Öva din organisationsförmåga

Det här med att ämnesblogga är en kunskapsresa i sig. Vad innebär det att skapa texter utifrån sin yrkesvardag? Jag har märkt att jag behöver organisera tankar och reflektioner och dessutom sätta mig ned och bara skriva av mig, Dela upp texter i olika spår bygga ut dem till något begripligt. Jag behöver göra research och vika tid för reflektion, fånga inspiration i flykten o.s.v. Det är läskigt att bli läst och utvecklande att få syn på sig själv genom andra och jag önskar att fler lärare bloggade om sin vardag. Här finns en länk för att komma igång med det förresten.

Men nu ska det handla om att organisera sitt liv!

Att blogga är ju inte det enda projekt jag har utöver mitt heltidsarbete. Mitt trädgårdsintresse är stort med uppåt 300 kvm grönsaksodling, och en trädgårdsentusiasts tomt på 1400 kvm för människor, djur, och odlad natur. Så här i skolstart så kastar jag upp bollar i luften i en strid ström, samtidigt som det är skördetid. Till det kommer allt annat jag vill, måste och borde. Allt ska inte falla ner igen utan hållas i ett flöde där det går att andas samtidigt. Bildlärare har ett högt trackrekord av risk för utmattningssymptom. En av de saker jag kan göra för att eventuellt förebygga kanske kan vara att planera och prioritera så att jag inte hamnar där.

Innan skolstart letade jag efter hur jag kunde strukturera mitt bloggande och även organisera allt jag vill hinna med. Jag hittade ett system som jag tänkte dela med mig av. Nu har jag likt bilden övat mig i att organisera i ett par veckor och jag kan säga att jag är över förväntan nöjd. Kanske är det något för dig också?

För något år sedan hittade jag en app som heter Swipe. Det är en av många ”to do list-appar”. Den har jag använt, men nu ville jag ha en övergång där listorna hänger ihop med ett ställe där jag kan utveckla mitt bloggande. Mitt val blev att testa Evernote. Som lärare och elev i Stockholms stad, där jag arbetar, har man tillgång till OneNote som är liknande. Eftersom jag ville samla hela ”mig” så ville jag inte använda jobbets system. Onenote och Evernote kan du ha på Android, på Iphone, på platta, online på datorn, nedladdat på dator och det synkas så det är samma överallt. Här ligger en presentation av Anders Sporring om Evernote som jag tyckte förklarade bra vad det går ut på.

Ett ställe att samla allt på;

  • när jag ser något kul då fotar jag det med telefonen
  • när jag får en idé kastar jag ned en anteckning, även skisser
  • när jag sitter på möte kan jag göra minnesanteckningar
  • det finns microfon så jag kan spela in något
  • jag kan skriva dokument, tabeller, göra presentationer
  • jag kan spara ner saker från internet
  • jag kan ställa in påminnelser, koppla på mailboxen…
  • jag kan alltså samla allt på ett ställe och utgå från Evernote
  • Och det är gratis!

Denna gigantiska mängd information skulle inte vara någonting om en inte skulle ha en struktur för att hitta allt en vill komma ihåg. Ett system som är enkelt att tagga upp och sortera. Ett ”Sesam öppna dig”.

Sesam öppna dig

Den struktur jag provade har ursprung från David Allen som skrivit en populär bok som heter ”Få det gjort”. (Som jag inte läst.) Här finns länk till hur jag byggde upp min struktur. Jag taggar eller sätter nu etiketter på det som jag stoppar in och det är så enkelt att jag faktiskt gör det! För att kort berätta så gjorde jag tre böcker som jag döpte till:

På gång
Minnesanteckningar
Fått gjort

Grundtrådarna som jag lätt kan bläddra i:
.När
.Vad
.Var
.Aktiva Projekt
.Inaktiva Projekt
.Vem

Själva grejen är att organisera etiketterna som ovan för att få överblick och kunna arbeta effektivt. Därefter är etiketterna  kodade så att de är enkla att komma ihåg och använda. T.ex. ett @ framför mina olika projekt gör att jag snabbt kan välja någon av dem. Siffror framför när jag ska göra saker gör att jag får upp valen automatiskt för ska skriva in dem.

Hemma har jag laddat ned evernote på datorn, jag har använt mobilen flitigt och på jobbet har jag använt onlinevarianten. Än så länge är det smidigt och skapar en känsla av kontroll på livet.

Nu hoppas jag detta kan inspirera dig. Vad finns det fler för bra sätt att strukturera och komma ihåg? Vad använder du för någonting?

Kommentarer (3)

  1. Sofia Eklund skriver:

    Jättebra inlägg, och bilden påminner mig om att jag ska göra en sånt där pennställ. Det tipsade en av mina handledare på VFU om som ett smart sätt att få koll på att material inte försvinner, men det har jag glömt.
    Skriver genast upp det i min KEEP app i mobilen. Den funkar liknande som Evernote som jag också haft men är lite enklare. Det bästa med den är att man kan dela listor (med bockrutor) med familjen (eller vem man vill). Vår veckohandling har aldrig funkat så bra. Så fort något är slut skriver man det i ”post-it lappen” som heter Handla.

    Anledningen till att jag valde den är att den har en väldigt bra Widget (Android). Så man kan skrolla på hemskärmen och slipper onödiga klick.

    • Kristina Rilbe skriver:

      Vad bra! Jag tror att vi behöver prata om hur vi kommer ihåg saker idag när vi är utsatta för så mycket information. Keep appen ska jag kolla upp.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)