillfället inte inbokade, men på något sätt kommer vi förstås att följa arbetet. Helt klart är i alla fall att om nästa gång kommer jag inte att gå dit i nya skor!

Stora Starka Saco

Hejsan!

Visst får man ibland känslan av att man är en del av någonting större? Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening är definitivt det, och det stora och starka jag syftar på är Sveriges Akademikers Centralorganisations studentråd med sina 1000 000 medlemmar och 22 studentsektioner! Stora organisationer jobbar framförallt med stora och viktiga frågor, men har dessutom stora årskongresser :))

LR Stud fyllde upp sina fem delegatplatser, där jag (hör och häpna!) var en av de utvalda att bege sig ut på ett äventyr vid Bosön under en helg. Bosön, med sina träningsanläggningar och mötesplatser för motionerande ungdomar och vuxna var ett perfekt ställe för oss att behandla motioner (hehe). En liten, och viktig detalj, som helt enkelt måste nämnas är hur tjusigt färgkodade handlingarna som kom med posten en bra bit innan kongressen var. Dessutom var pappret av en kvalité jag knappt ens minns fanns!

20141201_191440

 

Kolla på färgerna!

Nåja, det fanns mer än papper att imponeras av när man väl var på plats! Personligen möts jag omgående av (för mig) välkända ansikten som Freddy Grip och LR Studs egna Fabio, Robert Ljungquist. Efter  kortare presentationer och ”kongresskola” så var det dags för dagens gästtalare i form av Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning. Hon inledde med att säga att Sverige behöver ett starkt utbildningssystem för att klara av den ökande globala konkurrensen och den allt öppnare världen med bland annat ökad invandring som följd. Hon fortsatte med att förklara att de högre utbildningarna i landet behöver vara mer kopplade till den senaste forskningen och att regeringen har som plan att addera 5000 högskoleplatser redan nästa år. Hennes bomb var dock hennes ”icke-promptade” del om att förbättra lärarutbildningarna via bättre VFU, bättre vetenskaplig grund, fler lärare på högskolorna med forskarbakgrund, och mer pengar till lärarutbildningarna! Vad hon dock blev ”promptad” att svara på var huruvida regeringen planerar att lösa krisen med bristen på lärarstudenter inom bland annat matematik, fysik och moderna språk. Svaret var mångfacetterat: stärka kvalitén på utbildningen, en nationell lärarsatsning på tre miljarder till 2016, förbättrad arbetssituation i form av ökat stöd från rektorer, och ökad forskningsanknytning för lärarna under och efter utbildningen. Min (korta) analys lyder följande: Helene Hellmark Knutssons tal gav oss inga originella, fantastiska, eller storslagna lösningar på våra problem – men är man optimist så ler man åt att hon tog upp problemen vi lärarstudenter har specifikt, något hon inte gjorde med någon annan arbetsgrupp eller förening. Som en slutkläm måste jag säga att hon dessutom är _rymdminister_ – sjukt coolt för mig som fortfarande lever gott på efterdyningarna av filmen Interstellar!

20141129_110013

Här har vi vår rymdminister på bild

Efter talet var det back to business så att säga, påverkanstorg med diverse motioner och propositioner (skrev nästan prepositioner, lite arbetsskadad är man allt som språklärarstudent…) skulle behandlas. Torgen skapade en del diskussioner, och de efterföljande plenumförhandlingarna likaså! Stort fokus las på JUSEKs motion om att öka SACO studentråds fokus på jämställdhet på arbetsmarknaden utifrån samtliga diskrimineringsgrunder, som till sist bifölls (eller ”fick bifall”? mitt plenumvokabulär är inte helt färdigutvecklat känner jag). Även JUSEKs motion om att styrelsen ska fortsätta att utreda tillämpningen av studerandemedarbetaravtal bifölls, sen var det en del motioner som fick avslag men jag ska inte gå in för mycket på det här i detalj! Hur som helst, att vifta med röstlappar, uppleva påverkanstorgen och plenumförhandligarna var häftigt och lärorikt.

