Gör lärarna mindre skada hemma?

Det är intressant att notera att Sverige ökar i skolresultaten. PISA ökar, och nu senast ICCS ökar. Meritvärdena ökar. 2013 var snittet 213,1. 2015 var det 217,1. 2016 och 2017 finns ännu inte tillgängliga i jämförelsetalsdatabasen på skolverkets hemsida. Däremot finns andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen angiven, dock ej för 2017. 2013 var siffran 86%, och 2016 var siffran 79,6%.

 

Ovanstående tal visar att ju färre utbildade lärare som eleverna har, ju bättre är det. Meritvärdet ökar ju!

 

Fast det kan väl inte stämma, säger vän av ordning. Jag säger ingenting, jag låter talen tala sitt eget språk. Men nu till en sann historia om hur jag nästan blev en riktig karlakarl i min blivande frus ögon…

 

Historien utspelade sig i tiden kring millennieskiftet och vid den tiden var vi inte allt för feta. Ja, ekonomiskt menar jag. Vi var ägare till Bettan. Bettan var en Volvo 245, vit mellan rostfläckarna, ni vet den typen av gammal gedigen bil som man (jag) intalades att man skulle kunna fixa med lite silvertejp och najtråd om man bara var lite händig… Va faan, man är väl slöjdlärare…

 

Bettan fick lite tvåor på en besiktning. Bland annat var det ett bromsok fram som var slut. Kolvar och packningar och bromsvätska. Bromsvätskan hette DOT 4, mycket viktigt. Jag köpte packningssats och DOT 4 (den viktiga) och skred till verket. Bultarna som höll bromsoket på fjäderbenet slängde jag, rostiga och gängskadade som de var. Ni märker väl redan här i berättelsen att jag hade koll, stenkoll?

 

Nåväl, köksbordet invaderades och jag bytte packningar och grisade ner i största allmänhet. Den blivande frun verkade väldigt imponerad av mina tekniska talanger (och även av min förmåga att städa undan efter mig). Jag cyklade förbi järnaffären och införskaffade två nya bultar, 10 mm vill jag minnas. Oket installerades och bromsvätskan hälldes i och den tilltänkta trampade på bromsen och jag luftade. Instruktionerna flög genom luften, -Bromsa!, hon bromsade och jag luftade systemet, stängde luftningsnippeln och instruerade “Släpp pedalen”. Proceduren upprepades flera gånger tills all luft var ur systemet. Vi tog en försiktig runda med bilen (passade på att handla samtidigt), kollade att allt funkade inför ombesiktningen. Det funkade. Hurra. Vi hade sparat några slantar (rätt många) mitt självförtroende var på topp, min käraste log och såg ut att tänka (i min sinnevärld) “That’s a keeper”.

 

Hur det var. Dagen innan besiktningen pratade jag med en mekaniker om en grej som jag insett att jag nog var tvungen att få lite professionell hjälp med. Jag berättade ovanstående historia, jag menar, man vill ju inte verka helt bortkommen i fråga om bilar och då särskilt inte kring en 245:a… Mekanikern lyssnade tålmodigt och frågade:

-Sa du att du köpte bultarna på järnaffären?

-Ja? Hur så? svarade jag.

Mekanikern bytte ansiktsuttryck snabbare än jag hann tänka “DOT 4”.

-De bultarna som du slängde var stålbultar. De bultar du köpte på järnaffären är järnbultar, de är mjukare än stålbultarna och tål inte de påfrestningar som uppstår när du bromsar, sa han trött.

Han fortsatte:

-De håller i stadstrafiken, men efter några år i saltslask och med höga belastningar som till exempel vid inbromsningar på motorvägen kommer de att gå av.

 

Han var en snäll själ. Jag fick nya stålbultar mot mitt löfte att byta ut dem med en gång. Det gjorde jag. Jag luftade också systemet igen. Flickvännen var snäll och trampade enligt instruktionerna igen. Bilen besiktigades. Jag var nöjd, mina kommande barns moder log och såg ut att tänka (i min sinnevärld) “Han är ju snäll i alla fall…”

 

Kanske är det likadant i skolans värld? Kan det vara så att det är svårare att imponera på sakkunniga eller gör lärare bara mindre skada hemma? Eller ska vi enbart sluta med betyg och testa eleverna med tester som Educateit o.dyl och ha olika testvärden som faktor för vilka program eleverna ska kunna söka?

 

Jag bara spekulerar…

 

Christian Jensen

 

P.S. Jag har sedan länge anlitat bilverkstad, kostnaderna till trots.  Kanske flera skulle göra?

Lämna en kommentar

  • (will not be published)