Hej från bölden.

Det finns dem som tycker jag är som en böld i a-slet på en cykelsemester…

 

Jag blev nyligen intervjuad av Ljusdals-posten. Det resulterade i två artiklar. En om bristen på legitimerade lärare;

http://www.helahalsingland.se/gavleborg/ljusdal/kommunen-far-kritik-for-brist-pa-behoriga-larare-det-ar-jatteunderligt

och en om olaglig betygssättning;

http://www.helahalsingland.se/gavleborg/ljusdal/ohallbar-situation-for-larare-i-ljusdal-facket-pekar-ut-olaglig-betygsattning

Låt det vara klart var min lojalitet ligger. I LR´s stadgar §1 står bland annat:

• tillvarata medlemmarnas intressen rörande anställnings- och lönevillkor och förhållandet i övrigt till arbetsgivare

• aktivt arbeta för en förbättrad arbetsmiljö och förbättrade arbetsförhållanden för medlemmarna

• verka för undervisningens bästa och utbildningsväsendets ändamålsenliga utformning

Det fanns dem som tyckte det var magstarkt att jag gick ut och sa att det finns olegitimerade som tjänar bättre än legitimerade. Mitt svar var då att det inte var magstarkt att gå ut med sådan information, utan att det är självklart att upplysa om det. Vid det tillfället trodde jag att den högst betalda olegitimerade var begåvad med en inkomst på 30500.-/månad.

Jag hade fel. Idag har jag fått information om att den högst ersatta obehöriga ersätts med 33000.-/månad.

Låt det vara klart att jag inte på något sätt missunnar individerna bakom inkomsterna deras ersättning, för det gör jag inte. Däremot förvånas jag av den totala avsaknad av klarsyn som skolledare i alla de led som finns förefaller ha. Hur, hur i h-vete är man funtad i skallen om man förvånas över att det kan uppstå en lärarbrist om det är mera lönsamt att låta bli att studera till lärare, än att rent faktiskt göra det?

Statens lärarlönesatning till trots så representerar jag medlemar som om de begåvas med satsningen fortfarande tjänar mindre än olegitimerade. Utbildning lönar sig? Jo, tjena.

 

Betygen då? -Är inte det rätt ok ändå att de sätts av obehöriga (fast med rektors signatur)?

-Nä det är det inte.

-Jamen det blir ju så krångligt för de legitimerade…

-Hur vet man det?

Ja, hur vet man det? Innan ett system kan utvärderas, måste det prövas. Skolan påstås skulle vara likvärdig varstans den anordnas, garanteras det av att varje huvudman får hitte-på lite som man vill?

Jag kan bara konstatera det underliga i att skolledningarna runt om i landet endast förefaller jobba med sin inre organisation under maj juni och augusti.

Har man inte en organisation som motsvarar det krav som lagen ger torde det inte vara orimligt att det arbetet är ständigt pågående.

Hur jobbas det med den sista punkten då? För fullt, förutsatt att budgeten tillåter….

 

Men som svar på mina inledande rader… Fast även en böld har ett existensberättigande. Den skvallrar om att det är fel på sadeln. Fixa sadeln och bölden försvinner…

Lämna en kommentar

  • (will not be published)