20141130_104810

Hotellet var uppdelat i olika hus med tillhörande namn, tyvärr fick jag inte bo i huset som av uppenbara skäl hade passat mig bäst.

Dag två började med en robust frukost (tyckte mig känna att havregrynsgröten var extra mäktig, troligtvis för att mätta alla vältränade idrottares magar som var på plats) och fortsatte med plenumförhandlingar, en viktig fråga som kom upp var ifall denna typ av årskongress skall genomföras varje eller vartannat år i framtiden. Svart blev att vi behåller denna typ av kongress, det vill säga varje år. Då vi till slut började närma oss slutet av schemat var det dags att med pompa och ståt välja in den nya styrelsen för Saco studentråd. Kristin Öster från pyskologförbundet blev vald till ordförande, och jag lovar att ni kan känna er trygga i det valet för hon sken av energi och intellekt under hela helgen – så det så!

20141130_133721

Den nya styrelsen står stolt och ler (typ) åt kamerorna

Avslutningsvis vill jag säga att det har varit kul, lärorikt men också en ära att få representera LR Stud och våra 18 000+ (kan inte riktigt siffran exakt, sorry!) medlemmar under Saco studentråds årskongress. Hoppas att vårt deltagande har gjort Saco studentråd ännu större och starkare, ett mål som jag antar att många av de andra besökarna vid Bosön hade för helgen (både de från andra föreningar och de som var där för att träna, hihi) För mig personligen har denna kongress gett mig erfarenheter och lärdomar inför LR Studs egna årskonvent nu i februari, ett konvent jag definitivt ser fram emot och jag som jag tycker ni alla ska besöka när det väl beger sig! :))

20141130_141445

Här står vi, ute i kylan, de fem delegaterna från LR Stud, från vänster: Tim, Elina, Jinnie, Jasmine, och Sebastian (det är jag alltså för den som undrar) – kollar ni noga ser ni de tuffa halsbanden vi fick under kongressen!

Sebastian Forsman

Drömmen om mitt eget klassrum

”Lina verkar inte ha svårt för någonting, förutom att vara tyst under lektionerna. De är väldigt snackiga i klassen.” Det var väl ungefär kontentan av varje utvecklingssamtal min lärare hade med mig och mina föräldrar under hela högstadiet.

Men jag älskade högstadiet. Vi var en klass på 17 elever, varav 12 tjejer och 5 killar, och om vi snackade! Och hade åsikter, om allt!

Sedan dess har jag också själv velat bli högstadielärare och nu, drygt tio år senare, är jag halvvägs i min utbildning till att bli lärare i svenska, historia och religion – riktiga diskussionsämnen! Redan har jag massor av idéer på hur jag skulle vilja lägga upp mitt arbete.

Inspirerad av våra studie- och yrkesvägledar-studenter i LR Stud och av hur elevhandledarna arbetar i Finland (i våras gjorde vi i LR Stud Stockholm en studieresa till Helsingfors) tänker jag att jag vill inkludera arbete med studieteknik med eleverna i sjuan, normkritiska diskussioner om yrkesval i åttan och studieförberedande diskussioner och arbete i nian.

Genom mina ämnesdidaktiska studier i svenska har jag massor av idéer på hur jag ska kunna ”kroka” eleverna i introduceringen av såväl skönlitterära böcker som facklitteratur, såsom självaste ämnesplanerna. Historieämnet triggar mig till att arbeta mycket med att vidga elevernas referensramar och religionsämnet till att utmana elevernas filosofiska perspektiv.

