Förstoppning att vänta

Läste i veckan att vi fått 46000 nya elever i skolan i år. Det är glädjande att höra som lärare. Ergo gladde jag mig.

 

Senare samma vecka fick jag redan på att en skola som jag känner till tänker omorganisera, bland annat för att kunde bli bättre på att integrera. Det lät ju också bra.

 

En dag senare blev jag uppringd av en medlem. Även det gladde mig, för jag har förmånen att ha väldigt trevliga medlemmar att företräda. Denna medlem ville prata om sitt schema och sin arbetsbelastning. Jag förstod inte riktigt vad som var problemet, för det schemat som medlemmen beskrev innehöll ”luft” mellan lektionerna. Anledningen till upplevelsen av hög arbetsbelastning visade sig bottna i att även denna medlem är mån om att ge sina elever tid, även efter lektionerna. Medlemmen gav eleverna tid att fråga och tog sig tid att svara, kort sagt en engagerad lärare. Vad vi kom fram till stannar oss emellan, det är inte det som är poängen.

 

Igår kväll satt jag och var nostalgisk. Jag mindes sommaren 1994. Inte för fotbollen som nog en del av er gör, utan för att det regnade inte en droppa på 11 veckor. Vid den tiden jobbade jag som fiskodlare och jag minns att vattnet var 22 grader varmt på 8 meters djup. Det var underbart att bada, bara ta en paus från jobbet och hoppa i skölja av sig svetten. Det var sämre för fiskarna, de mådde inte så värst bra i så höga temperaturer…

 

I morse fick jag ett SMS av en god vän. Meddelandet lät kort och gott ”Äntligen”. Jag fattade inte vad som menades så jag svarade lite hurtfriskt; ”Har forstoppningen släppt?”

 

Ni vet hur det är, det är lätt och vara efterklok. Nu började jag dra trådar mellan 46000 nya elever, lärare som inte upplever sig luft i schemat, en bra arbetsmiljö och förstoppning.

 

Fler elever borde resultera i fler lärare för att kunna bibehålla en undervisning med hög nivå på individanpassningen.

 

Om variationen på elevernas förkunskaper ökar, krävs mera tid till för- och efterarbete och reflektion. Om läraren inte får mera resurser för att bemöta elevernas olika kunskapsnivåer minskar således ”luften” i schemat ytterligare. Det betyder att lärarna blir förstoppade, de kommer att uppleva sina kvällar på följande sätt.

www.youtube.com/watch?v=9_Rj-X_bg4w

Möjligen underhållande på youtube, knappast som en vana…

Med vänlig hälsning

Christian Jensen

Lämna en kommentar

  • (will not be published)