Gruppövningar i bild

Förutsättningarna för bild kan göra oss lärare stressade. På få timmar ska vi lära ut ett digert innehåll. Den här veckan beskriver jag ett arbetssätt med många vinster för både elev och lärare.

Gradual release-metoden

Jag skulle gå igenom något så grundläggande som rundperspektiv samt slagskugga  och självskugga. Dessutom ville jag att eleverna snabbt skulle få prova alla teckningsmaterial som erbjuds i bildsalen.

Jag använde mig av gradual release-metoden. Först ritar jag på tavlan och eleverna ser på, sedan ritar de själva tillsammans i grupp och därefter ska de klara sig mera individuellt på egen hand med en egen bild. Jag gör, vi gör, du gör. Här är ett tydligt material om du vill läsa mer om gradual release-metoden på nätet.

Tavelgenomgång (5 min)
Jag ritade två linjeteckningar, en kon och en kanna på tavlan. Eleverna gav förslag på hur jag kan rita för att det ska bli volym eller 3D på formerna. Vi hjälptes åt att komma fram till begreppen: självskugga och slagskugga samt hur linjerna kan läggas m.m.

Gruppövning (ca 35 min)
Förberedelser: I mitt klassrum finns fem gruppbord. På varje gruppbord ställde jag ett föremål som en kruka, en tillbringare, en kon. Varje bord fick endast ett av teckningsmaterialen som erbjuds i bildsalen: oljepastell, torrpastell, blyerts, kol, färgpennor.  3-4 elever vid varje bord. Stora papper så att ”allas händer” kan jobba samtidigt på pappret.

Instruktioner: Rita av föremålet så noggrant som möjligt men alla tillsammans ritar på pappret på samma gång. Rita stort. Börja med en ljus färg som ni kan rita över när ni hittat en bra form. Därefter delade jag ut papperna och förklarade varför man ska ha pastellpapper till pastell, ritpapper till blyerts o.s.v. materiallära. En timer sätts på fem minuter. När klockan ringer byter grupperna bord. Efter 25 minuter har hela klassen tecknat på alla fem bilder och provat alla fem teckningsmaterial.

grupp2 grupp1 grupp3

ReflektionerEleverna, både nybörjare och erfarna tecknare var mycket positiva till arbetssättet. Flera tyckte det var roligt att se bilderna växa fram. Någon ville fortsätta på alla bilderna. Eleverna såg varandras tillvägagångssätt. Det var många bra diskussioner i grupperna. Några tyckte det var skönt att inte behöva göra en egen bild. Jag som lärare hann gå runt och handleda gruppvis om hur man kunde arbeta med linjer för att framhäva volym, texturer, hur man kunde blanda och tona med olika teckningsmaterial vilket var mycket effektivt.

Effekter: Efter gruppövningen skulle de göra en egen bild. Det jag märkte var att eleverna blev mer medvetna och självständiga i att välja redskap, tekniker, material och gör medvetna val kring sina bilder. De tänkte den här idén passar att göra i oljepastell. De frågade efter om de tog rätt papper till materialet. De frågade också om de fick göra en bild till i ett annat teckningsmaterial.

Det här arbetssättet använder jag på olika sätt lite då och då i min undervisning och det går att variera i det oändliga.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)