Men utöver lektionsplaneringar brukar jag även drömma om hur mitt klassrum ska se ut. Ljusblå väggar, vitt golv och vitt tak, två stora gröna plantor i vardera hörn längst ner, ett vitt skåp med böcker och elevernas ”arbetsportföljer”, några få väl valda tavlor i guldkantade ramar och stora, tunga, mörkblå sametsgardiner, tjusigt förda åt sidorna med varsina gardinomtag i guld. När eleverna kliver in i mitt och deras klassrum vill jag att vi ska känna det som att vi kliver in i en helt annan värld, en magins och kunskapens värld!

antikens-varldar-svt-play-tv-dokumentarserie

Bild från svt:s dokumentärserie Antikens världar

När det är tyst läsning i mitt framtida klassrum ska det vara tyst, stolar och bord ska ha tassar under fötterna och eleverna ska varken behöva störas av varandra eller andra onödiga ljud eller bilder. Men när det ska diskuteras, då ska alla vara med i diskussionerna i mitt demokratiska flerstämmiga klassrum!

Jag ser framför mig hur elevernas förmåga till eget ansvarstagande kommer att utvecklas från mer lärarstyrt till desto mer elevinflytande under sina tre år i högstadiet med mig och jag ser fram emot en god kontakt med alla föräldrar till vilka jag stolt kan berätta vilka utmaningar lektionerna innebär för just deras barn!

Lite så ser drömmen om mitt eget klassrum ut. Hur ser din dröm ut?

En höst fylld av engagemang!

Tjingeling!

Sommaren börjar långsamt kliva av scenen och ge plats åt en ny, fräsch årstid: hösten! Det innebär inte endast att vi lärarstudenter återgår till djupdykningar i skolböcker, för genomtänkta diskussioner inom våra ämnen, eller lyssnar på magnifika föreläsningar – det innebär framförallt att vi i LR Stud Stockholm är tillbaka med buller och bång!

Och vilket buller och bång det har varit! Vi var så nöjda med senaste vårterminens slutevent ”Sommarhäng för alla lärarstudenter i Stockholm” att vi helt enkelt gjorde ett sommarhäng 2.0 – kallat ”Hösthäng för alla lärarstudenter i Stockholm”, av naturliga skäl :)) Jag tror och hoppas att många av er som läser detta var och ”hängde” med oss under själva hösthänget, men för er som inte var där kommer nu en sammanfattning:

På menyn för dagen stod först en politikerdebatt om skolan med deltagarna Ibrahim Baylan (S), Maria Stockhaus (M), Lotta Edholm (FP), Annika Hirvonen (MP), Freddy Grip (V) och Jenny Sandsten (F!). Frågor som: ”Vad har ni för långsiktiga planer för skolan?” och ”Vad beror sjunkande kunskapsresultat på och vilka satsningar behövs?” ställdes av vår ordförande och tillika moderator för dagen Lina. Jag föreslår att ni läser mer om debatten -> HÄR <- 

 10540823_891796944183038_5086734588381523169_n

Se där! Intresserade lärarstudenter har flockats och debatten är igång!

Dagens andra stora moment var panelsamtalet om rasism och antirasism i skolan där frågor som ”Vad är rasism?” och ”Hur hanterar man rasism i klassrummet som lärare?” ställdes och besvarades med bravur, bland annat av Per-Åke Westerlund, aktivist och författare av boken ”Från Kungsan till Kärrtorp”. Detta panelsamtal är dessutom startskottet på LR Studs stora hösttema ”En skola fri från rasism” – ett tema som vi tycker är oerhört viktigt, dels för att rasism ÄR ett svårt ämne att hantera som lärare, och dels för att vi känner att lärarstudenter överlag inte får den grund och utbildning de behöver för att hantera eventuell rasism ute på sina skolor. Läser du det här och nickar instämmandes? Ja, då tycker jag allt du klickar dig vidare till anmälan till årets höstkonferens där temat är… En skola fri från rasism! Anmälan görs –> HÄR <

Åter till hösthänget, för det fanns en uppsjö av riktigt balla lekar, tal, tävlingar, eldshow, mackor osv! Men vad som var absolut ballast var tipsrundan (kanske skriver jag detta bara för att jag själv gjorde den, eller så var den helt enkelt sjukt ball). Hur som helst, jag vill härmed ge er en liiiiten inblick i livet som något virrig och försenad tipsrundekonstruktör (bra titel, eller hur?). En tipsrunda bör ha frågor placerade på träd, tycker jag i alla fall, och för att få upp lapparna krävs en häftpistol med tillhörande häften. Nu saknades det något, och som ni säkert förstår handlar det om själva häftena – ”borde” inte vara några konstigheter att fixa tänkte jag men jag kunde inte haft mer fel. Efter att ha irrat runt bland ALLA tänkbara butiker vid SU, och då även SU-butiken inräknad (en mycket märklig butik placerad på bunkernivå vid Arrhenuislaboratoriet, som inte säljer till privatpersoner (?!) och där den enda personalen jag kunde hitta endast talade engelska) och efter att ha testat 72 olika häften i fem butiker utan framgång blev min sista utväg att be om en häftpistol från någon av partiernas valstugor – centerpartiet levererade och räddade därmed årets tipsrunda! :))

tips

Här har vi en av frågorna, kan du svaret?

Tävlingar har förstås sina vinnare, och förutom tipsrundan hade vi också en selfie-tävling där man skulle lägga upp en bild på sig själv och visar hur taggad man är inför höstterminen. Vinnare av tipsrundan och ett presentkort på 300 kr hos Adlibris var Daniel Söderström, med 11 rätt av 15. Vinnare av selfie-tävlingen och ett 30-dagars kort hos SL var Max Andersson med detta bidrag:

10653312_10152520093789191_8173805091242858533_n

Kurslitteratur kostar… :))

Nu till något som hände väldigt nyligen, och det jag syftar på är EngageradMiddagen – det var en middag för de som var nyfikna och ville veta mer om vad vi i LR Stud Stockholm sysslar med, men även för de som själva hade idéer och tankar om framtida aktiviteter. Snacka om att det sprudlade av idéer alltså! Sammanlagt satt vi 20 stycken lärarstudenter och kom med förslag på vad vi borde, kan och vill göra i framtiden – och jag vill bara få det sagt att träffar som dessa är ovärderliga för oss i styrelsen och föreningen som sådan. Vi vill, som ni säkert förstår, höra vad ni har att säga eftersom vi representerar er och era intressen. Sen är det alltid trevligt att träffa andra lärarstudenter, eller hur? Och buffén var maffig, tyvärr lyckades jag inte med mitt ständiga buffémål: att prova lite av allt. Jag är fullt övertygad om att jag och ni kommer få se mer av personerna som är med i bilden här under, hösten blir tveklöst fullspäckad med engagemang!

10710779_897923830237016_6261787093963863057_n

LR Studdare: mätta i magen men hungriga i sinnet!

Sebastian Forsman

Nu är det över

Hej!

När jag skriver det här inlägget sitter jag ute i skuggan. Solen är näst intill molnfri och det blåser lätta sommarvindar. Fåglarna kvittrar och jag märker att snart är det sommar. Vilket glädjer mig riktigt mycket och jag tror att alla på min praktik skulle säga det samma. Men i slutet av en termin, och helst vårterminen, sker det många slutuppgifter som är självständiga. Även planering inför avslutningen och rättning av alla nationella prov sker dessutom. Så är det här verkligen en bra tid att gå ut på skolorna?

Fördelarna kan vara att man får se hur lärarna har det när de är som stressigast och dessutom sker det en situation där många elever inte tar så stort allvar gällande lektionerna vilket gör det kanske en aning lättare för en lärarpraktikant. Det finns ju så självklart nackdelar med att gå ut så sent. Alla lärare är stressade inför betygsättningen vilket gör att de flesta har mindre tid till en praktikant. Dessutom finns det inte så stor valmöjlighet vad som praktikanten kan göra när hen är ute. Det som är planerat är oftast saker som måste göras. Helt enkelt det blir lite problematiskt när man är ute. Men det kanske sker när en praktikant är ute mitt i terminen men jag har inte fått den erfarenhet ännu.

Hoppas att allt är bra med er och att ni njuter utav vädret!

Kram Sara 🙂